Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Först vill jag bara säga, Fredrik, att det var jäkeln vad snyggt och fint du har ordnat i "burken". Jag har inte varit inne i tråden på ett tag, men, åter igen, jösses vad fint det blir! Toppen!
    Dina grejer här skall jag kolla in noga om/när det blir grodor framöver - något jag är jätteugen på, men inte riktigt har inplanerat i nuläget.

    I mitt krabbkar har det ömsats skal och där är ett ganska bra gäng med vampyrkrabblingar nu. Mossorna växer och Orkidéerna blommar!
    kul med småttingar!
    du har inte märkt något alls av mögel? jag fick det efter 3 dagar så jag fick köpa en fläkt.

    Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
    Tackar för komplimangen, men burken är inte specifik för grodor, hela inredningen är med samma temp och luftfuktighet som det ska var för krabborna. Tempen måste jag dock arbeta med, den går mellan 21 på natten och 27-28 på dagen.
    det gör inget om tempen sjunker på natten. bara naturligt. dock kanske lite lågt i ditt fall..
    om du har 28 på dagen och 24 på natten blir det nog perfekt!

    ska också säga att tankarna på att skaffa tomatgrodor har försvunnit pga att dom gillar att gräva och kommer då gräva upp växterna.
    ska nog istället skaffa någon groda som lever högre upp, bland löven.
    så nu blir det till att ominreda så det blir mer "klättervänligt"
    Senast redigerad av freddi36; 25 November 2011, 16:31.

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      Grodor som klättrar bland löven, lövgroda kanske? Har förstått att de kan vara lite tråkiga/stillasittande, och sen vet jag inte om ditt är för lågt för dem, men skulle kunna vara ett alternativ.
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        mitt projekt har aksellererat bra mycket nu. tror jag ska köpa ett nytt riktigt terrarium "Exo-Terra 45*45*60" eller bygga ett eget
        det blir "rödögda lövgrodor" eller "guldstänkt daggeckos" Phelsuma Laticauda som jag ska bo där

        ska starta en ny tråd om detta projekt senare för jag tycker det är för OT för denna tråden.

        Kommentar

        • ORANGE88
          • November 2011
          • 5

          hej allihopa!
          skriver här i denna tråden för att vi blivit mer eller mindre hänvisade hit efter att vi skapat en egen tråd för några veckor sedan. har läst väldigt mycket av det ni har skrivit och kollat mycket på era bilder, men det överensstämmer inte alls med den info vi fick när vi köpte krabborna.
          vi hade från början tre stycken Geosesarma sp. , (är det samma som mandarin?) . märkte dock tidigare idag att en av dem dött vilket var väldigt förvånande, för våra vattenvärden är helt perfekta och en av dem har till och med lyckats ömsa skal!
          vi har ett stort akvarium på 180 liter, med en tredjedels vatten (24 grader) och resten land och två växter som båda mår bra, men vi har inte alls någon jord utan stenar och sandstrand. Då krabborna nästan alltid har hållt sig i skuggan och i vattnet så har vi själva lyckas lista ut att det förmodligen är för varmt i luften, att ljusrören är för starka. så vi har försökt skapa mer skuggiga platser sedan dess och funderar på att skaffa rikiga rötter/mossa men kan inte riktigt få det att passa in i vår nuvarande miljö.

          Vi vet inte riktigt om våra är av samma art som era men det känns nästan som om att vi har fått fel info om hur de vill ha det tidigare. alla säger att krabbor är allätare men det äter ingenting av det vi lägger ner till dem. Vi vet inte om vår ena krabba dog av svält eller av skada eller nånting annat. Vi har ibland låtit mat ligga kvar ett tag, mest för att ge dem en chans att äta nåt. Vi har hört att vattnet kan förgiftas av övergödning men då hade väl värderna inte varit så tip-top som våra remsor visar?

