Räkyngel, kan de ta skydd i flytväxter eller behövs bottenskydd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    Räkyngel, kan de ta skydd i flytväxter eller behövs bottenskydd?

    Hej ni,

    Mitt stora akvarie kommer att få små räkyngel (körsbär) om ett par veckor, men jag har dåligt med "fluff"-växter på botten och därmed dåligt med skydd för ynglena mot fembandsbarberna. Däremot har jag ett sjujävla till fluff på ytan, flytväxterna där har ett rotsystem som kan dölja en rysk ubåt.

    Så frågan är: kan räkyngel söka bra skydd i flytväxterna, eller ska jag shoppa mossa i mängd till botten? Jag gillar mina räkor och de får gärna bli fler... Inte bara barb-mat.

    (Antagligen lär det väl bli rena räkriket bakom bakgrunden men det vore najs om de små kunde överleva på framsidan av den också.)
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det går nog bra med flytväxterna men det är ju att föredra lite "fluff" på botten med
    Du kan slänga i lite mossa, eklöv mm så finns det skydd.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ullo
      • February 2015
      • 181

      #3
      Löv har vi, rötter har vi, men barberna simmar runt i dem. De gillar bottenlivet...
      Ja, det får väl bli lite javamossa helt enkelt. Får fiska upp en rot och klä den.
      Eller så kollar jag om riccian som är på tillväxt på ytan har blivit så maffig att den kan användas att klä en rot... Det vore ju bäst.

      Kommentar

      Arbetssätt...