Hur gamla blir Amanoräkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Hur gamla blir Amanoräkor?

    Amanoräkan är en av de mest intressanta djur jag äger. Tålig, kaxig, fantastisk på alger och renhållning. Klarar allt från rumstemperatur till +35. Det jag undrar över är hur gamla de verkar kunna bli? De äldsta jag har är drygt 2 år och var vuxna när jag köpte dem.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 July 2014, 10:08.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag har haft Amano som varit 6-7 år i alla fall. Amano är ju inte kortlivade som de vanligare räkorna är.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Amanoräkan är en av de mest intressanta djur jag äger. Tålig, kaxig, fantastisk på alger och renhållning. Klarar allt från rumstemperatur till +35. Det jag undrar över är hur gamla de verkar kunna bli? De äldsta jag har är drygt 2 år och var vuxna när jag köpte dem.
      [ATTACH=CONFIG]69773[/ATTACH]
      Vilken fin bild, jag tänker också skaffa amano. Hur många skall man ha i varje kar tro?


      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Hur gamla blir Amanoräkor?

        Jag skulle säga en per 10 liter åtminstone. Som minst en per 20 liter. Om du har stora fiskar i karet så släpp i dem nattetid så du slipper dyr levandeföda. När de är vuxna så ta klarar de många stora ciklider. De är tuffa små krabater. Känner de sig heltrygga är de framme konstant i annat fall så smyger de i skuggorna och blir mer aktiva nattetid.
        Bilden "hittade" jag på webben
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Bilden "hittade" jag på webben
          Sorry, men enligt lagen är det inte tillåtet att använda andras foton (om man inte har tillstånd till det av fotografen). Lägg in en länk istället
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Ok. Fixar det.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Tror de sista ur min kull jag odlade fram dog för två år sedan, så de blev avrundningsvis 7 år. De dog inte av ålderdom heller, utan av Hemichromis, och hade kunnat bli äldre.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Kul och intressant med info. Tack
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                Arbetssätt...