snäckor, snäckor och åter snäckor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    snäckor, snäckor och åter snäckor!

    Har fått snäckinvasion i diskuskaret - hur har ni gjort får att få bort dom. Snäckätande snäckor - funkar det, eller blir det snäckinvasion efter dom snäckätande också.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    snäckätande snäckor är mycket duktiga. det tar kanske någon vecka för dom att äta alla men dom försvinner helt klart
    det beror ju också på hur många man har.

    jag har 2st i ett av mina kar och där finns inte en enda annan snäcka förutom en stor zebrasnäcka. dom två jag köpte har inte blivit fler och det har gått flera månader sedan jag köpte dom

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      personligen gillar jag nån liten söt snäcka lite här och var.
      Men om det blir för många så ser det ju lite ofräscht ut liksom.

      Har också haft helenor (Anetome Helena - snäckätande snäcka), men dom blir så jävla många efter ett tag, dessutom tar dom död på ALLA snäckor (ja förutom dom största dårå) Och det vill inte jag, gillar som sagt att ha några snäckor.

      Mata mindre är en lösning för mej.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        läste att de skulle va svårt å få helena snäckor å föröka sig?! men de kanske inte stämmer.
        ja köpte en sådan jag med och satt i mitt 30L. typ 1 månad sedan å nu ser ja knappt några snäckor där i så dom är väldigt effektiva.
        plus att dom är ju rätt tjusiga också =)
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Gillar också att ha en eller annan söt snäcka - men här är det liksom för många av dom söta.
          freddis snäckätare har inte förökat sig, men dina karro blev det många av - hmm. Kanske kommer fler svar.

          Det finns många som har haft samma problem och fått en massa tips å råd - tänk om dom kunde berätta sedan hur det har gått också - så man vet vilket som funkar menar jag.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            dom är kanske inte hermafroditer? dvs det behövs en av vart kön för det ska bli fler?
            jag köpte ju bara två. karro köpte kanske fler så då har det funnits många av vart kön men jag fick två hanar/honor.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              A.helena funkar finamang, men de kommer knappast att hinna med att äta upp alla dina snäckor. Att de sedan förökar sig i en lagom takt gör att de skulle vara ett bra val för att hålla dem stången.
              Jag hade ett tiotal i ett 900 liters som efter en tid förökade sig och var efter ca ett halvår runt 25 st. Dessa snäckor är ganska lätta att bli av med, och kan ge lite klirr i kassan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                A.helena funkar finamang, men de kommer knappast att hinna med att äta upp alla dina snäckor. Att de sedan förökar sig i en lagom takt gör att de skulle vara ett bra val för att hålla dem stången.
                Jag hade ett tiotal i ett 900 liters som efter en tid förökade sig och var efter ca ett halvår runt 25 st. Dessa snäckor är ganska lätta att bli av med, och kan ge lite klirr i kassan.
                3 olika svar! haha!

                freddi fick inte sina att försöka sej.
                Jag får alldeles för många - plus att andra snäckor totalförsvinner.
                Och du får lagom dos av båda...

                Lustigt
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  kan det va så att räkorna som helenorna går med äter småsnäckorna från helenorna?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Jag har inte sett dom här rackarna förrut - tänk att dom är gratis också. Dom har härjat på fritt, och jag har inte sett dom förrän nu - måste bero på att jag bytt ut lysrören.
                    Anders: lite "klirr i kassan" skulle behövas - kanske kollar på "fiskaffären" ändå i morgon efter helenor...eller
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ni vet väl att snäckor finns med i artregistret - där ges faktikst svar på de flesta av frågorna i tråden
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av freddi36
                        kan det va så att räkorna som helenorna går med äter småsnäckorna från helenorna?
                        Nope, de äggen får vara ifred från räkor.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          kanske kollar på "fiskaffären" ändå i morgon efter helenor...eller
                          En bra början iaf!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...