Snäcka eller inte ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulgu
    • December 2014
    • 29

    Snäcka eller inte ?

    Tänkte åka till stan i morgon och har funderat på om jag ska köpa snäckor till akvariet ?,de jag verkligen skulle vilja ha får man ju inte sälja /köpa ,så då är frågan ?? Har försökt hitta lite olika information och det verkar som att antingen hatar man dom eller så tycker man dom är bra ? Jag tänkte kanske posthorn ,men då läste jag att dom lägger ägg överallt hela tiden och det lät ju så där tjusigt ?vill inte heller ha mängdvis !även om jag förstått att det hör lite ihop med matningen ?,så är det någon som kan avråda eller rekomendera någon sort
  • Madde2008
    • December 2014
    • 43

    #2
    Jag har fått massor av snäckor på köpet när jag köpt växter... Det börjar med en sedan förökar de sig i rask takt! De är rätt söta med sina små antenner och har en himla fart för att vara sniglar! Jag vet tyvärr inte vad det är för sort. Bruna, bara några millimeter stora. Man deras rom här och var.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är säkert denna som du har Madde. det är en bra snäcka som kan köpas för en spottstyver
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Madde2008
        • December 2014
        • 43

        #4
        Mina är knubbigare. Jag försökte skölja växterna innan jag planterade dem men de små dök upp ändå! Det gör inget. Jag gillar dom. Fast jag har sett en fin rosa variant som jag skulle välja frivilligt!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Nästan hopplöst att så småningom inte få med snäckor vid köp av växt eller fisk etc. Skulle helst vilja slippa snäckor som jag inte tycker tillför något. Dom blir också lätt väldigt många vilket ser tråkigt ut. Har heller inte märkt något direkt samband mellan matning av fiskar och mängden av snäckor, dom klarar sig tydligen väldigt bra på växtdelar,alger etc. Dom verkar alltså kunna föröka sig rejält även i kar med ingen matning överhuvud taget.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Nästan hopplöst att så småningom inte få med snäckor vid köp av växt eller fisk etc. Skulle helst vilja slippa snäckor som jag inte tycker tillför något. Dom blir också lätt väldigt många vilket ser tråkigt ut. Har heller inte märkt något direkt samband mellan matning av fiskar och mängden av snäckor, dom klarar sig tydligen väldigt bra på växtdelar,alger etc. Dom verkar alltså kunna föröka sig rejält även i kar med ingen matning överhuvud taget.
            Tvärt emot min erfarenhet och jag lägger alltid ner några malajsiska sandsnäckor i akvariet när jag startar upp det.
            De blir bara många om det finns mycket skit i akvariet så att de har mycket mat. Visst kan det bli "invasion" om man drar ner på matningen men det beror bara på att de normalt på dagtid gömmer sig i gruset men om plötsligt mattillgången minskar så finns det inte tillräckligt med mat i gruset och då ger de sig även dagtid ut i akvariet för att leta mat och då verkar de vara många fler - men då är det ju bara att manuellt plocka bort dom
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ulgu
              • December 2014
              • 29

              #7
              har gjort en sväng till stan nu och kom hem utan snäckor .. dom hade bara de randiga runda ? (hm ..kommer inte på vad dom heter ) 30 kr kostade 1 !? måste vara dyrt för något som är så lättodlat? , jag får se nästa gång om det blir någon , har ju ingen bottenätare heller , bara mal så jag hoppas jag inte över matar så det blir kaos i botten

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ursprungligen postat av ulgu
                har gjort en sväng till stan nu och kom hem utan snäckor .. dom hade bara de randiga runda ? (hm ..kommer inte på vad dom heter ) 30 kr kostade 1 !? måste vara dyrt för något som är så lättodlat? , jag får se nästa gång om det blir någon , har ju ingen bottenätare heller , bara mal så jag hoppas jag inte över matar så det blir kaos i botten
                Inget måste med snäckor eller "bottenätare" så du kan lugnt vänta tills du hittar något som passar. Matar man för mycket blir det problem oavsett snäckor eller inte.

                Kommentar

                • Axman
                  • January 2013
                  • 188

                  #9
                  Märker enorm nytta av mina snäckor. Av malajerna så hålls botten ständigt helt ren och fin, vill jag slamsuga så är det bara för att få bort sådant som är nere i botten. Och när det gäller glaset så måste jag skrapa rutorna på alla akvarium som saknar snäckor men har nästan 0 underhåll på dem med snäckor. (mina ancistrus har blivit stora och lata så de gör inte så mycket längre. Snäckor är den lates bästa vän, gärna i kombination med amano-räkor då. (om det funkar med fiskarna har har)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...