Ägg från Red Onion snäcka har kläckts

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquascaper
    • August 2015
    • 5

    Ägg från Red Onion snäcka har kläckts

    Har två red Onion snäckor som lägger ägg överallt. Idag såg jag en liten genomskinlig klump som vid närmare titt rörde på sig. Hur tar jag hand om denna på bästa sätt? Vad äter den och vad är den extra känslig för?
  • Aquascaper
    • August 2015
    • 5

    #2
    Har googlat som en tok men hittar ingen info. Någon som har svar här?
    Är säker på att det är en larv då den ser identisk ut med de bilder jag hittat på nätet.

    Misstänker att ägget kläcktes under tiden jag höll på att behandla min ena slöjstjärt med saltbad i nanokaret.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Om jag fattat det rätt så tillhör Red Onion-snäckorna släktet Neritina så samma gäller som för övriga Neritina-arter som t.ex. för denna https://www.zoopet.com/skaldjur/skal...hp?NR=43&SOK=1
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Aquascaper
        • August 2015
        • 5

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Om jag fattat det rätt så tillhör Red Onion-snäckorna släktet Neritina så samma gäller som för övriga Neritina-arter som t.ex. för denna https://www.zoopet.com/skaldjur/skal...hp?NR=43&SOK=1
        Tack för svar! Jag hittar dock inget om larverna mer än att de är svåra att föda upp i akvarium. Tänker att det med fiskyngel och liknande krävs speciell mat/vatten/temperatur för att de ska växa bra.
        Jag är helt ny på det här med akvarier men vill alla mina små varelser väl, så något tips på hur jag ska lyckas hålla denne vid liv?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Larverna behöver ingen speciell mat. Det är som sagt salthalten som är problemet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Linnea.
            • January 2016
            • 12

            #6
            Vänta här, larver? Menar du att red onion-snäckorna skulle ha lagt ägg som det kommer larver ifrån? Det låter väldigt orimligt...
            Min akvarieblogg!
            Min YouTube-kanal om akvarium
            Min zoon

            Kommentar

            • Aquascaper
              • August 2015
              • 5

              #7
              "Genomskinlig klump" då om du tycker larver är orimligt. Eller är de orimligt att de skulle ha kläckts menar du?

              Kommentar

              • Linnea.
                • January 2016
                • 12

                #8
                Det är inte orimligt att ägg kan ha kläckts om du haft i salt då de kläcks i bräckt vatten. Det kan mycket väl vara en red onion-bebis har jag läst mig till nu. Kolla här: http://forum.practicalfishkeeping.co...ad.php?t=19727
                Hur har det gått?
                Min akvarieblogg!
                Min YouTube-kanal om akvarium
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...