Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    Ursprungligen postat av freddi36
    såg att det hade kommit lite mögel på en rot idag. vad ska man göra åt det?
    som det är skrivet tidigare, en fläkt löser problemet med mögel, alternativt öppna upp fler ventilationshål. cirkulationen på luften är för dålig och då blir det lätt mögel.
    här finns det en fin fläkt, http://www.dusk.se/Tillbehor.htm
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      Ursprungligen postat av freddi36
      jag köper den från Jula och testar. hittade en adapter på 12V också här hemma.

      enligt Wikipedia så är 20db som en tyst viskning. 10db är det minsta ett mänskligt öra kan höra.
      inte förrän vid 50db vaknar en normal person.
      så jag testar. funkar det inte köper jag en annan
      Jag vill inte höra mitt terrarium, bortsett från ett trevligt porlande, som till och med det har försvunnit pga mossa i vattenfallet. Men om 10dB är gränsen för vad vi hör, då vill inte jag ha mer än 10 dB. Så 11dB och sen inte fullt blås så bör allt ljud försvinna. Däremot julafläkten på 12V ger 31dB, plus lite vibrationer i akvariet, då har du nog passerat gränsen för där det stör och är ganska nära gränsen för vart det håller folk vakna. Jag hade inte kört på den. Men å andra sidan så är det ju väldigt billigt att byta den sen om den stör.
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
        Men å andra sidan så är det ju väldigt billigt att byta den sen om den stör.
        det är så jag resonerar. om den stör så kan jag lätt byta ut den. 35 kr är inte mycket pengar.
        men om den funkar så har jag gjort ett jädra klipp!

        har ju inga djur ännu så tills jag skaffat en fläkt har jag inte locket på.
        Senast redigerad av freddi36; 13 November 2011, 19:29.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          kom precis på att bredvid min "lokala" jula affär ligger mediamarkt. dom bör väl ha datorfläktar? tar en titt där också ifall dom har något bättre.

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            I Lund så har MediaMarkt plockat bort fläktar ur sortimentet, var tydligen inte lönsamt, var själv där och letade efter fläkt till terrariet.
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              får se om dom har kvar det i malmö då...

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                det blev den från Jula. har inte hunnit testa den ännu för jag har haft annat att göra. bla läxor och VB.

                fläkten styrs av temperaturen. jag borde väl lätt kunna koppla förbi tempsensorn? det är en sladd med en liten svart klup längst ut. två små trådar går in i klumpen. klumpen är förmodligen en termistor. ett motstånd som styrs av värmen. när tempen blir över en viss grad så tillåter den strömmen att passera genom klupen. jag borde då kunna klippa bort klumpen och koppla ihop trådarna så strömmen kan gå igenom oavsett temp.

                ska testa imorgon när jag slutar skolan tidigt och har tid på eftermiddagen

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Mossor som sträcker sig uppåt och en orkidé som blommar (sorry för kondensen på rutan - men man kan kanske ana hur det ser ut?).
                  Om du fortfarande har problem med kondens kanske du också skulle fundera på fläkt, ska tydligen göra susen att blåsa runt luften lite.
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    Det har nu börjat dyka upp lite skott som jag inte har någon aning om vad det är för något, måste följt med från mossan. Ska bli spännande att se vad det blir av det. Håller även tummarna för att leveransen från Dusk dyker ner imorgon, och PWSS skulle tydligen skicka lysrören imorgon, de fick rören från leverantören idag.
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,2 KB
ID: 2137312
                      Lite mer EpiWeb. Men en enkel liten sträng lindad runt EpiWebben som är runt slangen blev den transformerad till en lian. Där är även nu en hel del växter i som även de är köpta från Dusk.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,1 KB
ID: 2137313
                      Var hos en blomsterhandlare och köpte en Orkidé och en Bromelia.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01078.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,8 KB
ID: 2137314
                      Bromelian.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01079.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2137315
                      Orkidén.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01080.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,0 KB
ID: 2137316
                      Bild på fläkten för intresseklubben.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01081.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,5 KB
ID: 2137317
                      Nu har även mossblandningen smetats på.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01085.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,6 KB
ID: 2137319
                      Första gången jag fått undan tekniken ordentligt. Till höger sitter kompressorn till regnsystemet som ska fixas färdigt idag (om jag får tid till det).

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01084.jpg
Visningar: 2
Storlek: 175,1 KB
ID: 2137318
                      Helbild på terrariet, synd bara att jag inte tog undan borrsatsen innan, men men, det kommer fler bilder.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        snyggt!
                        vad är det för "mossblandning"? växer det ut mossa ur smeten sen?
                        hur går det med att ha vattnet rinnande på korken? rinner det inte igenom?


                        fick upp min fläkt idag. kör den på en mobilladdare på 5V. den är nästan helt tyst. tror inte den hörs mer än en 11-12 db

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          Mossblandningen är från Dusk och växer som på bilden nedan. Det är en blandning av olika torkade mossor som sätter fart när de får ljus och vatten.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 3373774936_ced087ae63_b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,1 KB
ID: 2137354

                          Vattnen rinner i en barkbit och inte på kork, kanske så att något rinner igenom, men inget som märks av. Se inlägg 182 för bild på barkbiten.
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • Fredrik Metcalf
                            • January 2007
                            • 512

                            Hur går det för er andra? Har varit lite mycket Freddie och jag som skrivit, och vi har ju gett upp krabborna. Skulle vara kul att se hur det går för er som faktiskt redan har krabbor.
                            Fredrik Metcalf (MrLogic)
                            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                              Hur går det för er andra? Har varit lite mycket Freddie och jag som skrivit, och vi har ju gett upp krabborna. Skulle vara kul att se hur det går för er som faktiskt redan har krabbor.
                              Först vill jag bara säga, Fredrik, att det var jäkeln vad snyggt och fint du har ordnat i "burken". Jag har inte varit inne i tråden på ett tag, men, åter igen, jösses vad fint det blir! Toppen!
                              Dina grejer här skall jag kolla in noga om/när det blir grodor framöver - något jag är jätteugen på, men inte riktigt har inplanerat i nuläget.

                              I mitt krabbkar har det ömsats skal och där är ett ganska bra gäng med vampyrkrabblingar nu. Mossorna växer och Orkidéerna blommar!

                              Kommentar

                              • Fredrik Metcalf
                                • January 2007
                                • 512

                                Tackar för komplimangen, men burken är inte specifik för grodor, hela inredningen är med samma temp och luftfuktighet som det ska var för krabborna. Tempen måste jag dock arbeta med, den går mellan 21 på natten och 27-28 på dagen.
                                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...