Räkor överallt tom i Eheim-filtret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    Räkor överallt tom i Eheim-filtret

    Jag har ju varit inne några vändor på forumet och beklagat mig över att det inte blir räkbarn. Jag har röd körsbärsräka (Sakkura 'Blody Mary'), Chrystal Black och Amano, som det inte ska gå att få yngelav utan den avancerade miljön som bl.a. Heba kämpat med.

    Sedan blev det stor lycka här för en månad sedan då säkert ett 20-tal småräkor, trots fiskbesättning och jättestora Amano började beta öppet på moss-berget.

    Idag, en månad senare är det väldigt många småräkor av alla slag och nu, till min stora förvåning, är det mängder i filtermaterialet (Siporax-rör) bakom min BTN Amazonasbakgrund SAMT i Eheimfiltret (Professional 3 för 600 l)...!! Hur kan de överleva där? Hur sprids de dit? Jag har gjort hål i BTN-bakgrunden som en serie fyrkantiga hål från bottnet till ett urtag i vattenytan och pressat i filtersvamp, det är omöjligt för en räka större än ~någon mm att ta sig igenom. Släpper de räkynglen direkt i svamparna? Sedan har några uppenbart tagit sig genom/följt strömmen genom filtermaterialet, 80 cm bort till bortersta hörnet och sugits ut till livet i Eheimfiltret och utvecklats där.

    Jag fick försiktigt skölja över räkor-barn i storlekar upp till 3-4 mm i ett yngelkar och långsamt arbeta mig igenom biofiltret, korg för korg och rädda över så många det går. Jag tror inte jag överdriver om jag skattar det till >100 små räk-yngel!

    Nu till en fråga som återkommer på forumet - är det möjligt att enstaka amano-yngel trots allt också kan klara sig och utvecklas i sötvattenmiljön Jag har sådär 5 räkyngel om 5 mm som är genomskinliga med en punkt-randning och annan "kroppshållning", de känns klart aktivare, "flitigare" än de rosa/röda räkbarnen? Det är säkert önsketänkande, men ack så lätt att ta de här för Amanoräka. De stora honorna bär ju rom allt som oftast.

    Jag måste skaffa en kamera med macro-objektiv och lägga in bilder, värdelöst med mobilkamera. Med tiden lär det här visa sig om det bara är annorlunda mönstrade Sakkura eller... Jag hoppas ett tag till.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    ja räkyngel har verkligen en förmåga att kunna ta sig in överallt och i alla fall i ett större akvarium får man acceptera att de gör så.

    Har hört en del rykten om att amanoyngel skall ha klarat sig i sötvatten, men är nog lite skeptisk till att så är fallet. Antingen har det nog varit typ färglösa yngel av t.ex. körsbär, eller så har det varit någon glasräka
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...