Seriöst försök att odla Amano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Seriöst försök att odla Amano

    Försök 1, dag 1

    Har fångat en fin hona med rom och satt henne i en glasvas med fint litet krypin och en syresten. Planen är att se efter ögonen på romkornen och då ta bort hus och mossa, men det är nog lite tid kvar.

    När honan släppt rommen så fiskar jag upp henne och flyttar henne tillbaka till akvariet. Så hämtar jag 40 l prima vatten från Atlanten. Sedan vänta 4 dagar och blanda saltvattnet och kläckvattnet i ett 55l kar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406922740.769743.jpg
Visningar: 1
Storlek: 875,5 KB
ID: 2184939
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1406922748.629168.jpg
Visningar: 1
Storlek: 827,4 KB
ID: 2184940
    Bifogade filer
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Skall bli intressant att följa, lycka till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Har man haft Amano ett tag så blir man lätt sugen att tänka odling eftersom den är en av de intressantaste räkorna man kan ha i ett kar. Aktiva, nyfikna, stöddiga och långlivade. Att då kunna odla dem är ju en dröm. Ska bli intressant att följa. Skulle det inte gå vägen första gången hoppas jag att du inte ger dig utan tar reda på vad som inte funkat Andra har ju lyckats. Varför inte du?
      Var har du sökt inspiration till upplägget? Egen idé? Nåt du läst?
      Sedan måste jag säga att odlingsananasen vinner solklart priset som orginellaste odlingstillbehör
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Jag har läst det mesta jag hittat på nätet och tänkt att just nu med varmt sommarhav så är förutsättningarna goda. Funderar dock på om man bör filtrera havsvattnet om det finns nåt där i som äter larverna.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          He he, idag är rommen borta och larverna är frisimmande. Honan är nu uppfiskad och tillbaka hemma. Ska flytta dessa larverna ikväll, om de fortfarande lever, till 55l och flytta i nästa romstinna hona istället.

          Larverna syns tydligt, men är mycket små. Jag trodde de skulle vara svårare att se än vad de är.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Du får följa upp med fler foton
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              De är ju bara 2 mm och utan kamera är det svårt. Men som vanligt så filmar jag när fotofrustrationen tar över. Ser ut som spaceinvaders.

              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407006251.840367.jpg
Visningar: 1
Storlek: 611,8 KB
ID: 2162645
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407006259.222090.jpg
Visningar: 1
Storlek: 714,3 KB
ID: 2162646



              Edit: även filmen ser ju knasig ut. Får prova igen när min man kan hålla lyset
              Senast redigerad av HWH; 02 August 2014, 21:11.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • heba
                • September 2013
                • 847

                #8
                Så spännande Jag håller alla tummar och tår att du lyckas!
                /Helene

                180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Ska bli spännande att se om vattnet i Atlanten gillas av de små...
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Seriöst försök att odla Amano

                    4 dygn sen kläckning nu. Flyttade dem till saltvattnet igår kväll. Och de lever idag. Tycker de har antagit en svagt rosa ton, men det kan vara en skillnad i ljus. Ska se om jag klarar att fotografera dem med min systemkamera.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1407306585.236833.jpg
Visningar: 1
Storlek: 667,1 KB
ID: 2162690

                    Tror det är ett hundratal som blev flyttade. I vasen så ligger det massor av okläckta ägg på botten. Jag sög upp de som kom med i ca 1 liter vatten. Hade först tänkt bara hälla över färskvattnet, men pga att det ändå är 10 liter så ändrade jag mig eftersom det påverkar salthalten. En liter kändes mer försumbart.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      Heja!
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Så himla spännande
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Jag säger bara, vilket roligt och seriöst försök, lycka till Helena

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • heba
                            • September 2013
                            • 847

                            #14
                            Spänningen är ooliidlig . Hoppas verkligen att du lyckas!
                            /Helene

                            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                            Kommentar

                            • MonkanS
                              • December 2011
                              • 861

                              #15
                              Spännande projekt det där. Vi får hoppas att det går bra hela vägen ut.
                              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...