Försök att odla amano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reddule
    • February 2015
    • 171

    Försök att odla amano

    Hej
    Har 7 st amanoräkor varav 5 går runt med rom.
    Har ett yngelkar som var igång med 5 svärdbärar yngel där 5 räkor varav 1 hane flyttades över till och får gå med deras favorit rot.
    Ska starta ännu ett kar med 1,6% salt i vad jag hört det ska vara och sitta redo när räkorna nu släpper iväg ynglen.
    Lite bristfällig info om hur det sker, endel säger att det är ägg och endel att ynglena kläcks i äggen när de sitter fast på honan och simmar iväg direkt.
    Fått tips om att använda mig av ficklampa på kvällen då ynglen letar sig mot ljuset i jakt på alger och är då lätta att fånga upp och flytta över till det bräckta vattnet. Där ska de sedan vara i 4-6 veckor där de tillslut ömsar skinn och är då redo för sötvatten igen. Om någon har nån annan info, åsikt eller tips så skriv gärna. Första gången jag ger mig på detta men är fast besluten att ge det några ärliga och seriösa försök.
    Det enda jag inte fått med mig är om filtrering där många säger man ska strunta i det men har ju en nylonstrumpa över filtret. Men är det nån som har tips så skriv gärna=)
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00298.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,4 KB
ID: 2185413
  • reddule
    • February 2015
    • 171

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00300.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,8 KB
ID: 2170864

    Kommentar

    • reddule
      • February 2015
      • 171

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00299.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,9 KB
ID: 2170865

      Kommentar

      • reddule
        • February 2015
        • 171

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00303.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 2170866

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Lycka till. Det är en riktig utmaning.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • reddule
            • February 2015
            • 171

            #6
            Det verkar så=) men jag räknar inte med att lyckas heller. men försöker man inte så lyckas man aldrig=)

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Hej, vet inte om du fick mitt pm. Men här kommer några tips.

              Viktigast är att lära sig att se när rommen är mogen. Då är den helt ljus och vitare än skalet. Då flyttar du honan till en bytta med vatten från akvariet. Gör du detta vid rätt tidpunkt släpper hon rommen inom ett par dagar. Flytta då tillbaka henne.

              När rommen kläcks ser larverna ut som upp och nervända ! och de syns bra i ljuset från en ficklampa. En spruta är perfekt att suga upp dem med. Inom en vecka bör du flytta dem till saltvatten. Där är det bra att ha en syresten med bra snurr på. Jag rekommenderar fullsalt vatten på ca 3%. Det går bra att flytta larverna direkt.

              Sedan kommer det knepiga. Att hålla dem vid liv i mer än en vecka och äta. Man får prova sig fram, men de äter kiselalger, grönalger och jäst. Sedan när de efter en månad blir räkor måste man flytta dem tillbaka till sötvatten. Hör kommer den andra svårigheten. De är nästan omöjliga att fånga. Bästa lösningen är att lära sig se när det är en eller två dagar kvar och de är rosa i färgen. Då suger man upp dem med sprutan och flyttar till en glasburk. Det underlättar fångandet enormt. Sedan växer de sakta men säkert och kan anses som vuxna om än små räkor vid 6 månaders ålder. Lycka till.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • reddule
                • February 2015
                • 171

                #8
                Ursprungligen postat av HWH
                Hej, vet inte om du fick mitt pm. Men här kommer några tips.

                Viktigast är att lära sig att se när rommen är mogen. Då är den helt ljus och vitare än skalet. Då flyttar du honan till en bytta med vatten från akvariet. Gör du detta vid rätt tidpunkt släpper hon rommen inom ett par dagar. Flytta då tillbaka henne.

                När rommen kläcks ser larverna ut som upp och nervända ! och de syns bra i ljuset från en ficklampa. En spruta är perfekt att suga upp dem med. Inom en vecka bör du flytta dem till saltvatten. Där är det bra att ha en syresten med bra snurr på. Jag rekommenderar fullsalt vatten på ca 3%. Det går bra att flytta larverna direkt.

