Större snäckor med Dwarf Puffers

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cl7
    • October 2007
    • 32

    Större snäckor med Dwarf Puffers

    Hej!

    Jag vill ha lite större snäckor som ej lägger "kalkavlagringar". Har haft Black Helmet och Red Onion, vilka båda funkade bra med mina Dwarf Puffers. Dessvärre ville jag inte ha min fina BTN-bakgrund täckt med "kalkavlagringar", så jag har nu omplacerat dessa stora snäckor.

    Istället har jag fastnat för Tylomenia sp:


    Dwarf Puffers borde väl förstå att dessa är för stora att äta? Till skillnad från Black Helmet och Red Onion är ju dessa mer utanför skalet och har inte samma skydd mot angrepp. Men de lägger inga "kalkavlagringar" och jag behöver någon som betar på lite alger mm.

    Erfarenheter någon?

    Bästa hälsningar Cilla
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vuxna äter de väl knappast men ynglen lär gå åt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #3
      Hej,
      Min erfarenhet är att det går. Jag har tre dvärgkulor med åtminstone 2 elefanter. Men jag ser dem sällan - men jag vet att finns i myllret av växter...Neritina funkar också bra med dvärgkulor men det är nog där jag förstår att du menar "kalkavlagring"...Jag sätter dock inte min högra hand på det hela. Är det små elefanter så lär de bli mat. För egen del så har elefanterna (i ett annat akvarium) förökat sig bra så jag ser det inte som ett problem.
      Elefanterna är dock inte så bra på alger.... de gillar växter mer som det verkar...

      Posthorn funkar dock mest som mat. :-)

      Kommentar

      • cl7
        • October 2007
        • 32

        #4
        Attans, vill ju inte att de ska äta av mina växter. Hur illa är det? En bit här och där eller tar de alla blad...?

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Lite beroende på. Mina elefanter gillar vanliga svärdsplantor big time. Men har inte rört java, anubias, crypto, sötvattentång... men det är väl ungefär vad jag har (kvar...) i de akvarierna

          Kommentar

          • cl7
            • October 2007
            • 32

            #6
            Tack för svar! Har ännu inte bestämt mig. Någon som vet om Anatome Helena kommer att ge sig på Elefanterna? Jag blev tvungen att sätta in denna snäcka eftersom sandsnäckorna blev så många. Tanken var att Kulorna skulle ha fri tillgång till mat (sandsnäckor), men de var ju bara framme på natten när Kulorna sover så gott...

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              antomene borde inte klara av de stora, har en med mina äpplen och det funkar vad det ser ut. Annars kanske white wizard-snäckor?

              Kommentar

              • cl7
                • October 2007
                • 32

                #8
                Mycket intressant! Tänk att man hängt med så länge och ändå stöter på nya arter. Jag kollar med akvariehandeln, så får vi se var det slutar. Antomene gick i alla fall bra med de större snäckorna jag hade.

                Kommentar

                • cl7
                  • October 2007
                  • 32

                  #9
                  Nu har jag skaffat en White wizard-snäcka, men den får inte riktigt vara i fred. Kryper mest in i sitt skal och gräver ner sig. Men jag ger mig inte i första taget. När väl ljuset har slocknat sover också Kulorna. Då flyttar jag upp den på en sten så att den börjar komma ut och krypa lite. Tänker att jag kan "lära" den att det är safe på natten :-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...