Större Dammsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabrielnystrm
    • June 2014
    • 12

    Större Dammsnäcka

    Hej,
    Har just inskaffat 2 exemplar av större Dammsnäcka till mitt 60 L akvarium och ställer nu frågan: jag har hört att Dammsnäckan kan ge sig på mindre snäckor, är detta sant? och 2, Förtär den levande växter? har ingen önskan om att mista min vackra Hornsärv. Tacksam för svar
    mvh Gabriel
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag vet inte vad en dammsnäcka är för något - har du inget artnamn
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gabrielnystrm
      • June 2014
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag vet inte vad en dammsnäcka är för något - har du inget artnamn
      stor dammsnäcka Lymnaea stagnalis

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Har aldrig haft arten men kan tänka mig att den kan bli ett problem speciellt om akvariet är så litet.
        Dock som sagt - jag har inte testat
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Dammsnäckan äter allt den rår på och kommer åt, växter, alger, små snäckor... Den kan till och med attackera fisk. Med det sagt skall det också sägas att finns det mumsiga alger så ägnar den sig mest åt att äta av dem. Men blir den hungrig alltså, då kan den ge sig på ungefär vad som helst. Finns det inga alger så ge den då för all del nåt fiskfoder, kräsen är den inte.

          Det som också skall sägas är att om de är fångade här (det är en inhemsk art) så gillar de i o f s värme men det med måtta, det finns gränser för vad den tål. De får också ofta svårigheter framåt hösten när deras naturliga klocka är inställd på vintervila. Köpta i affär kommer de ofta från sydligare trakter där de problemen inte är så uttalade. Möjligen slipper man också då ett annat problem, de kan vara mellanvärd för diverse parasiter.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Gabrielnystrm
            • June 2014
            • 12

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Dammsnäckan äter allt den rår på och kommer åt, växter, alger, små snäckor... Den kan till och med attackera fisk. Med det sagt skall det också sägas att finns det mumsiga alger så ägnar den sig mest åt att äta av dem. Men blir den hungrig alltså, då kan den ge sig på ungefär vad som helst. Finns det inga alger så ge den då för all del nåt fiskfoder, kräsen är den inte.

            Det som också skall sägas är att om de är fångade här (det är en inhemsk art) så gillar de i o f s värme men det med måtta, det finns gränser för vad den tål. De får också ofta svårigheter framåt hösten när deras naturliga klocka är inställd på vintervila. Köpta i affär kommer de ofta från sydligare trakter där de problemen inte är så uttalade. Möjligen slipper man också då ett annat problem, de kan vara mellanvärd för diverse parasiter.
            Hmm ja, hittade dom i ett dike men inget som innehåller fisk men det kanske fortfarande är möjligt att dom har parasiter som kan skada fiskarna? jag matar mina snäckor med maltabletter och gurka så hungern är nog inget problem. temperaturen är på 20 grader
            mvh Gabriel
            Senast redigerad av Gabrielnystrm; 01 July 2014, 19:30.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Om dom är fångade i ett dike så är risken mycket stor att de för in sjukdomar
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Gabrielnystrm
                • June 2014
                • 12

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Om dom är fångade i ett dike så är risken mycket stor att de för in sjukdomar
                Då sätter jag dom i ett separat akvarium och försöker få dom att föröka sig och sedan får deras avkomma flytta in i de vanliga akvariumet, eller sprids parasiter från föräldrarna till äggen?

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag har för mej att azur påstod att dom bara tynar bort i vanliga akvarier men jag kan ha fel. Jag hade dem i min damm men det verkar som om de strök med i vintras - trots att de klarat betydligt kallare vintrar förr.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Gabrielnystrm
                    • June 2014
                    • 12

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Jag har för mej att azur påstod att dom bara tynar bort i vanliga akvarier men jag kan ha fel. Jag hade dem i min damm men det verkar som om de strök med i vintras - trots att de klarat betydligt kallare vintrar förr.
                    Va sorligt! vilket hemskt öde att bara tyna bort, instängd i en rektangel av glas.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ja, det är min erfarenhet. Har provat flera gånger, de har alltid dött efter kort tid. Jag misstänker att de har foderkrav som är svåra att uppfylla i akvarium.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Märkligt, jag har aldrig sett några direkta problem med den arten, en del gälsnäckor däremot har varit svåra. När det gäller dammsnäckan så är det att hålla ner temperaturen, under 26 säger någon, och att inte ha för surt vatten som kan vara viktigt, i övrigt tycker inte jag arten är svår och fler har samma bild.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Skulle kunna vara temperaturen, mina akvarier har säkert varit varmare än 26 grader, åtminstone tillfälligt. Jag får erkänna att jag har utgått från att den inte var temperaturkänsligare än t.ex. Theodoxus, Bithynia, Hydrobia/Paludestrina, eller Planorbis, som alla har fungerat bra.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...