          vi vill verkligen inte att de två sista krabborna ska gå samma öde till mötes :-( men vi blir oroliga då vi knappt ser dem. skulle behöva tips på hur man kan ta reda på vad som är fel i detta läget. ha lysrören på mindre timmar om dynget? sänka vattennivån? ändra klimatet helt? de gillar ju inte förändring och vi blev avrådda från att ändra för mycket i omgivningen... det borde väl gå att ha krabbor utan sumpmark?
          Senast redigerad av ORANGE88; 10 December 2011, 18:43.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            dom är ganska tillbakadragna djur. inga som springer omkring så det är nog bara normalt att dom är skygga.
            testa att låta maten ligga kvar en längre tid över natten eller så.
            testa att lägga maten undangömmt, så dom inte kan bli sedda när dom äter.

            lägg i några korkbitar som dom kan gömma sig under och få skugga om det nu skulle vara för varmt. vad är tempen på landdelen?

            Kommentar

            • ORANGE88
              • November 2011
              • 5

              vi vet inte vad det är för temp i luften tyvärr... men det är nog inte varmare än vad det är i de jag sett här i denna tråden, ni verkar ha väldigt hög fuktighet i luften dock, det kanske är det dem saknar?

              joda vi har låtit maten ligga kvar längre än så utan resultat. vi vet att de är djur som gillar att gömma sig, men det har blivit värre och värre, förrut brukade vi åtmistone kunna se en som var ute och utforskade lite då och då.

              korkbitar? är det inte bättre med flytväxter isåfall?
              Senast redigerad av ORANGE88; 11 December 2011, 16:51.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                hur går det med ditt terrarium Fredrik? börjat växa något i mossmeten?

                har en fråga om EphiWeb: om man köper grenar i EW hur fäster man dom på EW plattorna sen? hade tänkt köra med plattor på baksidan + en kortsida. sen några grenar ner från det men jag vill att dom ska sitta fast bra så att dom håller lite tyngd från växter och djur.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ja... här segar det rejält.

                  Den kub som jag skulle använt till krabborna har under en längre tid varit sjukkar för diskus.
                  Knappt har jag medicinerat dom och fått tillbaks dom i 900 så är dom sjuka igen och måste upp för att medicineras i denna kub.
                  (Lite väl ostabilt att hälla ner meddy i 900 o förstöra balansen där liksom)
                  Nu verkar det dock så att diskusarna föredrar denna kala kub istället för ett inrett 900 så jag kanske får behålla dom här.

                  Och då sprack ju planen med krabborna.

                  But HEY!!
                  Jag har ju en ANNAN kub som bara står och ser sorglig ut.
                  Dock fattas det ställning till den och att ställa skiten direkt på golvet är inte så snyggt.
                  Om jag får tummen ur munnen så kommer jag bygga en ställning till den.
                  Det behövs inte så mkt precision i detta då det endast ska innehålla 30-40 liter vatten.
                  MEEEEN som allt annat jag ska göra så blir det väl av dagen innan jag ska dö eller nåt

                  Hur går det för resten av er - då inte alla håller på med krabbor, men har sett jävligt snygga små terrarium här.
                  posta bilder och visa

                  Tänkte fota loss lite, men mitt ser ut som det alltid har gjort, massa mossa och krabbor som lyser med sin frånvaro
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Ja... här segar det rejält.

                    Den kub som jag skulle använt till krabborna har under en längre tid varit sjukkar för diskus.
                    Knappt har jag medicinerat dom och fått tillbaks dom i 900 så är dom sjuka igen och måste upp för att medicineras i denna kub.
                    (Lite väl ostabilt att hälla ner meddy i 900 o förstöra balansen där liksom)
                    Nu verkar det dock så att diskusarna föredrar denna kala kub istället för ett inrett 900 så jag kanske får behålla dom här.

                    för att inte tala om vad medicinen skulle kosta!



                    jag ska ju inte ha krabbor längre utan daggeckos. köpte ett exo-terra 45*45*60 i jul som jag håller på att göra en bakgrund till.
                    min tråd heter "projekt: regnskog".
                    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 2
Storlek: 220,3 KB
ID: 2138365 såhär blev den delen av bakgrunden som ska sitta på ena kortsidan.


                    hur går det med majsormen?

