Namninsamling för äppelsnäckor!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Namninsamling för äppelsnäckor!

    Tillsammans kan vi försöka påverka pomacea diffusas/äppelsnäckans framtid inom akvaristiken. Just nu pågår en namninsamling för att försöka få tillbaka denna vackra art till våra akvarium.

    Stötta och skriv under! http://www.skrivunder.com/appelsnackor

    Finns även på engelska http://www.petitions24.com/applesnails

    Alla som vill får hemskt gärna sprida ryktet.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hoppas du har en hård panna, då den lär bli stångad blodig. Ett EU-beslut som redan är förankrat och taget lär inte bli lätt att bryta upp, speciellt inte ett som faktiskt ligger lite bakom.
    Man kan tycka det är ett vansinnigt beslut, men grunden att de klarar sig i Spanien räcker...tyvärr.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Fb-länken funkade inte...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jo, men att de klarar sig i Spanien innebär inte att de klarar sig här, som politikerna tycks tro. Att Spanien och Sverige har olika klimat verkar inte ha slagit dem.

        Har för mig att pirayor t.ex är förbjudna i Australien, och det kan man ju förstå, men det är ju inte detsamma som att det är rimligt att förbjuda dem här, om nu nå'n skulle få för sig det.
        Senast redigerad av Shepard; 07 October 2014, 21:07.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är förbjudet att jaga skarv i EU, trots att de sitter på varenda sten utmed kusterna i Sverige. Detta för att skarv är ovanliga i övriga Europa, ungefär samma sak...och detta är troligen bara början.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Tja, tycker det är rätt skrämmande att människor som inte vet nå't om det de beslutar om gör det ändå, för att de har makt, och vi kan inte hindra dem. Även om vi i demokratiska länder får gnälla på vad vi anser vara rena idiotier, är det inte det samma som att de lyssnar.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är organisationer som "värnar för djurens rätt" och liknande och har pengarna. Det är de som kan lobba och har makten när det gäller sådana här frågor.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ssimonee
                • March 2012
                • 83

                #8
                Det är inte jag som är ansvarig för arbetet. Jag har endast hjälpt till med spridning.

                Vad jag har förstått så är lagen Tillsvidare, eftersom snabb åtgärd vad tvungen tas. Lagen ska omprövas/formateras senast den 28 februari 2015. Detta säger mig att att man absolut borde kunna påverka.

                Vi måste ju våga stå på oss och säga ifrån! Vi kan ju inte bara gå hemma och gnälla inför varandra, den rösten görs inte hörd!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av ssimonee

                  Vi måste ju våga stå på oss och säga ifrån! Vi kan ju inte bara gå hemma och gnälla inför varandra, den rösten görs inte hörd!
                  Håller med!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Ursprungligen postat av Shepard
                    Jo, men att de klarar sig i Spanien innebär inte att de klarar sig här, som politikerna tycks tro. Att Spanien och Sverige har olika klimat verkar inte ha slagit dem.

                    Har för mig att pirayor t.ex är förbjudna i Australien, och det kan man ju förstå, men det är ju inte detsamma som att det är rimligt att förbjuda dem här, om nu nå'n skulle få för sig det.
                    Faktiskt så köper jag inte den där argumentationen. Vi kan nämligen inte få allt här i världen utan måste välja.

                    Antingen så är vi med i EU fullt ut och kan åka rätt fritt med djur över gränserna, vilket innebär att det som är ett problem i ett EU-land också är ett problem i hela EU.

                    Eller så stänger vi in oss och kan visserligen ha djur som kan vara problem på andra håll i Europa men då till priset av att vi får acceptera att det står en tullare vid Öresundsbron och rotar igenom bilen efter äppelsnäckor och liknande.

                    För mig är valet självklart, möjlighet att åka till Tyskland och köpa djur utan onödigt krångel är nåt jag vill ha och då får jag helt enkelt acceptera att det sker till priset av att somliga djur som i o f s inte är nåt hot här kan förbjudas.

                    Det här innebär inte att jag köper förbudet, jag tycker det är högst tveksamt. Fast ska det skjutas ner så ser jag hellre andra argument än att snäckorna inte är nåt problem här eftersom jag i förlängningen av det argumentet ser än värre problem.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Faktiskt så köper jag inte den där argumentationen. Vi kan nämligen inte få allt här i världen utan måste välja.

                      Antingen så är vi med i EU fullt ut och kan åka rätt fritt med djur över gränserna, vilket innebär att det som är ett problem i ett EU-land också är ett problem i hela EU.

                      Eller så stänger vi in oss och kan visserligen ha djur som kan vara problem på andra håll i Europa men då till priset av att vi får acceptera att det står en tullare vid Öresundsbron och rotar igenom bilen efter äppelsnäckor och liknande.

                      För mig är valet självklart, möjlighet att åka till Tyskland och köpa djur utan onödigt krångel är nåt jag vill ha och då får jag helt enkelt acceptera att det sker till priset av att somliga djur som i o f s inte är nåt hot här kan förbjudas.

