Väldigt stora Amano - kan de käka yngel av små räkarter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    Väldigt stora Amano - kan de käka yngel av små räkarter?

    Har haft räkor i tre månader i mitt växtakvarium och jag har tre sorter, 11 st vanliga Amanon (C. Multidentata), 10 Sakura "Blody Mary" och så 20 Black Chrystal. Sakuraräkorna går till och från med rom (det gör Amanon också men det är ju kört i sötvatten), det är är väldigt gott om stora mossaparter, men det verkar inte bli några räkbarn så att säga.

    Jag funderar på om de jättestora Amanoräkorna är bovarna i detta? Alla Amano är mellan 6 och 7 cm långa, käkar de upp räkynglen från de andra? De känns så jättestora och är extremt ihärdiga i att plocka igenom allt, inklusive mossorna, hela tiden. Ibland rycker de upp skott av bottenväxter och knuffar iväg dåligt uppbundna mossor. Tillväxten på den vanliga Amanon har varit häpnadsväckande snabb,säkert 3-4 skalömsningar redan. Dags att flytta ut dessa enastående städare kanske?

    Övriga möjliga räkyngel-ätare/innevånare är:

    16 Kardinaltetra
    10 Rödmunstetra
    10 Galaxyrasboror,

    (6 Ottisar)
    6 Kopparfläckspansarmalar och
    2 Guppy

    Svårt att tro att rasbororna, ottisar och pansarmalar käkar räkbarn, men tetrorna är förstås små rovfiskar och de två guppyhanarna äter väl allt. Akvariet är på 255 liter, tätplanterat. Skulle vara väldigt kul om det blev möjligt att se att en fortplantning lyckas. Jag har till min stora förvåning fått yngel efter Galaxy-rasbora (2 st har klarat sig), de kan minsann inte varit stora när de kläcktes.

    Hej åhå!
    Åke
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Visst kan det vara amanona men även som du skriver tetrorna och kanske galaxyna. Kan t.o.m. tänka mig att pansarmalar kan ta riktigt små.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Åke Eriksson
      • September 2014
      • 41

      #3
      Tack för svar - Har du något tips som ökar överlevnadschansen? Hur ser ett perfekt räksubstrat ut? Är inte där än att jag orka starta ett separat räkakvarium. Tycker samtidigt att jag så ofta läser att körsbärsräkor fortplantar sig ohejdat i de akvariebeskrivningar jag hittat bland Zoopets medlemmar, trots stora fiskbesättningar.

      Tetrorna ser jag sällan gå längs bottnen och leta mat, däremot Galaxen och pansarmalarna går ju runt och letar i vegetationen. Amanon verkar vara den enda som kan "djupfiska" i mossorna, därav 'misstanken'.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det handlar nog helt enkelt om att ha tillräckligt med gömställen (läs mossa) i akvariet om man inte vill odla räkorna separat
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • booste
          • December 2014
          • 3

          #5
          Jag har en hörna med Cabombaväxter och där är alldeles fullt med räkyngel som nu har börjat växa till sig, trodde aldrig räkynglena skulle klara sig då jag har diskus i akvariet men de håller sig ibland cabomban och där får de vara ifred.

          Kommentar

          • Åke Eriksson
            • September 2014
            • 41

            #6
            Hm... Låter som det borde fungera i alla fall, jag har riktigt täta bestånd av växter. I ett hörn sitter tätväxt Vallisneria insnärjd i ytan med Limnobium flytväxter (där gömmer sig Galaxy-ynglen) och sedan en parti med Limnophila Sessiflora som är extremt tätt (borde matcha dina Cabomba) samt fem stora bestånd av mossor (Fissidens Fontanus och Vesicularia 'Weeping')... Jag tror jag ska prova att göra en "orgel" av små gröna plaströr som jag sätter fast under/mellan de mossbevuxna mangroverötterna. Inte snyggt, men värt ett försök? Fungerar för vildbin i trädgården så vem vet

            Kommentar

            • MrZander
              • February 2015
              • 13

              #7
              Sedan den stora kardinaltetran kastade in handduken så har det dykt upp en hel del räkyngel från Amanon trots sötvatten Jag undrade innan hur det kom sig att kardinalen var en sådan bjässe och såg alltid proppmätt ut. Nu har även guppy-populationen exploderat. Kardinalen blev fem år, så du har kanske ett tag kvar innan framgången skördas...

              Kommentar

              • Åke Eriksson
                • September 2014
                • 41

                #8
                Hallå igen - Jag har precis upptäckt säkert 10 räkyngel (Sakura "Blody Mary") i mossan, de är några mm och verkar klara sig, fantastiskt! Några är rosa, de flesta hyfsat röda men endast två är lika mörkröda som föräldra-räkorna.

                Jag har dubblera mängden mossa till ett litet moss-berg. Visst går de jättestora 'amano-humrarna' och käkar även i den nya och tjockare mossan, men de verkar ändå lämna de här små ifred. Fina är de - hur i hela friden ska jag kunna få ned käk till dem i ett 60 cm djupt akvarium utan att alla andra innevånare tar det? De får nog klara sig ändå gissar jag.

                Jag har ju inte så jättestora Kardinal ännu, precis som du själv gissat MrZander, så än fungerar det alltså, jag var för otålig när jag skrev inlägget.

                Kommentar

                • addo
                  • January 2007
                  • 609

                  #9
                  Räkor brukar alltid klara sig, storleken på beståndet brukar anpassa sig efter hur mycket mat som blir över efter du matat fiskarna.

                  Vill du mata räkorna separat kan du testa att släppa räkpellets genom ett rör ner i mossberget.

                  Kommentar

                  • Åke Eriksson
                    • September 2014
                    • 41

                    #10
                    Tack för tipset, gjorde ett försök men då måste jag samtidigt "illmata" alla stora Amano's på annan plats, annars blir det en anhopning av dem där de små är, vilket inte är så lyckat. Har köpt spirulinapulver som jag doserat på ytan, men som borde komma de små lite till godo om jag blöter upp och rörmatar detta i mossan.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...