svensk kräfta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muffinlove
    • December 2013
    • 20

    svensk kräfta

    Tjena,

    Jag undra om någon har haft ett kar med kräfftor. Jag är sugen att prova ett svenskt söt vatten med en till två kräftor och kommrr bli ca 80-90L.

    Kan man köra karet med samma teknik som med räkor?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu skall direkt sägas att jag inte har någon direkt erfarenhet av kräftor i akvarier men de "svenska" kräftorna som är lagliga att hålla blir ju rätt stora och är inte så lämpliga att hålla. de finns faktiskt med bland Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=62
    Klickar du sedan uppe till höger så hamnar du på allmän beskrivning av kräftor och där finns också en del matnyttig info
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Flod- eller signalkräftor är rätt stora marodörer, och ofta blir det plockepinn av de eventuella växter man har i karet. De vill också ha rätt så kallt och syrerikt vatten, så bra fart på pumparna behövs. Största problemet är nog (så här i sommartid) att hålla vattnet kallt.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • muffinlove
        • December 2013
        • 20

        #4
        tack för svaren jag får se om jag kan lösa själva kylings problemet, jag tro nog jag kan pressa ner temp till ca 19-18C med en fläkt på karet.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Kräftor är trevliga och det är absolut värt att hålla dem i akvarium. Fast det är lite att tänka på. Det är ju lagligt med signal och flodkräfta men man får se till att skaffa dem lagligt fiskade. Man måste också tänka på att inte sprida sjukdomar, de skall absolut inte tillbaka i sjön när de varit i akvarium.

          När det gäller att hålla dem, de tål en del värme men det är absolut att rekommendera att försöka hålla temperaturen på rimligt låg nivå. Går temperaturen upp vid en värmebölja är genomluftning att rekommendera, som syrekrävande bottendjur är de väldigt utsatta för syrebrist.

          Maten är inget större problem, de äter det mesta men det innebär ju också i sin tur att de kan knipa en fisk om chansen dyker upp och att växter ligger illa till. Man får också se till att hålla vettig vattenkvalitet vilket ju kan ha sina sidor med djur som äter mycket.

          Inredningen är inte så enkel, de är destruktiva och kan välta det mesta. De gillar också att gräva hålor och de behöver möjlighet att gömma sig vid skalbyte så att inte de blir uppätna då. Inga ragliga konstruktioner som kan undermineras alltså, snarare grovt grus och rötter och flata stenar som de kan gömma sig under. Normalt ska de ligga under nåt och kika fram, springer de runt hela tiden är det nåt fel, syrebrist troligen.

          De behöver kalk till skalet och funkar inte i mjukt och surt vatten. Nåt med kalk i akvariet är att rekommendera, snäckskal, sepia, kalksten, nåt bör det vara.

          Så pröva gärna men tänk igenom inredningen och försök hålla det svalt.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            ^ bra inlägg!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • muffinlove
              • December 2013
              • 20

              #7
              Tack det var ett bra inlägg mycket matig info. Min tanke är att inte köra växter uran bara sten och röter samt grus.

              Kommentar

              Arbetssätt...