Köpte en guldfiskskål som jag tänkte ha räkor i...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Köpte en guldfiskskål som jag tänkte ha räkor i...

    Köpte en guldfiskskål idag mest för att jag tyckte den såg lustig ut (som ett gigantiskt vinglas), som jag tänkte ha räkor i. Frågade om de hade någon belysning och filter som passade till en skål, men det fanns inte. Tänkte att det kunde kvitta, att jag kunde kolla upp det på internet när jag kom hem, men jag tänkte fel. Det jag har förstått om filter är att det är i stort sett omöjligt att hitta ett som passar i en skål. Men det känns så konstigt. Visst har skålarna inte fått något större genombrott, alla som läser på om sina fiskar innan de köper dem vet att de inte ska ha någon skål. Men ändå så säljer de flesta butikerna dem fortfarande. Om de fortfarande kan sälja dem borde de väl ha intresse av att även sälja tillbehör till dem? Och så tänker jag på alla gånger som jag läst att folk skaffat räkvaser. Är det ingen som använder filter då? Har läst att det funkar om man har mycket växter, men jag vill inte ha någon snabbväxande växt för då kommer det bara bli ett moln av växt och så ser man inget annat. Så hur gör man? Dagliga vattenbyten? Eller kan man köpa ett filter för nanoakvarium och bara lägga det ner? Och räcker det med an vanlig skrivbordslampa som belysning?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Räkor är ju tämligen syrekrävande så inte heller för dom är en skål det bästa men några stycken funkar utan problem. Räkor är ju också rätt bra på att själva "städa" så man klarar sig också hyfsat utan filtrering.
    Har man snabbväxande växter så trivs räkorna bra - blir det för mycket växter är det ju bara att plocka ut och slänga.
    har man snabbväxande växter så räcker det oftast med en skrivbordslampa
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Nog kan man hålla syrehalten i en skål/räkvas!
      Med vattenbyte var tredje dag klarar man sig helt utan pump skulle jag våga påstå. Naturligtvis är en enklare filterlösning ändå att rekommendera...

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Jag kör med två filter i min räkvas för att verkligen få ner syresatt vatten ner på botten
        Bifogade filer

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Ska nog se om jag inte kan få ett nanofilter att fastna ändå.. Men finns det något sätt att ordna belysning som växterna vill ha? Man kan ju inte direkt lägga en lysramp över en liten skål. Vi testade i butiken med en nanoakvariumslampa, men den gick inte att sätta fast efter som kanten både är rund och sned, om ni förstår vad jag menar.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Du har inte en smal klämma eller något som du kan klämma fast på kanten som du sedan kan sätta fast lampan på?
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Det finns små lampor på ikea för 99:- med klämma som jag använder. Kommer inte ihåg vad dom heter men jag ska fixa en bild

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                De är ställbara och funkar bra att även klämma fast på glaskanten
                Bifogade filer

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Tack
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...