Fiskar ihop med räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bloodhou
    • November 2015
    • 6

    Fiskar ihop med räkor

    Har nyligen startat upp akvarium efter många års uppehåll och har köpt in några körsbärsräkor.
    Köpte även några crystal red, men de har försvunnit ?!

    Har för tillfället en kampfisk, lite guppys, pansarmalar, neontetror och en ancistrus i karet som är på cirka 60 liter.
    Nu har jag skaffat ett 240-liters och tänker att det hade vart kul med lite fler fisksorter, kanske nån lite större sort.

    Vad passar då bra ihop med små räkor?? Vill ju inte att de ska bli fiskmat...
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Det är la egentligen bara små fiskar som funkar bra med små räkor, typ microrasboras eller endlers storlek. Men även de kan ju ta räkyngel. Har haft räkor med små guppys, och även med små danios (ca 1-1,5cm stora), och det funkade ju med de vuxna, men några fler räkor blev det liksom inte. Finns nog en del något större fiskar med som kan funka med vuxna, men mindre chans att där blir fler räkor ju. Hade du tänkt ha räkor i 240L karet eller 60litarn?
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • ullo
      • February 2015
      • 181

      #3
      Många gömställen, t ex stora virrvarr med javamossa, på botten så kommer tillräckligt med räklingar att klara sig. Gärna flytande virrvarr-skydd också, hornsärv t ex eller nån flytväxt med rejält fluffiga rötter.

      Neocaridina (körsbärs-släktet) överlever i de flesta miljöer med yngel-skydd och det ganska lätt.
      Caridina (red crystal-släktet) är mycket kinkigare och verkar inte ens yngla av sig om miljön är läskig...

      Kommentar

      • bloodhou
        • November 2015
        • 6

        #4
        Jag hade nog tänkt att flytta rubbet till det stora.. Kanske har det lilla som yngel-akvarium.
        då blir det till att skaffa javamossa då, hade ju vart kul om de ynglade av sig!

        Hur är det med som där små gula cikliderna då? Dom ser ju snälla ut i alla fall haha

        förstår inte hur mina crystal red kan försvinna utan ett spår, men aja, dom är la klena och tynar bort... Och dyra

        Kommentar

        Arbetssätt...