Urvalsodling av körsbärsräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Urvalsodling av körsbärsräka

    Nu när jag inte längre har något växtakvarium att sköta så har jag ett tomt 45L som står och går...
    Tänkte att det kan vara ett kul och lagom tidskrävande projekt för mig att försöka få fram Röd Sakura ur mina körsbär eftersom vissa av dem redan är pionröda och jag ser tendenser till röda ben.

    Är det något speciellt man bör tänka på och hur skall ett optimalt odlingskar se ut egentligen?
    Det bör ju vara så sparsamt med inredning som möjligt så man lätt kan plocka ut exemplar som har dålig färg osv...
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    De bryr sig inte om hur de bor. 25 grader varmt, vada i mat och rent vatten var tredje dag.

    Då går du som mig från 8 till 100+ på någon månad. Behåll de rödaste, de ljusa kan du bara flytta
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      De ljusa åker i hos cikliderna, så får de leva eller dö där...

      Detta har dessutom medfört att jag numera får se mina amanos som tydligen fortfarande lever!
      Senast redigerad av Mr Woods; 15 April 2015, 20:41.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Amanos överlever alla fiskar verkar det som hahaha ,
        gällande odla fram röd sakura , som jag läst tidigare när jag höll på med räkor så kommer färgen bli sämre med tiden pga inavelsgrad så du får kasta i några nya räkor då o då för att dra ner på inavelsgraden annars slutar det med sämre färger på dem . Detta har jag dock inte märkt av på mina än så länge.

        Flamemoss funkar väldigt bra till körsbärsräkor /odling

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av blaze1337
          ...som jag läst tidigare när jag höll på med räkor så kommer färgen bli sämre med tiden pga inavelsgrad så du får kasta i några nya räkor då o då för att dra ner på inavelsgraden annars slutar det med sämre färger på dem...
          Mmmm, tänkte det...
          Skall ta och ställa mig och håva efter några av de allra rödaste i butiken någon dag!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Här går det framåt så sakterliga. Jag har nu en situation i odlingsburken där de flesta räkor är små knallröda honor som bär rom, flera har dessutom röda ben!
            Frågan är nu om man skall sortera bort även dem med ett ljusare band som löper ovanpå ryggen, eller kan man vänta med det?

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Jag tar upp en gammal tråd Woods eftersom du höll på med räkodling enligt ovan. Men infon om det tog slut snabbt och jag undra bara hur det gick eller om du la ner det snabbt?
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              Arbetssätt...