Seriöst försök att odla Amano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #16
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407444139.867517.jpg
Visningar: 1
Storlek: 716,8 KB
ID: 2162693

    Ny kass mobilbild. Har ju inget makroobjektiv så försöket med systemkameran blev bottennapp. Larverna växer så det knakar, de har lätt tredubblat storleken på 5 dygn. Och de är klart rosa. Teorin är att de äter mest kiselalger, vilket verkar vara en förutsättning för att lyckas för många. Då får de den färgen. Intressant är att man tydligt ser sen vackra solfjäder- stjärten med vit kant redan.

    Nu håller jag bara tummarna
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • fisheye
      • November 2010
      • 488

      #17
      Mycket roligt. Själv har jag en amano med rom och jag blir förstås sugen att testa jag också.
      Lycka till

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Otroligt intressant att följa det här försöket!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #19


          De växer i alla fall. Matar dem genom att köra runt med handen i algguffet på botten.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            ja det verkar ju vara en hel del
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #21
              Försök 1, dag 15.

              De dör sakta men säkert, kanske 10 kvar nu. Och då är det 2 veckor kvar till förväntad omvandling från larv till räka. Men målet är ju att nån överlever. Så undrar i vilken ände man börjar felsökandet. Har en ny hona med mörk rom, flyttar henne till kläckvasen imorgon.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Det är antagligen fodret. Har du sett säkert att de äter? Kan du se att de håller i foder, och/eller se foder i tarmen på dem?
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #23
                  Kanske prova med torrjäst?
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #24
                    De 10 som är kvar är nu feta, så jag tror inte det är brist på mat. Är mer orolig gör att jag varje gång jag är i och rotar lyckas döda dem.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #25


                      Dag 22 sedan kläckning nu. Börjar närma sig examen och är spännande att se om de små liven kommer förvandlas till små räkor närmaste veckan.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #26
                        kul att några överlevde , kom du på vad det var som dödade dem andra?

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #27
                          Nej, har väl egentligen den teorin att planktontillväxten inte var stor nog i början. Men jag har en ny hona på Hotel Sweet Pineapple som förhoppningsvis släpper sin rom inom några dagar så att omgång 2 kan köra igång. Poängen med det här upplägget är ju att inte behöva tillföra foder eller ha rening.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #28
                            Precis på dagen 25 dygn så blev det räkor av några larver. Yippi, jag har amanobebisar! Nu återstår bara set som tydligen ska vara det svåraste, att fånga dem för avsaltning. De är helt vansinnigt snabba
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #29
                              Ursprungligen postat av HWH
                              Precis på dagen 25 dygn så blev det räkor av några larver. Yippi, jag har amanobebisar! Nu återstår bara set som tydligen ska vara det svåraste, att fånga dem för avsaltning. De är helt vansinnigt snabba
                              GRATTIS, så kul .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #30
                                Jag är så imponerad!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...