Mata räkor med bruna löv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    Mata räkor med bruna löv

    Varför är det så viktigt att mata räkor med bruna löv? Hur matar man, är det bara att ta ett torrt löv och sänka på bottnen med en sten?

    Enligt flera artbeskrivningar för Amano är eklöv att föredra. Har 4 ekar, ett bokträd och några fruktträd på tomten, så löv är det enormt gott om(:-)). Går det att göra fel och är det något man ska akta sig för?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är bara att lägga i karet, så sjunker de efter något dygn av sig själv. Ek och boklöv är att föredra då de är lite mer hållbara och inte förmultnar och på det viset belastar akvariet för mycket. Lägg bara i några stycken, och när du börjar se genom dem kan du byta ut löven mot nya.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det man skall tänka på är väl att man skall skölja av dom först. jag brukar också doppa dom i kokande vatten för att de skall sjunka direkt, men som ansjo skriver så sjunker de ändå efter en tid.
      Dels så äter räkorna lite av själva löven men det bildas också en hinna på löven som de äter av.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Åke Eriksson
        • September 2014
        • 41

        #4
        Fint - tack för tipsen - en biologiskt film med nedbrytningsbakterier och svamp blir det förstås rätt snabbt, säkert smarrig. Oxalsyran i ek och bok gör ju nedbrytningstakten långsam, precis som i trädgården. Har nu lagt ett bok- och ett eklöv på botten, ska bli intressant och se hur snabbt löven blir uppmärksammade.

        Jag är 'återfallsakvarist' efter 20 års uppehåll och valt växtakvariet som den nya utmaningen. Köpte Amano och cherry-räkor enligt instruktion/rekommendation för att bekämpa alger under uppstart, men nu går 2 amano och 2 cherry med rom, det är riktigt intressanta djur att studera i sig. Måste fundera på hur Cherry-räkan ska kunna fortplanta sig i ett halvstort (265 l) sällskapsakvarium med rödmun, kardinal och galaxyrasboror? Två bestånd med mossa känns för lite för att ev. småräkor ska klara sig, måste kanske skaffa ett separat akvarium i alla fall?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          En del körsbärsräkor kommer säkert att klara sig även om tetrorna kommer att roffa åt sig de flesta yngel
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...