nytt krabb kar MK5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muffinlove
    • December 2013
    • 20

    nytt krabb kar MK5

    hej hej,

    jag är ganska nya här fast jag har kollat på forumet ganska länge och nu har jag till slut börja posta lite gran. Jag briner för krabbor och tycker dom är helt under bara djur jag börja med dem för ca 1 år sen. och har lärt mig ganska mycket under tidens gång ett par har tuppat av andra har förökat sig vilket är roligt. men jag tänkte dela med mig av mitt senaste kar jag har uppdatera. Jag bytte bort det gammla mot ett lite störe vilket var behövligt kände jag det gamla var ca 60l så det var lite halv trångt för 6st vampyrer.

    jag var ute efter att göra ett till växt kar men som inte skulle allt för svårt att rigga och ta hand om. jag ville inte ha för många höga växter (krabborna är duktiga på att klätra) det skulle vara mycket grönt så att det känns som en skog. det skulle även vara bra med plats för att kunna gräva och göra egna revir. sen ville jag även ha en bra vatten del så att jag kan ha lite räkor och sniglar även någon fisk.

    så att man får det lite mer levande tycker det är så tråkigt om man bara har krabbor, det åker någon räka ibland om dom inte passa sig med det är så få så det gör inget.

    och så här blev det till slut, hoppas ni tycker om det.


  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Ser fram emot att följa det hela.
    Snyggt "akvarium" också - bortsett från att utblåset inte ser så snyggt ut.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Bilder på krabborna också?

      Och så håller jag med Kjell! Snyggt

      Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

      Kommentar

      • muffinlove
        • December 2013
        • 20

        #4
        man tackar för för svaren roligt att ni tycker om det. jag håller med att det ser dåligt med pumpen där den är men det var svårt för mig att jobba bort den. det kan hända att jag föröska göra om det på något set med ett yert filer så kan man jazza till det lite extra. men fiskarna tycker om strömen iaf så vissa är ju nöjda med det hehe. bilder på krabbor kommer inom kort just nu är dom blyga och smyger iväg.

        finns några bilder på min blogg om ni vill in och kolla http://mrpinch.blogspot.se/

        Kommentar

        • muffinlove
          • December 2013
          • 20

          #5
          MK5 håller på att bli MK6 just nu jag har posta lite gran på FB. men vad jag har än så länge är en kub på 70x70x70 som jag fick silikona om botten på. Jag håller på att bygga en falsk botten till karet så jag lyfter upp markytan med 15cm här näst ska jag klä ramen i mygg nät så jorden inte rinner ner i vattnet och sen ska jag börja dra lite rör.

          ska fixa lite bilder så snart jag kan.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Det är inte varje dag man läser om krabbor här på zoopet . Detta kommer att följas och som sagts innan i tråden, väldigt snyggt akvarium .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • muffinlove
              • December 2013
              • 20

              #7
              Nej jag har märkt att det inte är så vanligt att man har varken krabbor eller kräftor som hus djur. jag kan förstå kräftor med lagen om att man inte får ta in nya arter men vet inte hur dom har tänkt till där.

              Efter att jag har fått i ordning på mina kar med krabbor just nu har jag bara två st en med golden eye (dom som får ett nytt kar nu). sen har jag ett med vamyrkrabbor det var dom som fick mig att börja att ha krabbor. jag är väldigt sugen att starta upp ett till nästa år men då vill jag ha något mer exklusivt och det kan man bara hitta i tyskland där dom har fler arter att välja bland.

              men hur som så har jag posta upp lite mer på min blogg nu så ni hitta lite bilder och tankar kring bygget, det får bra att posta frågor här i tråden. jag hoppas att man får några fler att prova på att ha krabbor.

              Kommentar

              Arbetssätt...