Finns där andra på Zoopet som odlar räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Finns där andra på Zoopet som odlar räkor?

    Ja som ämnet luder så undra jag om där finns andra som odlar räkor?

    Jag tycker inte jag har sett så mycket om räkor här förutom en del som har lite i sina små kar men de verkar inte odla räkor :-)
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    De hänger väl mest på redbee.se... Men visst finns det folk som har konton på båda sajterna. De dyker väl upp här vad det lider.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Jo jag är också på Redbee men tänkte kanske där var några här också :-)
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Många av de som tidigare odlade och sålde har väl av olika anledningar gett upp.
        För min del så tappade jag till stor del intresset för räkor när detta med alla avelsvarianter blev för rörigt att hålla reda på.

        Men visst jag har fortfarande en del räkor och de odlar sig ju själva. Jag var nog den första som tog in red crystal till Sverige (köpte dom i Tyskland där de var helt nya) och jag har fortfarande kvar "dessa". Dvs jag har inte fyllt på med några nya i det akvariet under de ca. 15 år (minns inte exakt när) som jag har haft dom.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ason
          • November 2010
          • 107

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          [...]
          För min del så tappade jag till stor del intresset för räkor när detta med alla avelsvarianter blev för rörigt att hålla reda på.
          [...]
          Inte nog med en snabbt växande variantflora. Arterna har t.o.m. bytt vetenskapliga namn - och det går mycket i otakt mellan olika länder att få dem till daglig användning. Helt förvirrande när man varit frånvarande ett par år av hälsoskäl.

          /Bengt
          allting hänger ihop - frågan är bara hur

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            Jag har blue Jelly som jag försöker få mörkblå. Går ganska hyfsat men har inte varit så noga den senaste tiden så det har blivit lite bakslag. Skall starta om en 30-litare tänkte jag och flytta över de fina där (så mycket växter i dagens 30-litare att man inte kommer åt att rensa bort de dåligt färgade.)

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Älskar räkor, men det är ju som Kjell säger så att de flesta räkor odlar sig själva. Bara man har tillräckligt många. Flera varianter behöver ju vara en 10-15 stycken för att liksom sätta igång. Vi har sålt ett oändligt antal räkor det sista året. Men just nu har vi faktiskt bara ett fåtal orange körsbär och Amanoräkor kvar. Amanoräkor är ju klart knepiga att odla, men jag älskar mina hemodlade som om de var gjorda av guld.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Ursprungligen postat av HWH
                Älskar räkor, men det är ju som Kjell säger så att de flesta räkor odlar sig själva. Bara man har tillräckligt många. Flera varianter behöver ju vara en 10-15 stycken för att liksom sätta igång. Vi har sålt ett oändligt antal räkor det sista året. Men just nu har vi faktiskt bara ett fåtal orange körsbär och Amanoräkor kvar. Amanoräkor är ju klart knepiga att odla, men jag älskar mina hemodlade som om de var gjorda av guld.
                Imponerad av att du odlar Amano! Visst är det kul med färgvarianter, men det är något visst med denna art.

                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Många av de som tidigare odlade och sålde har väl av olika anledningar gett upp.
                  För min del så tappade jag till stor del intresset för räkor när detta med alla avelsvarianter blev för rörigt att hålla reda på.
                  Ursprungligen postat av Ason
                  Inte nog med en snabbt växande variantflora. Arterna har t.o.m. bytt vetenskapliga namn - och det går mycket i otakt mellan olika länder att få dem till daglig användning. Helt förvirrande när man varit frånvarande ett par år av hälsoskäl.

                  /Bengt
                  Ja, jag kan bara hålla med om att det är för många olika varianter och att vissa ställen heter de körsbärsräkor och andra ställen rör rilli osv och det blir väl så om där är för många varianter att hålla reda på.

