Räkor känsliga för höga nitrathalter-Vad menas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    Räkor känsliga för höga nitrathalter-Vad menas?

    Ni som haft räkor länge - vid vilken NO3-halt går det att sätta in vanliga Amanoräkan och för den delen Sakura/Cherry-räkor? Jag ligger nu på ca 20 mg NO3/l. Ingen ammonium, ingen nitrit, men snabbt invaderande alger!!

    Jag har nyss tvingat mig göra en både trist och jobbig "reset" av bottenmaterialet i mitt växtakvarium. Upptäckte 2,5 månad efter starten att karbonathårdheten kröp uppåt mot DH10 (pH 7,6) när jag minskade ned vattenbytena, trots CO2-tillsats och mycket ADA och Tropicasoil i bottnen. Akvariet var såg kanonfint ut men vissa bottentäckare som gillar svagt surt vatten växte inte. Efter test på två grus jag hade i liten mängd (engelsk sjösten och Elvegrus) insåg jag att båda två har kalkrika bergarter i sig, i fallet "Engelsk Sjösten" är det ren kalksten (Elvegrus inte lika aggressivt). Kör man vinägertest bubblar det vilt, dvs mitt grus tillförde mer kalcium än soilen kunde buffra med sitt innehåll av humussyror.

    Bedömde det ohållbart i längden, alla djuren fick flytta till 'hotell' på Godhems Zoo, där de jättesnällt upplät en särskild burk för mina djur. Tömde akvariet helt, samtidigt som jag sög bort gruset som täckte ca 30% av bottnen mot bakgrunden, återfyllde med ADA Powersand och Soil (6+11 liter). Allt återplanterat och igångkört, dagliga vattenbyten som idag fredag blir 6:e dagen efter "reset".

    Jag har ett jättefilter bakom en BTN-bakgrund (25 liter siporax+filtermatta mm) och en stor Eheim som fungerat fantastiskt samman med snabbväxande heterantera och Sessiflora. Oavsett matmängd har jag aldrig mätt någon form av kväve innan denna "reset". Skulle precis börja tillsätta kraftigare näring när detta med gruset uppdagades. Nu har nya soilen släppt massa kväve och de störda växterna har bara delvis orkat förbrukat den bildade nitraten, men det kommer sedan igår alla möjliga former av alger, jag behöver verkligen få in Amano och Ottisar mm men vill inte riskera att de mår dåligt. Det händer massor med kemin för varje dag, ungefär som vid nystart. Men igår började vattnet klarna ut och nitriten försvann. Men Nitraten är alltså kvar på hög nivå, om än snabbt fallande (1:a dagen >80 mg NO3/l!!!).

    Vad tror ni - fixar de tuffa Amanoräkorna den här miljön? Både Tropica och ADAs "recept" säger att de ska ner så snart man ser alger komma, då borde de väl klara höga No3-halter, för "höga" är ju väldigt relativt inom akvaristik?

    Salve//Åke
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag är totalt okunnig vad det gäller vattenvärden i siffror, men tredubbel dos PMDD och körsbärsräkor är inga problem hos mig i alla fall!

    Kommentar

    • Åke Eriksson
      • September 2014
      • 41

      #3
      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Jag är totalt okunnig vad det gäller vattenvärden i siffror, men tredubbel dos PMDD och körsbärsräkor är inga problem hos mig i alla fall!
      OK - Tack - det låter lovande, jag mäter igen och om trenden fortsätter nedåt tar jag risken och introducerar en testpilot (låter lite grymt men jag tror det är ok).

      Kommentar

      Arbetssätt...