elefantsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinason
    • March 2006
    • 117

    elefantsnäckor

    Hej!

    Nybliven elefantsnäcksägare. Kom hem med ett par stycken efter ett
    besök i en akvariebutik idag. Nu vill jag veta mer om dem. Han i affären sa att
    de är hermafroditer, men det verkar inte stämma med det jag kunnat läsa mig
    till?? I någon tråd har jag läst att de inte äter växter och i någon att de
    gärna äter växter. Vad är era erfarenheter? Jag har tidigare haft äppelsnäckor,
    men efter förbudet har de dött ut för mig och jag har saknat stora snäckort i
    karet. Hoppas att dessa ska trivas bra. För övrigt tar jag gärna emot tips och
    råd om någon med mer erfarenhet vill dela med sig.
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    #2
    Har du någon bild på gynnaren?
    Jag är osäker vad för snäcka jag har utöver posthornen.
    In vino veritas, in aqua sanitas

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Skulle bara säga att de flesta snäckor vill ha ett Ph runt 8 o de fkesta gillar sallad.
      😊
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • ScubaIsabel
        • August 2015
        • 93

        #4
        Hej! Jag har också två elefantsnäckor, riktigt roliga rackare. Angående att de äter växter, ja, jag har märkt att de äter loss växterna vid roten (så att de flyter till ytan). Dock så verkar de enbart ge sig på de växter som inte tagit sig så bra i mitt kar och de lite mjukare varianterna, de andra har de låtit bli (ludwigian, anubias och mossa som jag har förblir orörda). En annan grej är att de behöver matas ibland då de inte lever på alger så som andra snäckor. Ger du för lite mat så kommer de ge sig på växterna mer. Jag matar med gurka och en bit kokt broccoli nån gång ibland (mer som snacks, de älskar det, tänk på att plocka ut den efter MAX ett dygn bara så att det inte ligger och ruttnar) + algee wafers från tropical (de ska du helst lägga i på kvällen när lampan släckts). I övrigt så har de ett rätt kul beteende, rör sig runt hela karet och gillar att hänga på rötter har jag märkt. Du kan se till att ha lite snäckkross på botten någonstans, det hjälper till att bevara deras skal (som lätt blir slitet då det är så tungt och slår i det mesta), jag har ca. 1 dl snäckkross i mitt 125 liters kar. fyller på någon gång i månaden när det minskat något. Kolla gärna PH-värdet också, de trivs i högre PH-värde som 7,5-8 och är tydligen rätt känsliga för lågt ph. Apropå hur de föder, de föder levande snäckor (inte ägg som de lämnar i karet alltså), för att föröka sig behövs en hane och en hona (det går dock inte att se skillnaden på könen). Det måste också vara åtminstone 26 grader i vattnet för att de ska trivas.
        Senast redigerad av ScubaIsabel; 26 October 2015, 16:07.

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #5
          Bild...

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2330.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,5 KB
ID: 2173137

          Så här ser mina ut. Jag har den orangea varianten, men de finns ju i olika färger.

          Kommentar

          • robinason
            • March 2006
            • 117

            #6
            Tack för ett bra och uttömmande svar!
            /Robert

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              I butik så säljs det oftast vuxna snäckor och då kan man få befruktade honor som föder ungar ett tag även fast man inte har hane och hona själv. Jag upplever inte att ett par elefantsnäckor gör så stor skada på växterna, men har man några stycken så kan man riskera ganska så stor växtförlust. Jag hade en del växter som utrotades helt när jag skaffade elefanter.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Linnea.
                • January 2016
                • 12

                #8
                Jag har 6 stycken och de äter växter, tyvärr. Jag försöker mata dem med annat så att de inte ger sig på växterna så mycket.
                De är inte hermafroditer. En hane och hona parar sig och honan lägger ett ägg hon bär med sig tills den kläcks, därför sägs det att de föder levande. Men jag har för mig att det är såhär.
                De gillar varmt vatten på 26-30 grader.
                De växer väldigt långsamt så det tar lång tid innan de uppnår den storlek man oftast köper dem i, ca 6 cm.
                Bilder finns i länken! http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...90&gid=3644678
                Min akvarieblogg!
                Min YouTube-kanal om akvarium
                Min zoon

                Kommentar

                • robinason
                  • March 2006
                  • 117

                  #9
                  En elefant har jag kvar. Har trots inköp av ytterligare ett par stycken inte fått någon tillökning. Någon som har överskott av dom?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...