Malajsisk sandsnäcka med soil?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    Malajsisk sandsnäcka med soil?

    Håller på och startar upp en räkkub på 20l med Soil på botten & nyplanterat nålgräs som förhoppningsvis skall bilda en fin gräsmatta framöver.
    Frågan är om jag skall slänga i ett par Malaysier.
    Jag har ju Malajsisk sandsnäcka i 240l karet och är nöjd med deras arbete men är det någon som har erfarenhet hur dom funkar i ett kar med soil & gräs?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2878

    #2
    Finns egentligen inget behov av sandsnäckor överhuvudtaget. Så det är nog mera fråga om ifall man gillar snäckorna eller inte. Men rent praktiskt, ingen poäng.

    Kommentar

    • Mattias H
      • September 2012
      • 70

      #3
      Många (inkl. mig själv) gillar att ha den för att den luckrar upp botten, äter skräp & överblivet foder.
      Ser den som ett bra komplement & nyttodjur i akvariet.

      Min fråga gällde specifikt sniglar ihop med soil eftersom jag aldrig använt det förut.
      Jag har gärna sniglar men eftersom solen skiljer sig ganska mycket från sand & grus så jag är lite osäker på om man vill ha sniglar som bökar runt i soilen samtidigt som man försöker anlägga en gräsmatta.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av Mattias H
        Många (inkl. mig själv) gillar att ha den för att den luckrar upp botten, äter skräp & överblivet foder.
        Ser den som ett bra komplement & nyttodjur i akvariet.

        Min fråga gällde specifikt sniglar ihop med soil eftersom jag aldrig använt det förut.
        Jag har gärna sniglar men eftersom solen skiljer sig ganska mycket från sand & grus så jag är lite osäker på om man vill ha sniglar som bökar runt i soilen samtidigt som man försöker anlägga en gräsmatta.
        Jag har dem och dem har en funktion mer än att man bara gillar snäckor dem gör en hel del bra i akvariet . Frågan är mathias vet du hur snabbt dem förökar sig i mindre akvarier? jag var tvungen o döda 300~~ st i mitt 100 liters för dem föröka sig som galningar o åt på morot o zucchini som var till malarna , tänk dem tar över 20 literns på samma sätt?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Om du får en massa i akvariet blaze1337 så visar det ju snarare att de verkligen behövs där eftersom det är en massa skit i akvariet. Jag lägger alltid i malajsiska sandsnäckor i mina akvarier (stora som små) när jag startar dom och det är aldrigg några problem.
          Till ursprungsfrågan så kan jag inte tänka mig att det skulle vara problem med snäckorna ihop med soil. Dock en del soil avger ju en del beståndsdelar i början som är ohälsosamma för såväl fiskar/räkor/snäckor och man måste göra flera vattenbyten vid starten (i så fall står det angivet på soilförpackningen) innan man lägger ner djur överhuvudtaget.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om du får en massa i akvariet blaze1337 så visar det ju snarare att de verkligen behövs där eftersom det är en massa skit i akvariet. Jag lägger alltid i malajsiska sandsnäckor i mina akvarier (stora som små) när jag startar dom och det är aldrigg några problem.
            Till ursprungsfrågan så kan jag inte tänka mig att det skulle vara problem med snäckorna ihop med soil. Dock en del soil avger ju en del beståndsdelar i början som är ohälsosamma för såväl fiskar/räkor/snäckor och man måste göra flera vattenbyten vid starten (i så fall står det angivet på soilförpackningen) innan man lägger ner djur överhuvudtaget.
            Stämmer kjell , hade massa yngel i akvariet som skulle matas 5-6 ggr om dagen + 4-6 små malar som alltid behövde ha mat i vattnet ledde till att snäckorna satte sig i morotarna , zucchinin , och åt av yngelmaten som fastnade på växterna och förökade sig , i 240 literns där jag har dem "vuxna" fiskar har jag inga problem med dem alls , jag kan se dem men inget som stör mig eller i ovanlig mängd , håller med att man ska alltid sätta ner dem , bokstavligen gör ingen skada till varken mina växter, andra fiskar , eller vattnet även om dem blir extreeemt många , dödade en del , och gav ut till 4-5 vänner så dem kunde ha i sitt akvarie av det som blev över , behöver jag fler brukar jag ta o sätta ner en 20 st i breedingbox o lägga ner lite mat åt dem där så har man ny kull inom dagarna :P

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Jag har också alltid sandsnäckor i mina akvarier. Men jag har två mindre akvarier med soil i och där har sandsnäckorna inte trivts alls. I det ena har dom till och med dött ut. Vad det kan bero på har jag ingen aning om.
              Men vill du prova så kör, jag har svårt att tänka mig att snäckorna skulle innebära någon nackdel även om du vill ha en "gräsmatta"

              Kommentar

              Arbetssätt...