Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    vi får se vilka djur det blir. är ju inte riktigt där ännu.

    nu har jag blandat ett paket plantatinssoil. ren magi! du lägger i ett paket som max rymmer 0,75 liter + 3 liter vatten. sen får du 8,5 liter jord! riktigt coolt när "tegelstenen" av komprimerad jord börjar suga åt sig vattnet och bli större och större och större..

    nu ska jag gå och börja inreda. grus som därnering och jord och växter ska i och plateras idag

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      så, då var nästan alla växter planterade. alla utom den köttätande växten och några mindre orkidéér. den stora orkidén fick inte plats så jag byte den mot en paraplyväxt (?) med mamma.

      bilder kommer imorgon när växterna har blivit lite mer uppåt. nu är dom ganska hängiga.

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        Växterna fortfarande hängiga?

        Väntar med längtan på nästa lön då lite EpiWeb-lianer och -grenar samt mossmix ska införskaffas. Ska även se till att fixa fläkt innan det börjar mögla.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,3 KB
ID: 2137120Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 2137121
          några mindre bra bilder på hur det ser ut. lite kondens på glaset för jag sprayade för någon timme sedan.
          paraplyväxterna ser fortfarande lite hängiga ut men bättre än igår.
          tempen ligger på 25 dagtid och 23 natt. hydrometern visar 80-90% luftfuktighet.
          jag tror att grenen som går upp mot glaset ska bytas ut mot några mindre "lianer" och så ska det in en vattenskål där någonstans också.

          vilket djur som ska bo där bestämmt. det blir 1 eller 2 tomatgrodor.

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            Ser riktigt snyggt ut!! "paraplyväxterna" heter paraplyaralia
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              Riktigt snyggt, har du någon värmare i eller blir det så varmt av sig själv? Jag har fortfarande bara ett lysrör, men det är tre till på väg från PWSS, hopas jag får upp tempen några grader då, ligger nu runt 22º dagtid. Annars får jag nog installera en värmelampa med temperaturkontroller.

              PS. Paraplyaralia blir flera meter hög, du kommer få hålla efter den ordentligt, fast det kanske det är värt, för snygg är den.
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                Ormbunken du har längst till vänster och höger är riktigt snygg, fick du tag på den på mässan?
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  jo den kan bli stor men den har stått på fönsterbänken länge utan att ha växt så mycket. blir den för stor så får jag ta några sticklingar och plantera istället.
                  jag har ingen värmare. men ett terrarium med värmelampa 1meter bort så det hjälper nog tempen en hel del.

                  ormbunkarna köpte jag på hornbach. det var en som jag delade till 3 (har en lika stor bit i fönstret). den kostade bara 25 kr!

                  såg att det hade kommit lite mögel på en rot idag. vad ska man göra åt det?
                  ska även plantera den köttätande växten idag eller imorgon. sen ska det på med lite mer jord runt några växter för det har sjunkit ihop en del nu när man vattnat.

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    Du bör sätta in en fläkt (datorfläkt funkar) för att inte få mögel har jag förstått.
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      Har nu beställt lite mer EpiWeb till lianer och en gren. Även beställt lite växter, mossmix, en fläkt och ett regnsystem. (Tjuvar lite på nästa månads lön, hoppas jag har pengar kvar till julklappar sen ).

                      Här är en bild på hur det ser ut för tillfället.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01063.jpg
Visningar: 2
Storlek: 185,6 KB
ID: 2137135
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        det kommer bli kanon när det växt till sig lite

                        ok, en datorfläk. kan du berätta hur man kopplar en sån till väggutatget? jag är inte så inne på sånt jag behöver väl en adapter?

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          skulle detta funka? http://www.kjell.com/content/templat...em=44367&path= + http://www.kjell.com/content/templat...0000,132500000 ?

                          eller kan jag ta en vanlig mobilladdare på 4,9V? men då kommer den inte snurra så fort utan bara på halvfart?

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            hittade precis denna: http://www.jula.se/chassiflakt-med-t...rsensor-924649
                            skitbilligt ju! jag tror jag köper en sån och kör den på en mobilladdare tills jag har hittat en transformator.

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              18-31 dB är mycket, de tystaste jag hittat ligger på 11dB. En vanlig datorfläkt drivs med 12V, men med 5V får du nog ett bättre flöde, samt en tystare fläkt. Temperatursensorn i den är nog ganska meningslös då den inte är inställningsbar, däremot så finns det digitala temperatursensorer som du kan koppla fläkten till. Men hitta en fläkt på 11dB och kör med en mobilladdare på 5-6V så bör det bli bra. Annars kan du göra som jag, vara slö och köpa allt från Dusk.
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                jag köper den från Jula och testar. hittade en adapter på 12V också här hemma.

                                enligt Wikipedia så är 20db som en tyst viskning. 10db är det minsta ett mänskligt öra kan höra.
                                inte förrän vid 50db vaknar en normal person.
                                så jag testar. funkar det inte köper jag en annan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...