posthorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    posthorn

    Har dessa viloperioder då dom liksom går lite i ide ? ja det blir ju inte kallt men.. att dom bara ligger där lite

    Eller skall jag tro dom är ledsna och på väg att dö ?

    Har 2 st som har flyttat på sig sedan dom kom i men sedan stannat av och mest bara ligger där, att dom lever vet jag för dom kommer ut en bit ibland i skalet så själva köttdelen på snäckan syns sedan glider dom in igen.
    Senast i dag såg jag en vara nästan på väg ut och nu är den helt inne igen...

    Jag vill inte ge upp å slänga dom, hoppas dom har en vilopaus för dom kom i nytt vatten
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    #2
    Är det ingen som vet om dom har viloperioder ?

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Jag vet inte om de har en viloperiod men det kan vara att de har hitta en bra källa till mat men min brukar flytta sig åtskilligt under en dag. Det är inte så att tempen gått ner i karet eller att de är alldeles upp i vattenytan allihopa?
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        #4
        nja det är bara 2 av alla 7-10 som ligger ner o liksom vilar sig eller kämpar för livet, både fiskar och räkor mår bra ja och alla andra snäckor... så jag tror inte det är vattnet...

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          nja en har suttit på samma blad länge kanske bytt till dagen efter men är väldigt stillsam... kan säga att dom är lite större än resten...

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Har de blivit mer fart på dina snäckor? Jag har någon eller några fiskar i karet som äter upp mina småttingar av posthorn.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Sitter de stilla på ett blad hade jag inte oroat mig, men ligger de på botten med indragen kropp så är det nog inte något bra tecken. Posthorn är ganska aktiva snäckor och brukar inte ligga och vila i flera dagar som vissa snäckor gör. Ser du att de blir blekare i färgen så är de döda/håller på att dö.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Linnea.
                • January 2016
                • 12

                #8
                Håller med maria. Hur mycket matar du dem? Vid brist på mat så dör de, så mata några ggr i veckan med algtablett/räka/frysmat.
                Min akvarieblogg!
                Min YouTube-kanal om akvarium
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...