                Sedan kommer det knepiga. Att hålla dem vid liv i mer än en vecka och äta. Man får prova sig fram, men de äter kiselalger, grönalger och jäst. Sedan när de efter en månad blir räkor måste man flytta dem tillbaka till sötvatten. Hör kommer den andra svårigheten. De är nästan omöjliga att fånga. Bästa lösningen är att lära sig se när det är en eller två dagar kvar och de är rosa i färgen. Då suger man upp dem med sprutan och flyttar till en glasburk. Det underlättar fångandet enormt. Sedan växer de sakta men säkert och kan anses som vuxna om än små räkor vid 6 månaders ålder. Lycka till.
                Hej
                jo jag fick pm=) Tack så jättemycket för dessa tips=) Tur du berätta om det där med ljusa rommen för såg igår att den började bli väldigt ljus=)
                Dags att börja förbereda sig.
                Antar det tar några försök men man kanske kommer närmare o närmare ett bra resultat.
                Bor en timme från västkusten så kommer garanterat hämta några dunkar i sommar =)
                Ha en trevlig påsk så uppdaterar jag så fort något händer.

                Kommentar

                • reddule
                  • February 2015
                  • 171

                  #9
                  Nu är rommen väldigt ljus så hoppas på nedsläpp snart=) Saltvatten karet står redo.

                  Kommentar

                  • reddule
                    • February 2015
                    • 171

                    #10
                    Plockat upp mina första yngel. Det var MASSOR och det är bara en hona som släppt rommen och mycket rom kvar i lådan. 4 honor till med rom Kommer ha att göra de kommande kvällarna. Tipset med ficklampa och spruta var verkligen guld värt. Dom är så himmla små men med sprutan åkte dom in snabbt. Så nu är det några hundra tal som förhoppningsvis trivs i saltkaret. Imorgon ska de få lite jäst att äta.

                    Kommentar

                    • reddule
                      • February 2015
                      • 171

                      #11
                      Första ynglen dog men som tur va så jobbade jag i hamnen i uddevalla i veckan så fick tag i 50L med äkta västkust vatten =)
                      Och nu har de yngel som jag lagt över överlevt 3 dagar, kommer fortfarande yngel varje kväll att plocka upp=)

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Var det i hamnen du tog vattnet?
                        Där är det inte speciellt salt, du kanske chockade de första ynglen rent osmotiskt?

                        Kommentar

                        • reddule
                          • February 2015
                          • 171

                          #13
                          Det var på en udde fast nära hamnen. Ynglen skulle klara att föras över direkt till saltvatten. Men jag körde med egenblandad akvariesalt först och jag räknade ganska så fel kan man säga så jo de första ynglen gick en säker död tillmötes. Men havsvatten tror jag kan funka bäst då det redan finns gröna och bruna alger där, tillsätter jäst lite då o då tänkte ja så har dom massa att välja bland=) Fast har ju bara gått snart 4 dygn så 3 dagar kvar innan jag ser om jag lyckats komma över första tröskeln. Vet ni om zoo affärer brukar köpa in amanoräkor som är odlade av privat person?

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #14
                            Börja med att se om du lyckas, du lär inte få några problem med att bli av med dem tror jag!

                            En udde säger du, Svenskholmen kanske? Vattnet brukar väl inte vara så salt där heller, men det kanske räcker. Havsvatten är nog annars en bra idé!

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Vad roligt att de nu levt några dagar, efter en vecka kan du börja andas ut. Du ska se att de växer ganska fort. Vad det gäller att sälja behöver du inte oroa dig. Det är inte värt pengarna. Du måste ha dem i 4-6 månader efter de blivit räkor innan de är stora nog och långt ifrån alla överlever så länge. Så får du ett par kronor per räka, dvs dålig timpenning. Men om du är intresserad av tex växtkar däremot så kan du ju få till en egen armada av algätare. Men rik blir du inte


                              Vad det gäller saltet är de inte så känsliga. Många odlat ju i 1,7% även om forskningen visar att 3,5% ger bäst överlevnad.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...