Räkor i kombo med eldstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    Räkor i kombo med eldstjärt?

    Jag har en gammal favorit i sötvatten och det är eldstjärten.

    Den är lite 'magisk' och haj-liknande i sin uppenbarelse. Har ställt frågan en gång innan i forumet, i samband med att jag startade växtakvariet, och blev avrådd. Men nu när akvariet är fullt med räkor i alla storlekar och jag liksom saknar fisken som jag ser som pricken över i:et, måste jag fråga en gång till:

    - Är det möjligt att hålla en eldstjärt med räk- och växtakvarium utan attacker på räkor?

    Jag har haft några få exemplar för många år sedan, varav en eldstjärt blev över 10 år och ganska stor. Men det var aldrig problem med de individer jag haft, så länge jag undvek att ha andra svarta fiskar. Visst, ibland verkade den roa sig med att jaga runt några andra fiskar ett varv, men aldrig en riktigt aggressiv, skadande attack. Därför har jag alltid ansett att varningarna för eldstjärt känts överdrivna. Vet inte alls hur de reagerar på räkor dock? Har hört att eldstjärtshonor ska vara mindre aggressiva, men går det att urskilja hona av eldstjärt om man ska köpa ett litet exemplar?
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    #2
    Idag, söndag 10 maj landade en liten eldstjärtshona (av ryggfenan att döma) i akvariet med säkert 50 större räkor och ett otal små, många färger. Valde en eldstjärt på affären som såg lite skygg ut, grå och ofärgad. I det stora stimmet med kanske 40-50 små eldstjärtar i försäljningsakvariet (Torpavallsgatan i Göteborg) var endast 2 hanar kraftigt utfärgade. De andra glåmiga som det här exemplaret. Jag tänkte som när jag valde min första valp att en ranghög fisk säkert är väldigt inspirerande på sitt sätt men jobbig, typ. De unga exemplaren såg generellt rätt deppade ut i sin glasbur, utan gömsle och växter, men vem skulle inte vara det?

    Nåväl, efter en rundtur i sin nya burk intog honan en grottliknande öppning i en stor mangroverot, hitintills obebodd så att säga. Där har hon på 4 timmar färgat ut betydligt och gör små utflykter. Hoppas, hoppas jag fått ett av de omtalat snälla exemplaren som medlemmarna vittnar om på artbeskrivningen. Inga tendenser till att mucka gräl än så länge i alla fall.

    Går det här bra kanske lägger jag till ett par fjärilsciklider till alla räkor och annat smått...

    Kommentar

    Arbetssätt...