Rena Äppelsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Rena Äppelsnäckor

    Hejsan!
    Nu är det ju ett tag sedan förbjudet trädde in, är det någon här som lyckats hålla en stam rena äppelsnäckor än idag?
  • carolajane@gmail.com
    • August 2014
    • 2

    #2
    Följer.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av ssimonee
      Hejsan!
      Nu är det ju ett tag sedan förbjudet trädde in, är det någon här som lyckats hålla en stam rena äppelsnäckor än idag?
      Nog borde väl alltid någon ha det - även om många av de äppelsnäckor som finns är hybrider. Fast om nu någon har det så återstår ju problemet att det då inte ens är tillåtet att flytta dom från det akvarium dom då går i så då får man nöja sig med att titta på foton..
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Mina är kvar. Tyvärr har de inte lagt klasar på ett tag, men jag hoppas, hoppas att de gör det snart. :S
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Jag har också några stycken. Akvariet de går i ska flyttas, och då blir det problematisk om man nu ska följa EU´s idiotiska lag.
          Men de kanske blundar om jag huserar dem i en tillbringare medans akvariet flyttas till en annan plats, och stoppar tillbaka dem igen.
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            En av mina flyttade från den ena 30-litaren till den som stod intill (har inget lock på dem). Undrar om han bröt mot lagen.

            Kommentar

            • ssimonee
              • March 2012
              • 83

              #7
              Förhoppningsvis ser de över lagen snart och märker att vi inte har några risfält samt att vintrarna är snötäckta här i norden.

              Vilka färger har ni som har kvar rena snäckor och får ni fortfarande äggklasar från dem? Jag kvar har vita och rosa snäckor.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av ssimonee
                Förhoppningsvis ser de över lagen snart och märker att vi inte har några risfält samt att vintrarna är snötäckta här i norden.
                Lagen kommer med 99% säkerhet att bibehållas och istället kommer det att komma att fler förbud
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Lagen kommer med 99% säkerhet att bibehållas och istället kommer det att komma att fler förbud
                  Så blir det med stor sannolikhet. Frågan är inte så stor att handläggarna lägger ner något större jobb.

                  Det man kan göra är att förmå sin eventuella akvarieklubb/förening att skriva till myndigheterna där man anger att man tycker att Sverige bör be om ett undantag från regeln, eftersom äppelsnäckorna inte kan reproducera sig naturligt här (eller troligen inte ens norr om Alperna). Då kanske det finns en chans att göra det lagligt.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • ssimonee
                    • March 2012
                    • 83

                    #10
                    Jag håller förhoppningarna uppe. Det känns så tråkigt på dessa fina djur att jag bara måste tro att lagen en dag kommer ändras till det bättre.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av ssimonee
                      Jag håller förhoppningarna uppe. Det känns så tråkigt på dessa fina djur att jag bara måste tro att lagen en dag kommer ändras till det bättre.
                      En stor anledning till att lagen försämras är att akvarister bara "tror" att allt skall bli bättre. Det gör det definitivt inte om inte akvaristerna engagerar sig och pratar för sin sak via sina föreningar (som Jens skriver ovan). Enda chansen är som sagt att vi slutar klaga över sakernas tillstånd och istället aktiverar oss.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...