Vem är mördaren? sönderdelad Körsbärsräka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Vem är mördaren? sönderdelad Körsbärsräka

    Hej

    var och köpte 10 st körsbärsräkor , satte in dem när det var mörkt , matade fiskarna innan jag släppte ner deras påse i akvariet så dem skulle vara mindre intresserade , gjorde mörkt , ner med påsen i karet väntade någon timme , ner med räkorna i akvariet (fortfarande mörkt i karet) sen var jag ej hemma , kom tillbaks efter ytterligare 2 timmar , tänder lampan ser inga räkor.

    Då börjar jag söka genom hela akvariet (utan att röra något där inne) då hittar jag 4 st levande räkor , och hittar även en död som är hel , söker lite till hittar en som ser ut att någon käkat huvet på den så det är bara kroppen kvar .

    Undrar nu vem som kan ha mördat den

    jag har

    Platys 3x
    Guppys 6 hanar 12 honor
    Kardinaler 16 st
    Fjärilciklider 4 st (huvudmisstänkt)
    Dvärgguramis 4st (den andra misstänkta )

    vad tror ni?
    vad kan jag göra för att lyckas hålla körsbärsräkor i karet , eller borde jag byta till amano räkor (då dem är större , större chans o överleva)

    jag har en hel del gömställen , växter , mossa och mossbollar.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Både fjärilsciklider och dvärgguramis tar nog gärna körsbärsräkor, skulle jag tro. Du kan försöka med väldigt tät plantering av växter i en del av karet, men det är nog bättre att ha större räkor i det sällskapet.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Både fjärilsciklider och dvärgguramis tar nog gärna körsbärsräkor, skulle jag tro. Du kan försöka med väldigt tät plantering av växter i en del av karet, men det är nog bättre att ha större räkor i det sällskapet.
      aw va synd äsch igår fick firrarna mat för 200 kr då haha , tänkte körsbärsräkor förökar sig och att någon skulle dö men men ser endast 4 st som gömmer sig i den delen av karet med massa växter , mossa etc. Får se om jag hittar några växter som dem kan gömma sig bra i o plantera massa av de sen ta in amano och några till körsbär så dem som överlevde kan ha en "grupp" och inte må illa fram tills dem dör eller om dem förhoppningsvis överlever

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Alltid tråkigt när det händer :/ Jag gjorde samma misstag med 4-5 Siamensis, dom överlevde några timmar men det var pga dom bara höll till uppe i hörnen på karet (vet inte varför) och då var dom lätta byten för Frontosorna :/

        Ja du lär nog behöva stora mossor/ormbunkar och stora räkor. Har du möjligheten att ha räkorna i ett annat kar ett tag så dom får växa till sig så är det ett plus

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av man nam1
          Alltid tråkigt när det händer :/ Jag gjorde samma misstag med 4-5 Siamensis, dom överlevde några timmar men det var pga dom bara höll till uppe i hörnen på karet (vet inte varför) och då var dom lätta byten för Frontosorna :/

          Ja du lär nog behöva stora mossor/ormbunkar och stora räkor. Har du möjligheten att ha räkorna i ett annat kar ett tag så dom får växa till sig så är det ett plus
          har en vän med 100 liters som står tomt som jag tänkte ha till guppy odling av olika färger , kan kasta in räkorna där med guppy yngel , yngel lär inte ta andra yngel antar jag

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Uppdatering på räkorna , endast 2 st är kvar körsbärsräkor går EJ att ha i akvarium med dvärgguramis och fjärilciklider , har javamossa , mossbollar , höga växter ,en skalle , räkgömställe men alla förutom 2 blev uppkäkade , ska testa med amano nästa vecka,

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av blaze1337
              yngel lär inte ta andra yngel antar jag
              jag hade för några år sedan en nykläckt kull med elfenbensciklidsyngel som jag blandade med en kull som var 2 veckor äldre. De äldre åt upp de små samma dag. Så yngel äter yngel... vet dock inte hur guppyyngel är...


              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Det går bra även med vuxna guppy och körsbärsräkor(de förökar sig ändå), mossa är bra kombo.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Det går bra även med vuxna guppy och körsbärsräkor(de förökar sig ändå), mossa är bra kombo.
                  flygrc vad menar du med att det går bra med guppy och körsbärsräkor?

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    flygrc vad menar du med att det går bra med guppy och körsbärsräkor?
                    Att räkorna överlever och förökar sig ändå.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Att räkorna överlever och förökar sig ändå.
                      aa med guppys tror jag det går men med mina dvärgguramis o fjärilciklider gick det väldigt illa
                      Senast redigerad av blaze1337; 22 August 2014, 21:01.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        uppdatering , jag hittade en hel del körsbärsräkor när jag flyttade javamossan från ena delen av akvariet till andra , tror jag såg 6 st där i , samt har jag köpt amano räkor (6st) amanoräkorna är inte alls skygga enligt mig dem går runt o bryr sig inte om fiskar eller malar är där 2 av mina amano går bokstavligen över malarna om dem inte flyttar på sig haha ,

                        hoppas körsbärsräkorna får ungar snart

                        Kommentar

                        Arbetssätt...