Sandsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Sandsnäckor

    Jag släppte i ett gäng malaysiska sandsnäckor i mitt akvarium för ett tag sedan, de har förökat sig som sjutton och de allra flesta ser ut såhär:



    Sen finns det några enstaka som ser ut som nedan, dom har lite annan form på skalet och framförallt annorlunda färg. Är det också en malaysisk sandsnäcka eller något annat? Jag har inte släppt i några andra snäckor i akvariet.
  • Jennemy
    • August 2011
    • 15

    #2
    Sv: Sandsnäckor

    Anetome Helena. Äter andra snäckor bla.

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Sandsnäckor

      Nämen! Vart kan den ha kommit ifrån? Med växter?

      Hoppas den äter många sandsnäcksbebisar för dom börjar bli lite väl många!

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Snäckor förökar sig massor om det finns gott om mat. Finns det ingen mat dör de ut.en helenasnäcka äter bra men blir det för många räcker nog inte en snäcka. Jag hade fullt med kanelbullesnäckor i ett kar och släppte ned 4 st helenasnäckor, det är helt tomt på snäckor nu.
        Senast redigerad av henrikl; 21 November 2013, 18:29.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Inte visste jag att de åt andra typer av snäckor :O Trodde de bara åt alger. Vi har också sådana, trodde alla hade dött men såg att det var nya i akvariet idag. Vackra snäckor.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Har du bara en Anentome Helena så kan du räkna med att den äter upp ca 1 snäcka om dagen. Har du flera Helenor (de kan inte föröka sig själva) kommer du efter ett tag inte ha några andra snäckor än helenor. Helenor är bra till mycket, men de äter t.ex. inte alger alls. Släppte i 5 Helenor i ett 180 liter med för många physor. Efter ett halvår var det soprent på alla andra förutom Helenorna. Så det är nog upp till dig vad du vill ha mest av.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • cl7
              • October 2007
              • 32

              #7
              Jag vill bli av med mina sandsnäckor, men inte övriga (Red Onion och Neritina pulligera). Därför vågar jag ej skaffa Anentome helena. Jag har Dvärgkulor, så jag är också rädd om de få "skräpsnäckor" jag har. Nej, jag letar efter något annat som äter sandsnäckorna. Kulorna gör det ju inte, eftersom de sover på natten när sandsnäckorna härjar runt. Visste inte detta, och tog tacksamt emot en handfull från djuraffären som mat till Kulorna. De gör säkert en del nytta, men inte i mitt ytterfilter. Har någon erfarenhet av mindre krabbor? Letar de snäckor i sanden eller tar byten på natten? Hjälp!

              Kommentar

              Arbetssätt...