Pansarmalar och räkor - är det ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    Pansarmalar och räkor - är det ok?

    Blir mer och mer förtjust i olika sötvattenräkor såsom återfallsakvarist efter 25 års uppehåll, då fanns räkor bara i mina saltvattenskar.

    Har nu körsbärsräkor och många Amano. Akvariet är ett växtakvarium på ca 250 l, väldigt tätt planterat i den bakre halvan och jag lägger till olika mossor på olika nivåer över rötter och bottnen. Kommer nog inte att kunna hålla mig från att köpa någon mer exklusivt röd-vitfärgad räka snart.

    Är det problematiskt att kombinera pansarmalar med räkorna? Väldigt sugen på att addera ett litet stim, tex 6 st kopparfläckspansarmalar (C. Duplicareus)

    Har annars en ganska 'färdig' fiskbesättning om 6 ottisar, 2 siamesiska algätare, stim av kardinaltetra, rödmun och galaxyrasboror (samt 4 guppyhanar, barnens krav(:-)). En av siameserna har någon gång antastat räkorna, men utöver att räkan far iväg händer ingenting.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Pansarmalar och räkor funkar jättebra .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Har ju både körsbärsräkor, Amano, diskus och annat i mitt 450. Räkorna frodas och det är kopiöst med körsbärsräkor. Men körsbärsräkor gillar lite växttrassel typ javaormbunkens blad och rotsystem, men älskar verkligen mossa då det fungerar som optimala förutsättningar för förökning.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        C. Duplicareus
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Åke Eriksson
          • September 2014
          • 41

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          C. Duplicareus
          Grymt fina de där 'kopparfläckarna'! Tack för beskedet - jag åker och köper mitt eget lilla stim i eftermiddag

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Precis som tidigare skribenter nämnt, räkor och pansarmalar passar bra ihop, i akvariet de lever sida vida sida i parallella världar känns det som, totalt opåverkade av varandra. I min sons 54 liters har vi Corydoras venezuelanus tillsammans med Caridina cf. cantonensis 'Crystal red' räkor. Räkorna var tio från början men var produktiva och trotts nämnda Corydoras och Paracheirodon innesi lyckades förvånats många överleva, räkorna var framme och for omkring i akvariet och skötte sitt. Varför jag skriver var, jo, för en dryg månad sedan flyttade ett par Mikrogeophagus altispinosus in, räkorna är väldigt sällan framme, men det lever då vi ser några ibland, dock har jag inte sett en enda räkling...

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Åke Eriksson
              • September 2014
              • 41

              #7
              Ursprungligen postat av Erikderek
              Precis som tidigare skribenter nämnt, räkor och pansarmalar passar bra ihop, i akvariet de lever sida vida sida i parallella världar känns det som, totalt opåverkade av varandra. I min sons 54 liters har vi Corydoras venezuelanus tillsammans med Caridina cf. cantonensis 'Crystal red' räkor. Räkorna var tio från början men var produktiva och trotts nämnda Corydoras och Paracheirodon innesi lyckades förvånats många överleva, räkorna var framme och for omkring i akvariet och skötte sitt. Varför jag skriver var, jo, för en dryg månad sedan flyttade ett par Mikrogeophagus altispinosus in, räkorna är väldigt sällan framme, men det lever då vi ser några ibland, dock har jag inte sett en enda räkling...

              EK
              Hoppas mina 6 kopparfläckar tillhör de förra typerna, så här långt verkar de faktiskt näst intill kliva på varandra utan att det utlöser någon reaktion, skilda världar var nog rätt begrepp... Har samtidigt kompletterat med 4 Sakura Red (den snyggaste körsbärsräkan). Handlaren som sålde pansarmalarna klagade dock över att han hade satt till ett par viltfångade guppy till ett räkakvarium (visste knappt att "originalet" togs hem längre) och vips var alla små räklingar borta (automaträttningen ville skriva "räkningar", ljuva tanke att de var borta också...) och de vuxna tryckte under gömslena. Så det finns uppenbarligen skäl att vara försiktig.

              Kommentar

              Arbetssätt...