Frågor om snäckor som kommer via nya växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_D
    • May 2015
    • 6

    Frågor om snäckor som kommer via nya växter

    Har ett nystartat akvarium, ca 2-3 månader, och när jag satte i de första växterna fick jag snäckor på köpet. Detta trots att jag sköljde växterna. Jag har förstått att detta är mycket vanligt. Började med en gång att plocka bort att snäckor jag hittade, gjorde så här i någon vecka och dom försvann (eller jag såg inga fler åtminstone).

    Nu har jag fått flytväxter och därmed snäckor igen. Flytväxterna har inte varit i akvariet mer än 4 dagar, men nu börjar det krylla av snäckor. Plockade 19 stycken idag varav en som verkade vara "moderskeppet". Den låg och gömde sig under rötterna som jag har i akvariet. Där hittade jag även "slem" med små svarta prickar i, antar att detta är snäckornas ägg?

    Jag är splittrad i frågan om jag skall plocka bort snäckorna eller ej.

    Frågor:
    • Kommer dom bli 100 tals om jag låter bli att plocka dom?
    • Den stora snäckan (se bild) hur gammal kan den vara? Dvs hur fort växer snäckorna?
    • Finns det någon fisk som trivs ensam eller i par som äter snäckor och passar till 54 liter?
    • Äter snäckorna levande växter?
    • Hur gamla kan snäckorna bli?




    MVH
    Andreas
    Senast redigerad av Andreas_D; 13 May 2015, 13:12. Anledning: Lade till bilden
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Det där är physa dom är bra renhållare och algätare så dom tycker jag du ska spara

    Hur många det blir beror mest på hur mycket dom har att äta och i ett nystartat kar som ditt är det oftast snabbare algtillväxt än i ett inkört, då kan dom bli många (notera att det inte är säkert att det syns så mycket alger bara för tillväxten är högre, har du betande djur som tex physa så äter dom ibland algerna så snabbt att det inte syns). Samtidigt betar dom ju bort algerna så det är bara positivt med många. När karet har stabiliserats och algtillväxten minskat kommer dom inte vara så många förutsatt att du inte matar onödigt mycket.

    Physa blir ca 1cm långa max.
    Ingen av dom vanliga snäckorna man brukar få från djuraffären äter levande växter, alla är nyttodjur.

    Vill du ha mindre snäckor kan du skaffa räkor då dom konkurerar med varandra om maten.

    Det finns en snäckätande snäcka Anetome Helena som skulle funka i ett litet kar som ditt, men jag tycker inte du ska skaffa nått som äter snäckorna då dom bara gör nytta.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Jag har fått snigler via nya växtr och jag gillar inte dem men jag har ddm i ett växt/räk kar så där finns inget förm dem att städa upp. Bara en massa små snigler överallt och jag hade helst varit utom dem.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      Arbetssätt...