Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    WOW!
    Det var INTE igår man skrev i denna tråden.
    Men men.
    Jag har ett problem med mina krabbor (ja, dom är kvar) Och folk som spanat i tråden kanske kan hjälpa mej.
    Jag häller i en nypa fiskmat var 3:e dag ungefär. Sen har jag tagit både mossa och pinnar ute i naturen vilket har gjort att jag har en hel massa coola småkryp i terrariet - mat till krabborna alltså.
    Problemet är att småkrabborna inte växer. Dom kommer upp till storleken av en lillfingernagel ungefär, sen stannar dom där.
    Jag röjde upp lite i det igengrodda terrariet igår.
    Och i gruset, jorden, och mossan hittade jag säkert 40 småkrabbor, men bara 2 i vuxen storlek.
    Varav den ena är samma hane som finns på bild på första sidan.

    Varför blir inte mina crabs större? nån som vet?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Matbrist i kombination av trångboddhet? Bara spånar lite....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        Ursprungligen postat av ansjo
        Matbrist i kombination av trångboddhet? Bara spånar lite....
        Fast... tjaa...
        Dom har ju en 110 liters kub att röjja i, men det kanske är för litet?
        För 40 fullvuxna krabbor är det klart för litet, men alla överlever ju inte, naturens gång liksom.
        Och jag tycker inte att jag ger dom för lite mat.
        Ger jag oftare än var 3:e dag så kommer det en unken doft från terrariet och det vill jag gärna undvika
        Jag fin smular käket så att det ligger som damm över det fuktiga gruset, så nån typ av revirslagsmål över käket (eftersom det ligger överallt) Förekommer inte heller.
        Annat är det om jag lägger i en skinkbit eller lite svarta mygglarver i en hög, då är det fet-hanen som står där med klorna i högsta hugg.
        Sen finns det allt från daggmask till hoppstjärtar där i så dom borde ju ha mat tänker man.

        Det slog mej att dom kanske behöver nåt extra kalktillskott, typ sepia skal... men det kanske inte behövs?
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          finns kalk man kan köpa på burk och strö över maten. brukar använda det till en del ödlor
          du kan ju alltid pröva me det.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Ja, dom behöver nog lite mineraler till att bygga skal av. En burk multivitamin eller kalk till ödlor borde fungera bra som MrH säger

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ok, tack för det
              Ska pröva.

              Nån som vet om dom käkar varandra?
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                Nej det var inte igår man skrev här . Lägger upp ett par bilder på mitt terrarium (som fortfarande inte har några invånare) som jag precis tog med mobilen. Det är inte mycket som blommar där i än, men snyggt har det blivit.

                Är tyvärr inte guldmedlem längre, så får bli länkar



                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                Arbetssätt...