Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Nåt litet med Mandarinkrabbor

    Jupp!!

    Har som sagt fått ett jävla lass med grejer.
    Bland annat ett "akvarium" med mandarinkrabbor och FULLT med växter.
    Akvariet var alldeles för stort (man såg liksom inte krabborna, dom kommer även få problem med att hitta käket)
    dessutom var det trasigt och lagat, sen hade lagningen gått sönder
    Så mumin fick ta mej sej det (hon som ställt upp med sin bil och hjälpt mej med FETlasset), tror hon skulle gå loss med en hammare och få utlopp för sina aggressioner
    Närå, hon var så snäll att slänga det åt mej

    Så krabborna små har bott i en hink på spisen, tills nu.
    Jag gjorde i ordning ett litet akvarium. sorterade ut växterna och planterade igen.
    Sen ner med krabborna i "terrariet"
    Då passade jag på att kolla kön och se om det var eventuella äggbärande honor också.
    och se! En stor fet hane!
    Och två honor med ägg sen några småttingar som man inte kunde se kön på.

    här! bilder!

    Den stora honan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130275.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,5 KB
ID: 2182502Klicka på bilden för större version

Namn: P1130278.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,9 KB
ID: 2182503

    Herr muskelberg-hane
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,9 KB
ID: 2182504Klicka på bilden för större version

Namn: P1130280.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,2 KB
ID: 2182505
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130281.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,7 KB
ID: 2182506

    Och en liten pluttefnask, 100% ursöt
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130289.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,1 KB
ID: 2182507

    Så här ser det ut just nu, ska täcka några rutor med nåt svart.
    Det blir lite kalt med alla vita väggar liksom.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130295.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,1 KB
ID: 2182509

    Här sitter hanen och mumsar i sej lite maltabletter och yngelfoder.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130293.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,3 KB
ID: 2182508

    Ska fixa ett sånt där kalkskal (som man kan köpa i djuraffärn till undulater)
    som dom kan knapra på, viktigt för skalet va
    Ja... sen ska man väl bara följa hur växterna växer och hur honornas ägg utvecklas.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    #2
    Häftigt. Jag har precis beställt mandariner. De är ju så coola.
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Ursprungligen postat av doktorn
      Häftigt. Jag har precis beställt mandariner. De är ju så coola.
      asgrymma!!

      Hur många har du beställt?

      Hur mkt kostar mandarinkrabbor?? Jag fick ju mina gratis liksom.
      Sen har jag inte hittat nån bra sida med skötselråd. nån som vet?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • doktorn
        • February 2009
        • 109

        #4
        Jag beställde från Tyskland för 89kr/st. Tog 5st för att blanda med 4st som jag ska köpa av en kompis. Så att det blandas lite blod.

        Gällande skötsel, så hittade jag en bra sida. Har fel dator nu, men jag ska skicka länken till dig sen.
        Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #5
          De går att köpa hos Zoogiganten i Lomma, men där bor ju inte du.Vet inte vad de kostar, men försökte mig på dem själv för ett tag sedan. Tog inte lång tid innan det bar va en kvar, extremt aggressiva, men å andra sidan så var mitt kar bara mummelmummel liter, och det var "nog" för litet . Grymt sugen på att försöka igen i ett större kar. Men de behöver mycket gömställen i form av sten och rötter i drösar. Sen behöver de även kunna komma upp på land, men det vet du nog redan. Ett litet tips med, de är extremt bra klättrare. Mina klättrade på sladdarna och sliconet, men då jag hade fixat en glasram i ett stycke, av en snäll glasmästare, så de kunde inte ta sig ut. Då de ändå lyckades så var det inte ovanligt att hitta den flera rum från akvariet.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            85 spänn?? shit!! tänkte typ 40 eller nåt.