                      Det här innebär inte att jag köper förbudet, jag tycker det är högst tveksamt. Fast ska det skjutas ner så ser jag hellre andra argument än att snäckorna inte är nåt problem här eftersom jag i förlängningen av det argumentet ser än värre problem.
                      Håller i princip med dig fast det finns ju faktiskt också specifika regler för olika länder som t.ex. för kräftorna där det bara är "totalförbud" i Sverige.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Apropå Invasiva arter så hålls ju snart ett viktigt möte i Stockhom där de organsiationer som vill föra fram sin åsikt borde delta.

                        INBJUDAN: Välkommen till samrådsmöte om strategi och handlingsplan för invasiva främmande arter!
                        Vissa nya arter som,avsiktligt eller oavsiktligt, förs in i vårt land av oss människor kan vara till stor användning för oss. Men de kan också ha stor negativ påverkan på biologisk mångfald, människors hälsa eller orsaka stora samhällsekonomiska kostnader.

                        BAKGRUND: På uppdrag av regeringen ska Naturvårdsverket, i samråd med Havs- och vattenmyndigheten ochJ ordbruksverket, och efter samråd med övriga myndigheter och organisationer, revidera den nationella strategin och handlingsplanen för främmande arter och genotyper (NV-rapport 5910). Revideringen ska göras framför allt med avseende på den EU-förordning om invasiva främmande arter som nyligen antagits.Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2014.

                        NU BEHÖVER VI DINA/ERASYNPUNKTER!
                        Vi skulle nu behöva dina synpunkter på den kommande handlingsplanen, dvs.åtgärdsförslagen. Välkommen till samrådsmötet!

                        TID: fredag den 24oktober 2014 kl. 10-15 (fika från 9.30)

                        PLATS: SIDA, Valhallavägen 195, Stockholm, lokal hörsalen

                        ANMÄLAN: Senast den 14 oktober 2014 till britta.wedin@naturvardsverket.se (telefon 010-698 1285 eller 010-698 1266 till Maria Sjö). Deltagandet äravgiftsfritt. Naturvårdsverket bjuder på fika, men du står själv för lunchen. Deltagarantalet är begränsat, så med en snabb anmälan säkrar du din plats!

                        UNDERLAG: Skickas ut den 16 oktober 2014 till dem som anmält sig

                        INBJUDNA: Invasiva främmande arter är något som påverkar många olika verksamheter. Inbjudna till detta samrådsmöte är därför representanter från centrala myndigheter, länsstyrelser, kommuner samt representanter från forskningen, berörda näringar och intresseorganisationer.

                        Preliminärt program:
                        10-10.15 Inledning och presentation av uppdraget
                        10.15-11.15 Presentation av EU-förordningen och konsekvenser för olika aktörer
                        11.15-12 Presentation av åtgärdsförslag
                        12-13 Lunch
                        13-15 Synpunkter på åtgärdsförslagen, kompletteringar, ändringar
                        15 Avslutning

                        Välkommen med din anmälan!
                        MARIA SJÖ
                        projektledare, Naturvårdsverket
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Håller i princip med dig fast det finns ju faktiskt också specifika regler för olika länder som t.ex. för kräftorna där det bara är "totalförbud" i Sverige.
                          Så är det ju och det finns också exempel på att det kan vara åt andra hållet, giftormar får vi ha men inte danskarna. Men ändå, dels så är Sverige generellt mer sugna på förbud och krångel än många andra, dels så är det där med invasiva arter ett lite speciellt problem som jag tror blir och måste bli hanterat på EU-nivå om det ska fungera. Så jag tror ändå inte att det där argumentet att snäckorna inte kan leva här leder nån vart, vi behöver nåt bättre.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Se'n hycklas det ju en del när det gäller invasiva arter. Vi små hobbyister förbjuds att ha ditt och datt, även så'nt som aldrig skulle klara sig om de släpps ut, och som väl de flesta inte ens skulle få för sig att släppa ut. Om det däremot förs in ett djur för att man ska ha nå't att jaga/fiska, då verkar det plötsligt vara helt ok. Att det se'n ger än värre konsekvenser för den inhemska faunan, på grund av att det då handlar om djur som faktiskt överlever i sitt nya hemland, det är det ingen som tänker på där och då. Men fråga Australiensarna (och den inhemska faunan) nuförtiden vad de tycker om agapaddor, kaniner, rävar och grisar, som fördes in, och släpptes ut medvetet. Detta görs dessutom om hela tiden på olika platser i världen, så de lär sig aldrig av misstagen heller.

                            Men myndigheter tycks finna nå'n sorts nöje i att klämma åt oss små hobbyister, som gör rätt liten skada i jämförelse med ovannämnda medvetna införande av främmande arter, som utförs med myndigheternas tillåtelse.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Shepard
                              Men myndigheter tycks finna nå'n sorts nöje i att klämma åt oss små hobbyister, som gör rätt liten skada i jämförelse med ovannämnda medvetna införande av främmande arter, som utförs med myndigheternas tillåtelse.
                              Och akvaristerna verkar finna ett nöje i att se sig som slagpåsar för myndigheternas illvilja

                              Alla branscher är säkert utsatta på olika sätt men andra ser till att organisera sig (både på hobby. och proffesionell nivå) och kan på så sätt föra fram sin åsikt
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...