Kräftdjur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    Kräftdjur

    Hej alla Zoopetare!

    Jag skulle vilja ha kräftdjur (räkor, krabbor, kräftor, eremitkräftor...) i mitt bräckvatten-akvarium. Akvariet är 125 cm långt och 40 cm djupt, och fyllt med ca 15 cm djupt vatten. Det har även en liten landdel. Fiskarna är mellan 4-15 cm.

    Jag skulle vilja ha några skojiga kräftdjur som inte är alltför små. Finns det någon som har något förslag? Var kan jag i så fall köpa dessa?

    Jag har haft röda sötvattenskrabbor och de fungerade bra.

    //Annika

  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

    #2
    Visste du att man kan odla rödasötvattenskrabbor i bräckt vatten. Jag hadde två st och en av dom fick rom som hon bar runt under stjärten 5 dagar men larverna överlevde inte för jag hadde dom i sötvatten och man måste ha salt i vattnet ifall man vill att larverna ska överleva.
    Mvh Michael.
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

    Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #3
      Hej Michael!

      Nej, jag visste inte att de gick att odla röda sötvattenskrabbor i akvariet. Jag hade 2 st, men den ena slog ihjäl den andra. Sedan lyckades den med att rymma. Den hittades uttorkad under soffan. Jag har funderat på att skaffa nya eller någon annan typ av skaldjur.
      De två röda sötvattenskrabborna som jag hade tidigare var nog två hanar. Hur ser man skillnad mellan könen?

      //Annika

      Kommentar

      • MichaelE
        • June 2002
        • 903

        #4
        Jag tror att hanens ena klo är större en den andra.
        Jag hadde mina i fyra månader, men sen så släppte jag ner en afrikanskklodyven och han dödadee båda två =(.
        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

        Nu med både salt och sött .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Hej Annica,
          Rekommenderar dig att först skaffa dig boken "Shrimps, crayfishes, and crabs in the freshwater aquarium" skriven av Uwe Werner och utgiven av Aqualog.
          Hade jag haft tillgång till denna bok så hade jag aldrig placerat de räkor jag köpte in för ett antal år sedan ihop med sebrafisk och kilfläcksrasboror eftersom räkorna snabbt åt upp dem.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell



          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Annika
            • January 2002
            • 2518

            #6
            Hej Kjell!

            Välkommen tillbaka från semestern. Jag har också haft semester. Var på Cypern en vecka.

            Jag har köpt boken. Problemet är att hitta djuren i handeln. Har du någon bra affär att rekomendera?

            //Annika

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Hej Annica,
              Håller med dig om att det är ytterst sällan man ser dessa djur i handeln (förutom eremitkräftor och Amano-räkan).
              Det hade varit bra om grossisterna i Sverige haft haft något slag av lagerlista utlagd på nätet (idag tror jag bara att det är Simontorp som har en sådan). För även om man inte som privatperson kan handla från dom så hade man ju kunnat bett en affär kolla priser och ta in.
              Som det nu är finns det väl ingen annan möjlighet än att kolla med de mest välsorterade affärerna på orten och be dem hålla utkik om något dyker upp i grossiternas lagerlistor.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell




              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...