            Haha! krabbor på rymmen... man får passa sej, vidrigt om dom klättrade upp i typ sängen... brrrr
            Men det är klart du ska försöka igen!! dom är ju asgrymma!!!

            har sett att folk har dessa krabbor och tror att dom är helt vattenlevande,
            krabborna brukar klättra upp på en liten spalt över vattenytan på typ 1 cm och folk undrar varför dom inte är i vattnet.
            Så som jag ser det så behöver dom inte nån vattendel överhuvudtaget, jag ser dom mer som landkrabbor, men att miljön måste vara väldigt fuktig.
            Rikligt med bottensubstrat, det jag har är en blandning av engelsk sjösten (från sandstorlek till grova gruskorn) och en del torv också.
            Går väl lika bra med ett lager av nån ogödslad blomjord (typ ekologisk blomjord) som man lägger över sanden/gruset (inte blanda)
            När jag tog dom från deras tidigare hem så var den delen med torv full av grävda gångar, ganska avancerat, så grävmöjligheter ska dom ha!
            Eventuellt får dom ett större kar senare, men detta är ju bättre än en hink på spisen

            Sen om man har så tillslutet och fuktigt så är det nog lätt hänt att det börjar mögla.
            Så jag tänker såhär. med till exempel maten, mata på ett ställe.
            Jag har ett brunt plastlock som jag tänkte lägga maten på, då sjunker det inte ner i gruset och blir en rutten bakteriehärd.
            Dessutom får man chans att se krabborna om dom vänjer sej vid att maten finns på ett ställe, som akvariefisk liksom... matar man i ett hörn så vänjer dom sej snabbt och simmar alltid dit och glor när man kommer in i rummet.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det här är alltså inte rödkload mangrovekrabba, Sesarma bidens? De är väldigt lika såna...

              Kan de här föröka sig i sötvatten?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Det här är alltså inte rödkload mangrovekrabba, Sesarma bidens? De är väldigt lika såna...

                Kan de här föröka sig i sötvatten?
                jupp dom liknar, men det är inte dom.
                Sesarma bidens har kortare och tjockare ben, så är deras klor lite tjockare, kraftigare liksom.
                Dom jag har heter väl Geosesarma notophorum ”mandarin” vanlig mandarinkrabba liksom.
                Finns i olika färger, mörkt violetta typ och som mina, lite mera röda.

                mandarinkrabba förökar sej sej bra i sötvatten.
                Men i deras tidigare hem hade dom inget vatten alls, där fick dom ändå ungar, så dom verkar inte vara speciellt vattenkrävande.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #9
                  Jaha, där ser man, det var Sesarma bidens vi hade. Kanske beter sig annorlunda?
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Dom jag har heter väl Geosesarma notophorum ”mandarin” vanlig mandarinkrabba liksom.
                    mandarinkrabba förökar sej sej bra i sötvatten.
                    Det låter ju helt otroligt tufft!

                    Jag hade S. bidens i ett akvaterrarium, och de tillbringade hela sin tid på land, grävandes gångar i blomkrukor, verkar som att de här beter sig ungefär likadant? Brukar de komma fram så du ser dem, eller är de helt nattaktiva (som mina S. bidens var)?

                    Inte utan att jag blir lite sugen att bygga ett akvaterrarium åt ett litet gäng...
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      Krabbor är häftiga, nu har jag ju bara haft dom i några dagar, men om jag gillar krabblivet så är dessa nästa sort jag ska testa. helt sjukt snygga! ser ut som en skitstor fästing! MED KLOR!! http://fireflyforest.net/firefly/200...alloween-crab/

                      Ja dom verkar bete sej ungefär likadant, iaf grävandet.
                      vart kommer S. bidens ifrån? G. notophorum lever ganska högt upp vad jag har förstått.
                      Och i höga berg är det ju ganska ont om saltvatten, vattendrag över huvudtaget, jag tror mer på att dom lever i fuktig djungel liksom.

                      Dom hänger mest under blad på dagarna, har inte studerat dom på natten ännu (första dagen i lite mer naturlig miljö för dom)
                      Men jag tror nog att dom "jagar" på nätterna och slaggar på dagarna.
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        #12
                        Tror ni det är möjligt att göra ett akvaterrarium med krabbor och småfisk? Klart några fiskar kommer stryka med (har man guppy eller nåt liknande gör inte det så mycket), men det vore grymt.
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Jag tror några liknande krabbor får följa med hem från mässan i Tyskland, men det blir nog Vampyrkrabban för min del...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #14
                            Vampyrkrabban, det är denna va?
                            Jävligt snygg faktiskt...
                            Jag trodde faktiskt att de var samma art med en annan färg bara
                            Men det är ju lite fel tror jag... Men förutom att färgen skiljer sej, så tror jag dom är rätt lika.
                            Till och med mönstret på skalet liknar mina
                            Klicka på bilden för större version

Namn: P1080710.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,1 KB
ID: 2135282
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Fasen vad fräna de där krabborna är! Jag vill härmas lite!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...