Amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cl7
    • October 2007
    • 32

    Amanoräkor

    Hej!

    Jag har nu haft mitt 240l EHEIM vivaline igång drygt ett halvår. Har hittills inte tillsatt något salt, eftersom jag vill skona växterna. Amazonasinredning. Hur som helst såg jag idag att min ena Amanoräka hade rom! Har 6st totalt. Trodde bara att de lekte i bräckt vatten.

    Någon som har tips eller erfarenhet hur man får ynglen att överleva?

    Till saken hör att jag kämpat ett tag med att få mina Black Crystal att överleva. Har aldrig sett fiskarna äta på dom, men det försvinner så sakteliga. Har gott om växter, så de borde kunna krypa in i javamossan och gömma sig tycker jag. Fiskar jag har är Eldstjärt (3st), Paska's Blue-eye (7st), Dvärgkulor (5st) och Påfågelsgoby (6st).

    Mycket tacksam för svar :-)
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Jorå, leker gör de i sötvatten, men för att få ynglena att överleva och växa behövs salt. Finns några guider som verkar bra därute, som denna tex; http://caridina.japonica.online.fr/English/Elevage.htm
    Har inte testat att odla själv dock, jäkla platsbrist, men nån dag så!

    Sen är black crystal känsligare än amanoräkor, lever inte lika länge heller. Du har ju en del fiskar där som gärna äter små räkor med. Vad har du för vattenvärden och temp annars?
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • cl7
      • October 2007
      • 32

      #3
      Tack för svar! Tyvärr hade jag problem att följa den andra länken på den bifogade sidan. Hur som helst har jag ca 24,3grader, men häller alltid i kallare vatten när jag byter. Detta gillar verkligen räkorna verkar det som. Övriga värden har jag ej koll på (skäms). Jag har odlat mycket Cherry shrimp tidigare, det var ju ingen konst. Dock utan fiskar med. Men det är kanske så att mina fiskar är för tuffa mot de små ändå. Jag hittar aldrig några döda eller att fiskarna jagar dom. Men efter att ha läst lite verkar det ju som om Amanos rom inte blir några mikroräkor, utan larver... Hade inte räknat med detta, men att få in dom i ytterfiltret vill jag ju absolut inte. Så jag får väl stoppa lite vadd kring insuget till att börja med. Sedan kan jag ju inte hantera 200-300 räkor, för många rom är det hon bär på. Hmm..

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Man får trycka på länkarna under rubriken (My equipment, freshly hatched zoes etc). Den andra länken verkar vara nere ja.

        Ja dom har ju flera livsstadier innan de blir små räkor, så lite mer komplicerade än tex körsbär. Det är nog svårt att få alla att överleva, men lyckas man att få för många så bör det ju gå att hitta folk/butiker som vill ha dom i alla fall, bara man har plats att låta dom växa till sig lite då

        Du har inte möjlighet att flytta dina crystals till ett eget kar? Se om de funkar bättre då. Kan ju vara så att de tynar bort av någon anledning och blir mat efter att de dött med.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • cl7
          • October 2007
          • 32

          #5
          Ja, vi får se vad som händer. Inne i akvariet har jag sedan jag startade upp det (ca 6 månader sedan) haft en monterad pet-flaska, genomborrad med hål och avkapad. Så det är som en yngelbur, fast på höjden. Där försöker jag odla lite mat-snäckor till kulorna. Det är lite grus i botten och sedan växter i, precis som ett miniakvarium. Jag har satt några Crystals där, så att de är safe. Hoppas på att de ska föröka sig och att jag på så sätt kan säkra beståndet.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Azurs artikel bör väl också nämnas (tredje artikeln på denna sida):
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • cl7
              • October 2007
              • 32

              #7
              Tack, mycket användbar artikel! Tydlig. Så får vi se hur det går. Jag återkommer (om det finns något positivt) att berätta :-)

              Kommentar

              Arbetssätt...