                  Men kul att se ätt där finns räkfolk här också även längre ner i inläggen.
                  Senast redigerad av Webo; 30 October 2015, 22:26.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #10
                    Ursprungligen postat av Axman
                    Jag har blue Jelly som jag försöker få mörkblå. Går ganska hyfsat men har inte varit så noga den senaste tiden så det har blivit lite bakslag. Skall starta om en 30-litare tänkte jag och flytta över de fina där (så mycket växter i dagens 30-litare att man inte kommer åt att rensa bort de dåligt färgade.)
                    Jag hade svart sakura och blue jelly ihop och de har ju korsat sig så jag har blå och svarta räkor nu som jag ska testa att se om jag kan odla vidare på.

                    Du ser den bakom de 2 i förgrunden:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151029_202923.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,9 KB
ID: 2173177
                    Senast redigerad av Webo; 30 October 2015, 22:33.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knax
                      Imponerad av att du odlar Amano! Visst är det kul med färgvarianter, men det är något visst med denna art.

                      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                      Det är ett steg fram och tre tillbaka om man vill odla Amano. Alltså det går och de verkar sjukt robusta de små liven när de väl blivit räkor. Men det kräver daglig kontroll av rom och senare larver i över 40 dagar. Så det är liksom inte värt det. Och jag har aldrig lyckats med egengjort saltat vatten. Och även med riktigt havsvatten är det kanske ett av 5/6 försök som lyckas.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Axman
                        • January 2013
                        • 188

                        #12
                        Webo, kul experiment. Här är en av de bättre av mina. Tyvärr har jag som sagt rensat dåligt så det har nog blivit ett bakslag i färgerna men några är bra. Och många har ju mycket mer färg än vanliga blue jelly.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: blujelly.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,9 KB
ID: 2173178

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Många av de som tidigare odlade och sålde har väl av olika anledningar gett upp.
                          För min del så tappade jag till stor del intresset för räkor när detta med alla avelsvarianter blev för rörigt att hålla reda på.

                          Men visst jag har fortfarande en del räkor och de odlar sig ju själva. Jag var nog den första som tog in red crystal till Sverige (köpte dom i Tyskland där de var helt nya) och jag har fortfarande kvar "dessa". Dvs jag har inte fyllt på med några nya i det akvariet under de ca. 15 år (minns inte exakt när) som jag har haft dom.
                          Ursprungligen postat av Ason
                          Inte nog med en snabbt växande variantflora. Arterna har t.o.m. bytt vetenskapliga namn - och det går mycket i otakt mellan olika länder att få dem till daglig användning. Helt förvirrande när man varit frånvarande ett par år av hälsoskäl.

                          /Bengt
                          Ursprungligen postat av Axman
                          Webo, kul experiment. Här är en av de bättre av mina. Tyvärr har jag som sagt rensat dåligt så det har nog blivit ett bakslag i färgerna men några är bra. Och många har ju mycket mer färg än vanliga blue jelly.

                          [ATTACH=CONFIG]77911[/ATTACH]
                          Snygg Cobolt Blue, Blue Dream Rili, Blue Velvet, Blueberry och vad de annars kallar denna sorten på internet .

                          Verkar lite som om man bara hittar på ett eget namn i olika länder, eller också s kan jag inte se den lilla skillnaden mellan dem på de bilder jag hittade på internet.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • Axman
                            • January 2013
                            • 188

                            #14
                            Tack! Ja jag vete fasen vad man skall kalla dem. Jag får la kalla dem Blue Jelly var. Axman. Liiite stolt över att jag fött upp dem från helt vanliga ljusblå Blue Jelly så just dessa är ju inget där jag köpt extra blåa eller något. Men å andra sidan har jag ju varit kass på att rensa det senaste med så...

                            Ett problem jag har är att de inte lever så länge. Har testat med osmos, vanligt vatten mm men jag får dem sällan att bli särskilt gamla. Vanligast är att de blir ~6 månader och dör sedan. Skulle gissa att de inte gillar mitt vatten riktigt så jag har lagt ned allt utom mina blå.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #15
                              Ok.. Jag kör mad vanligt kranvatten just för att slippa juxa med vattnet. Men jag tror vi har bra vatten här för de förökar sig bra och ömsa skal också. De jag har köpt från har också gått i vanligt kranvatten
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...