Hur sanerar jag ett kar ifrån sandsnäckor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus gbg
    • December 2009
    • 9

    Hur sanerar jag ett kar ifrån sandsnäckor!

    Jag har ett Juvelkar med Discus där jag skall byta sand och inredning. Problemet är att det idag är malaysiska sandsnäckor kanske 1000 st i och eftersom jag matar ordentligt så blir de för många. När jag skall suga upp överbliven mat så sitter det en klunga med snäckor runt den så den går inte att suga upp. Jag kommer även att ha en del malar i så algtabletterna blir även de helt överbelamrade med snäckor. jag kommer att ha fisken i mitt karantänkar medans jag gör i ordning mitt finkar. Jag vill inte ha tips som går ut på snäckätande akvarieinvånare då jag inte vill ha Botior eller Kulfisk mm i mitt kar. Jag har läst om Alun och att sänka ph ordentligt men kommer inte inte ihåg var, finns det någon som har erfarenhet av detta problem!

    Marcus
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Helena snäckor , sen köpte jag en pansarmal liknande fisk 2 dagar sen , minns ej namnet på dem , dem tar gärna snäckor med

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Du verkar ju verkligen behöva sandsnäckorna eftersom du matar så mycket.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #4
        Hur sanerar jag ett kar ifrån sandsnäckor!

        Dra en håv med dom grövre maskorna genom sanden.
        Lägg mat med en håv under, låna en stingrocka av någon etc.

        Annars håller jag med Kjell
        Senast redigerad av jozi81; 17 December 2014, 10:17. Anledning: g

        Kommentar

        • Marcus gbg
          • December 2009
          • 9

          #5
          Läs gärna hela mitt inlägg innan ni svarar.
          Jo jag har matat mycket... och har haft ett halvt igenväxt kar så de har gjort sitt jobb bra!
          Nu vill jag bli av med dem ifrån detta kar.
          Jag vill inte köpa fiskar eller snäckor som skall äta upp alla snäckorna.
          Jag kommer att tömma karet på vatten sand och inredning men eftersom det sitter en fast monterad filterhus som jag inte vill demontera Dessutom så kan det ju alltid gömma sig någon liten snäcka i ett skrymsle som man inte ser!

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Marcus gbg
            Läs gärna hela mitt inlägg innan ni svarar.
            Jo jag har matat mycket... och har haft ett halvt igenväxt kar så de har gjort sitt jobb bra!
            Nu vill jag bli av med dem ifrån detta kar.
            Jag vill inte köpa fiskar eller snäckor som skall äta upp alla snäckorna.
            Jag kommer att tömma karet på vatten sand och inredning men eftersom det sitter en fast monterad filterhus som jag inte vill demontera Dessutom så kan det ju alltid gömma sig någon liten snäcka i ett skrymsle som man inte ser!
            Vi har läst det du skrivit innan vi svarat ,

            vi bara ger dig sätt som går o lösa detta på , dem kommer ej försvinna på ett magiskt sätt , haru 1-2 kvar efter du tömt karet etc så kommer det bli samma sak igen efter några månader.

            Det du får göra isåfall är ta ut vart enda sandsnäcka som finns i karet och se till att dem aldrig kommer in igen , tänk bara på att som Kjell skriver med tanke på hur mycket du matar så behövs dem där , annars kommer maten ligga kvar o ruttna vilket kommer leda till större problem än några små snäckor här och där

            Filterhuset kan innehålla flera sandsnäckor som kommer föröka sig efter du tömt karet på vatten sand och inredning så det känns ej som en permanent lösning. Lycka till.

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Ska du mata mindre nu så du inte behöver dem? I så fall kommer det lösa sig själv, finns det inte mat till alla snäckorna så kommer en stor del av dem svälta ihjäl.

              Finns det mat till dem så tja, då behövs de och kommer att frodas. Då kan du ju jobba på att hålla antalet nere genom plocka ut så många du ser.

              Själv gillar jag mina sandsnäckor, och de är väldigt bra på att tala om för mig att nu har jag varit för snäll med maten. När jag får minisnäcklingar på finfiltret som ligger högst upp (Juwelkar) så har de förökat sig väl mycket - dvs jag har matat väl mycket. Men så länge man inte överdriver så syns de ju knappt till en enda på dan, men kommer på natten. Mina malar osv låter inga snäckor äta upp deras tabletter, däremot kommer ju en hel del snäckor när man matar med grönsaker. Men jag bjuder på det som tack för hjälpen.

              Bli av med dem, möjligen om man kokar precis allt - inkl filter och filterhus och sköljer ur akvariet med kokande vatten. Men annars så de överlever typ allt, inkl avstängt kar som stått i minusgrader i 6 månader och sen hetta i 6 mån. När jag startade igång det, efter att ha sköljt sanden, skurat karet osv så tog det ett par veckor, sen kom första synliga sandsnäckan (vilket gladde mig)

              Kommentar

              Arbetssätt...