nytt i karet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    nytt i karet!

    Kan nån hjälpa mej med vad detta är något?
    Jag har inte köpt några nya innevånare så var kommer den ifrån? Jag har inte gjort några ändringar i karet.
    Är den farlig, ser lite "äcklig" ut. Ska jag låta den vara eller ta bort den?
    Hjälp önskas.
    Bifogade filer

    Mina bilder
    Min zoon
  • JoMa
    • January 2014
    • 25

    #2
    Malayisk sandsnäcka http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38 ?

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Det verkar vara ett litet nyttodjur, eller hur?
      Då kanske den kan få bo kvar. Är det några nackdelar med dem?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • JoMa
        • January 2014
        • 25

        #4
        Jag har ingen erfarenhet av sandsnäckor, men mina Physa sp. snäckor är suveräna städare, och de flesta här på forumet verkar överäns om att snäckor är bra så länge karet är välskött . Just sandsnäckor luckrar ju även upp och hjälper till med att syresätta bottensubstratet. Jag tyckte själv att snäckor i akvarium var "äckligt" tidigare men nu har de istället blivit fascinerande små varelser med komplexa beteenden, så allt handlar nog om inställning .

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Ja, den får väl stanna.
          Hur är det, varför ser jag den inte nu? Gräver den ner sej i sanden och blir osynlig?

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • JoMa
            • January 2014
            • 25

            #6
            "I akvariet lever den dagtid oftast nedgrävd och den fungerar som städpatrull i akvariet då den äter foderrester etc. på och i bottenmaterialet." (Zoopet). Det kan nog finnas flera fast du aldrig har sett de tidigare .

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Jag måste fråga lite igen om den här gynnaren. Jag plockade bort en hel del då när jag först såg dem, men inte alla.
              Nu dyker det upp många igen och jag tar bort de flesta. De kan få finnas men inte överallt.

              Men varifrån kommer de? Det kan ju inte bara bli till utan att jag tillfört ngt nytt som de kunde ha följt med.
              Jag har alltså inte köpte ngt alls nytt, växter rötter osv. Och inte lagt i ny sand. Det är väl ett mysterium.
              Akvariet har ändå vart igång några år och jag har aldrig nånsin sett dem innan.
              Så vad tror ni? Hur kom de dit?

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                De ökar i antal om det finns gott om mat och försvinner om det inte finns något att äta. Får du för många kan du släppa ner en Anetome Helena snäcka som äter snäckor. De kan vara bra städare men det kan lätt bli för många.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Tack för ditt svar.
                  Just det, jag har förstått hur den gör nytta.
                  Men frågan är var den kommer ifrån. Det är en gåta...

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Sniglar kommer oftast med från växter och rör sig på nätterna. Är det lite mat förökar sig inte snigeln så mycket och kan då leva obemärkt i sanden under ett tag. Blir det sedan mat över på botten eller växtdelar och annat ätbart kan det explodera och dyka upp sniglar i mängder. De förökar sig snabbt när de väl har mat.

                    Rör du runt lite på botten så ser du om det dyker upp fler sniglar eller tomma snäckskal. Ibland tror man att det finns ett fåtal men är mer än man tror i bottengruset/sanden.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • Bisho
                      • September 2013
                      • 304

                      #11
                      Jag har själv fått sådana! Misstänker att de kommer från växter och på grund av att man övermatat fiskarna så förökar de sig betydligt mer. Jag har grus, de flesta finns på gruset eftersom de är lite svårare att gräva i gruset. Men efter att jag har köpt mina zebra & pakistanbotior så är de inte lika mycket i mitt kar för de äter sandsnäckorna

                      Det är nyttigt att ha dem i karet, men jag köpte mina botior för att de skall inte bli för många i karet. Och nu de är ganska lagom hos mig
                      Mitt tanganyika akvarium
                      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                      Kommentar

                      Arbetssätt...