Snäckor i akvariet - hur får man bort dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DollShock
    • December 2012
    • 36

    Snäckor i akvariet - hur får man bort dom?

    Så min syster har fått små snäckor i akvariet igen som följde med nya växterna.
    Då detta hänt förr, och hela karet fullkomligt kryllade av snäckor efter att hon varit på semester 2v, så undrar hon hur man lättast blir av med dom?

    glaset var övertäckt med snäckor och vissa stora som enkronor!
    hon gör alltid ren växterna som köps och har klarat sig utan snäckor länge - tills nu....


    det det är ett litet akvarium förresten, typ 50-60l och diamantformat och det finns en 14årig ancistrus och nya black mollys. Så även om det finns snäckätande djur skulle de inte få plats.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Dra ner på matningen!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      En kulfisk skulle allt få plats!

      Kommentar

      • DollShock
        • December 2012
        • 36

        #4
        Dör dom ut av sig själv då? De förökar sig ju så snabbt krabaterna... Och käkar på levande växter verkar det som?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Skulle själv skaffa några Anatome Helena så löser det sig själv efter ett tag.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Anetome helena skulle funka.
            Sedan som åheim skriver så är anledningen till att det blir många i akvariet att det har matats för mycket och då behövs snäckorna verkligen. Själv lägger jag alltid ner snäckor i mina akvarier för att hjälpa till med att äta upp "skit" och eftersom jag inte övermatar så blir de aldrig så många att de stör.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • DollShock
              • December 2012
              • 36

              #7
              Haha dom är ju så läskiga!
              Ska hälsa det om maten och hålla koll på värdena då, om snäckorna plockas bort.
              Dom gömmer sig bra i den orangea sanden

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                #8
                Hur effektiva är Helena?
                Låt säga att man vill/kan behålla ett visst bestånd av sandsnäckor men har hundratals - fixar 3 Helena detta eller hur många behöver man?
                Using Tapatalk

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av TommySt
                  Hur effektiva är Helena?
                  Låt säga att man vill/kan behålla ett visst bestånd av sandsnäckor men har hundratals - fixar 3 Helena detta eller hur många behöver man?
                  Dom fixar det - men det tar tid
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Hade i 5 iHelenor mitt 450 med en miljard snäckor i. Har säkert 30 Helenor nu. Upplever beståndet som 1/3 mindre av snäckorna nu.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • TommySt

                      • January 2014
                      • 208

                      #11
                      OK - efter ett tag möts väl kurvorna i ett "break-even-kryss" då, när Helenorna börjat föröka sig.

                      La i just 3 st Helena i ena karet i förra veckan.
                      Har noterat att de (såhär långt mestadels) gräver ner sig i sanden.
                      För att dra sig undan (fisktrafiken i väntan på natten) - eller månne för att jaga (sandsnäckorna)?!
                      Using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Släpper du i Helenor så kommer du förr eller senare enbart ha Helenor i karet som då börjar svälta och dö undan tills de matchar den mängd föda som finns i karet.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...