Seriöst försök att odla Amano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #46
    En film för riktigt intresserade. Dvs typ bara jag. Räka som försiktigt plockar rommen med bakbenen. http://youtu.be/dn_y9SLkX10 det som sedan händer klarat jag inte att filma, men äggen liksom spricker och larven skjuter upp mot ytan. Sedan är den frisimmande.

    Så dag 1 idag för en ny omgång.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #47
      Häftigt

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #48
        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1412709792.084239.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,5 KB
ID: 2163900

        Nu för andra gången dog i stort sett alla larverna på en gång. Såg att en hona släppte sin rom igår kväll. Så stenen åkte ut och ananasen i. Vet inte om det är orsaken.

        Ser dessutom att det sitter en del hydror på glaset. Kanske de är syndarna. Så nu är det tillbaka till ruta ett.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #49
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1413036200.339088.jpg
Visningar: 1
Storlek: 394,8 KB
ID: 2164008 71 dagar gamla är de ca 1,5 cm. De syns tydligt tillsammans med de gula Sakura som går i samma kar.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #50
            Kul att ynglen nu är såpass stora
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #51
              Bara att gratulera -- En riktig bedrift!
              Amanoräka är nog det svåraste jag nånsin odlat, jag minns inte hur många försök det tog innan jag hittade en salthalt och ett foder som fungerade!
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #52
                Ursprungligen postat av Azur
                Bara att gratulera -- En riktig bedrift!
                Amanoräka är nog det svåraste jag nånsin odlat, jag minns inte hur många försök det tog innan jag hittade en salthalt och ett foder som fungerade!
                Jag tog ju moder natur till hjälp och bara tittade på. Men funderar lite fram och tillbaka på hur jag lättast ska veta vad som gått fel med de två sista omgångarna eftersom det inte ens kläckts några fler än ett fåtal.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #53
                  Den omgång som startade 20/9 är det faktiskt bara 2 larver som blev flyttade till saltvatten. Men dessa två lever fortfarande.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #54
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1415615115.476895.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,1 KB
ID: 2164561

                    Från första omgången blev det 9 stora räkor.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #55
                      Äntligen har jag en ny omgång larver som blev larver och inte bara döda ägg. Den här gången precis som den första flyttade jag mammaräkan när rommen var vit till ett eget kar. Hon släppte romen inom ett dygn. Kul, samma dag som första kullen är 4 månader från rom och 3 månader som räkor. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1417546950.674673.jpg
Visningar: 1
Storlek: 339,6 KB
ID: 2164995
                      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1417546960.293724.jpg
Visningar: 1
Storlek: 301,3 KB
ID: 2164996

                      På sista bilden ser man papparäkan också. Skulle nog säga att ungdomarna är hälften så stora. Ska bli spännande att se när de får egen rom första gången.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • heba
                        • September 2013
                        • 847

                        #56
                        Så kul att du lyckats med detta, håller nu tummarna för den nya rommen/kullen
                        /Helene

                        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #57
                          Ursprungligen postat av HWH
                          Förlåt att jag inte svarat. Men helt enkelt så att jag har de som jag fångar i ett litermått och fyller på mer och kranvatten
                          Ska det vara päronmer eller apelsin, måste den verkligen blandas med kranvatten?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #58
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ska det vara päronmer eller apelsin, måste den verkligen blandas med kranvatten?
                            Det går kanske med Festis också.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Sannive

                              • June 2013
                              • 56

                              #59
                              Vilka små sötingar! Grattis!
                              430 L Sydamerika
                              54 liter Froglife
                              30 liter Räkfrossa
                              40 liter Mini-damm på balkongen utan invånare

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                #60
                                Det här var stor intresant läsning.

                                Ska ge mig på det här åxå hade jag tänkt och väntar nu på att mamma amano ska släppa ifrån sig sin kull.

                                Jag fick några hundra larver sist som klarade några dagar i saltvattnet men dåg sen =(.
                                Så nu blir det nytt försök med ny taktik.

                                Jag hämtar åxå havets västkustvatten till hjäp med mitt tredje försök och nu är jag mer påläst..

                                Några bra tips inför försöket och hur gick det för dina räkor fortsatte du med odlingen?
                                Tänkte göra som en kille visade på nätet

                                Han hade mamma amano i ett sötvattenkar till vänster och till höger hade han saltvatten ppt 32-35 vilket han mätter med en hydrometer.
                                Använder även en syresten, inga andra extra tillsatser av mat eller alger.
                                Till vänster i tillbringaren har jag extra saltvatten.

                                För att få alger så lätt han ljuset stå på 24 timmar per dygn. och då bildas tillräkligt med alger för att de ska kunna överleva =).
                                Jag utgår från rent saltvatten jag hämtar i havet och börjar belysa det och syresätter det, sen när larverna kläckts så åker dom i vattnet.

                                Efter två veckor kommer jag göra et VB med en spruta som jag suger ut respektive tillsätter nytt saltvatten. Har bara 5 minuter till havet så det finns gott om saltvatten =).

                                När det blir fulutvecklade räkor så ska dom avsaltas genom att droppa i söttvatten och tömma i samma hastighet med en annan slang, som när man koppar in räckorna. sen i med dom i akvariumet =).


                                Klicka på bilden för större version

Namn: räka amano.JPG
Visningar: 166
Storlek: 64,4 KB
ID: 2396062

                                Mvh Nicklas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...