Vad kan det vara för något?! Se bilderna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Vad kan det vara för något?! Se bilderna

    Hej!
    Hoppas allt bra med er
    Jag är lite osäker om jag har lagt min fråga på rätt kategori, men hoppas om det är fel kategori så hoppas jag att administratörerna flyttar ämnet till rätt kategori

    Jag har märkt efter att jag kom från min resa från Dubai att jag har konstiga skapelser i mitt akvarium.
    Och de är över 10st i olika storlekar. Undrar om jag skall ta bort de eller är det bra att ha dem?!
    Och varifrån kommer dem egentligen?! Grus eller hur kan de komma i akvariet?!

    Bilderna är här:






    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Malaysiska sandsnäckor ser det ut som. De är nyttodjur, i och med att de gräver i sanden, och luckrar upp den. Nu ser det ju tyvärr inte ut som om du har sand, så de får nog svårare att gräva då.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Malaysiska sandsnäckor ser det ut som. De är nyttodjur, i och med att de gräver i sanden, och luckrar upp den. Nu ser det ju tyvärr inte ut som om du har sand, så de får nog svårare att gräva då.
      Tack för ditt svar!
      Jag har nu läst lite om det. Fick läsa också om blandade åsikter, vissa säger att det är jätte bra och ha och andra tycker inte om det på grund av att förökar sig ganska mycket och ganska snabbt. Men de som skrev sina åsikter hade sand, men jag har grus. Har jag då nyttja att ha dem i mitt akvarium?! Eller skall jag ta bort dem?!
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        De städar ju precis lika bra även om du har grus, men jag antar att du inte slipper se dem under dagtid då de flesta av dem normalt håller sig nergrävda om du har sand...

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          De gräver ner sig i grus också. Jag har lite grövre grus och jag kan se ibland hur de borrar ner sig där. Så det kvittar alltså om man har sand eller grus.

          Blir de för många så har man matat för mycket helt enkelt. Jag har mängder av dessa snäckor men ser dom väldigt sällan. Ja, några enstaka då som är framme och äter alger. Lite kul att studera faktiskt. De har som en liten snabel som de äter alger med.
          Senast redigerad av MonkanS; 15 March 2014, 08:56.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            De städar ju precis lika bra även om du har grus, men jag antar att du inte slipper se dem under dagtid då de flesta av dem normalt håller sig nergrävda om du har sand...
            De stör faktiskt inte mig att se de, för de har nästan samma färg som jag har i gruset

            De gräver ner sig i grus också. Jag har lite grövre grus och jag kan se ibland hur de borrar ner sig där. Så det kvittar alltså om man har sand eller grus.

            Blir de för många så har man matat för mycket helt enkelt. Jag har mängder av dessa snäckor men ser dom väldigt sällan. Ja, några enstaka då som är framme och äter alger. Lite kul att studera faktiskt. De har som en liten snabel som de äter alger med.
            Men om de blir ännu mer, menar nu 1000 tals, skall jag köpa snäckorsätare så att de blir uppätna istället att slänga dem?!

            Har ni tips om hur jag skall göra när de blir för många eller om det finns ett sätt att inte låta de bli för många redan från början.

            Tacksam för all er hjälp
            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Dont worry - be happy.
              Om de blir för många kan du ju alltid dela med dej till någon...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Dont worry - be happy.
                Om de blir för många kan du ju alltid dela med dej till någon...
                Frågan är om det finns någon som vill ha dem
                Som tur jag har 200L akvarium samt en till på 54L
                Om det finns någon som vill ha om några månader när jag har ganska många så säg gärna till :P
                För jag har inga vänner som har akvarium :P
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                Arbetssätt...