Vad är detta för snäcka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xyzz40
    • September 2015
    • 17

    Vad är detta för snäcka?

    Köpte en snäcka idag (1-1/2cm "bred") och har ingen aning vad det är för snäcka.
    Han i affären sa bara att det är en snäcka man brukar ha i dammar och han var inte säker på hur den skulle klara sig i akvarium utan sin dvala under vintern. Har frågat i både facebook-grupper och på akvariefisk i fokus men ingen vet direkt vad det är.
    Någon här som vet vad det är?

    http://i62.tinypic.com/1zyvsl5.jpg
    http://i57.tinypic.com/20fypfm.jpg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ser ut som en äppelsnäcka...skulle det vara en sådan, är de numera olagliga att sälja.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ser ut som en äppelsnäcka...skulle det vara en sådan, är de numera olagliga att sälja.
      Inte bara sälja. Man får inte heller ge bort dem gratis. Jag köpte några i Danmark och de sa inget och där var ingen info på karet och vid frågan vad det var för några så svarade de att det var gula sniglar. Jag kollade då upp vad det var för några och ja det var ju inte så roligt. Nu har de flesta dött ut här och alla ägg som de lägger (och det är inga små mängder) de har jag delat till små bitar och lagt i kokande vatten i 20-30 min för att vara säker på att alla är döda innan jag har gjort mig av med vattnet.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Xyzz40
        • September 2015
        • 17

        #4
        Är ni säkra på att det skulle kunna vara ett äpple? Eftersom de såldes som sniglar som passade bra i damm med guldfisk och koi och som skulle kunna vara ute hela vintern tillsammans med fiskarna (Har för mig att jag läst att äpplen inte skulle klara det utan att de skulle dö..?). Samt tycker jag att det är konstigt at en akvariebutik skulle sälja äpplen. Han sa även "Dessa, helenor och posthorn är de enda snäckorna vi har. Dessa som jag inte vet vilka de är är de enda stora vi har kvar nu när äpplena är förbjudna", så känns som om han ändå borde vetat om det var äpplen.
        Men kan som sagt i princip ingenting om snäckor i allmänhet.

        Kommentar

        • Xyzz40
          • September 2015
          • 17

          #5
          Det skulle inte kunna vara en bellamya?

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            De är förbjudna i hela EU men jag köpte mina i butik i år, så de kanske finns hos andra men sa han så så kanske det inte är äpple men det är ju också konstigt om de då inte vet vad det är de säljer. Men där kanske finns någon som är duktig på sniglar som kan svara bättre. Kanske en bättre bild kan hjälpa också.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #7
              Tycker inte riktigt det ser ut som äppelsnäcka, skalet ser liksom lite annorlunda ut, lite spetsigare änna. Påminner om de som säljs som "white wizard" i formen. Har vi nån snäckexpert här på zoopet?
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • Xyzz40
                • September 2015
                • 17

                #8
                Det är två stycken som jobbar där, och han som jobbade nu har inte riktigt lika mycket koll. Har tyvärr inte möjlighet att åka dit på ett tag, så tänkte att det var enklare om någon här visste, men var tydligen inte riktigt så enkelt som jag hoppades att det skulle vara
                Kan ta fler bilder och lägga upp snart

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Snigel är det definitivt inte, då de saknar hus.
                  Jag vet inte att det är äppelsnäcka du har, utan en ren gissning från bilden sett. Att de fortfarande finns kvar i vissa affärer och säljs ut är heller inte så förvånande, då det inte är säkert att alla har reda på att just de är förbjudna....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Xyzz40
                    • September 2015
                    • 17

                    #10
                    Snäcka menar jag förstås, borde nog sova snart
                    Men han pratade ju om att äpplen är förbjudna så han borde ju vetat om det jag köpte var ett äpple :P

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Man tycker ju det ☺
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Xyzz40
                        • September 2015
                        • 17

                        #12
                        Men tycker inte direkt den liknar ett äpple i skalet.. :/ Att det ska vara så svårt att hitta rätt

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #13
                          Det är ingen äppelsnäcka. Det närmaste jag har sett i utseende som liknar denna är bellamya dissimilis. Men mina har mycket mörkare färg, fast det finns kanske blekare också.. De föder levande ungar ganska regelbundet.
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Hur kommer det sig att äppl är förbjuden? Är det spridnings risken ut i naturen?
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mick13
                              Hur kommer det sig att äppl är förbjuden? Är det spridnings risken ut i naturen?
                              Vad jag förstår, så har nå'n av äpplesnäckarterna lyckats sprida sig i Spanien, och därför har våra kära politiker fått för sig att den kan överleva och sprida sig även här, trots ett något kyligare klimat
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...