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      Ursprungligen postat av freddi36
                      hur går det med ditt terrarium Fredrik? börjat växa något i mossmeten?

                      har en fråga om EphiWeb: om man köper grenar i EW hur fäster man dom på EW plattorna sen? hade tänkt köra med plattor på baksidan + en kortsida. sen några grenar ner från det men jag vill att dom ska sitta fast bra så att dom håller lite tyngd från växter och djur.
                      Nu har jag nog varit lite väl frånvarande, knappt varit inne sen mitten på december. EpiWeb grenar fäster du med limpistol alt silicon, de är ganska styva och tål en helt del tyngd, men de är ju klart inte lika styva som trä eller kork. Med lite lim, varmluftspistol och/eller fön så kan man forma och skapa egna grenar/lianer från de plattorna man beställer.

                      Ska ta och lägga upp lite bilder nu, kommer dock dröja några minuter, men jäklar var det växt!
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        Tänkte jag lägger upp lite äldre bilder från november med så får ni se hur stor skillnad det blivit på två månader. Även om ni inte har EpiWeb så kan jag helt klart rekommendera Dusks mossmix, väldigt snygg mossa.

                        2011-11-13, I princip bara EpiWeb
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01063.jpg
Visningar: 2
Storlek: 185,6 KB
ID: 2138452

                        2011-11-20, Med mossmix
                        Klicka på bilden för större version

Namn: attachment.php?attachmentid=49389&d=1321781077.jpg
Visningar: 2
Storlek: 175,1 KB
ID: 2138453

                        Idag
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01291.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,0 KB
ID: 2138454 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01292.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,7 KB
ID: 2138455 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01293.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,0 KB
ID: 2138457

                        Jag har inte skaffat några grodor än då jag förfarande har mycket att lära mig. Jag har dessutom väntat på att det ska växa till sig ordentligt innan det kommer i några invånare. På den sista bilden kan ni se nån form av treklöver som bara dykt upp av sig själv. Jag är rätt säker på att det inte är den klassiska treklövern vi har i Sverige, utan nån tropisk variant.
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          för att inte tala om vad medicinen skulle kosta!



                          jag ska ju inte ha krabbor längre utan daggeckos. köpte ett exo-terra 45*45*60 i jul som jag håller på att göra en bakgrund till.
                          min tråd heter "projekt: regnskog".
                          [ATTACH=CONFIG]50556[/ATTACH] såhär blev den delen av bakgrunden som ska sitta på ena kortsidan.


                          hur går det med majsormen?
                          Härligt
                          Den ser väldigt nice ut! kommer det kunna sätta sej växter i den? typ mossa eller nåt klättrar upp och bildar en "mossmatta"?
                          Hade varit snyggt iaf

                          Jodå, majssormen mår bra, men jag ska ge bort henne.
                          Ormar är superfina och gulliga på alla sett och vis, men jag har inte det engagemanget för orm just nu.
                          Så förhoppningsvis så är det en snubbe som tar hand om henne
                          Han verkar väldigt inne i reptiler och är lite sugen på att skaffa orm och då vet man ju att hon får det bra liksom
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                            Tänkte jag lägger upp lite äldre bilder från november med så får ni se hur stor skillnad det blivit på två månader. Även om ni inte har EpiWeb så kan jag helt klart rekommendera Dusks mossmix, väldigt snygg mossa.

                            2011-11-13, I princip bara EpiWeb
                            [ATTACH=CONFIG]50660[/ATTACH]

                            2011-11-20, Med mossmix
                            [ATTACH=CONFIG]50661[/ATTACH]

                            Idag
                            [ATTACH=CONFIG]50662[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50664[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50666[/ATTACH]

                            Jag har inte skaffat några grodor än då jag förfarande har mycket att lära mig. Jag har dessutom väntat på att det ska växa till sig ordentligt innan det kommer i några invånare. På den sista bilden kan ni se nån form av treklöver som bara dykt upp av sig själv. Jag är rätt säker på att det inte är den klassiska treklövern vi har i Sverige, utan nån tropisk variant.
                            WOOOOOWWW!! Fan va snyggt!!
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                              Tänkte jag lägger upp lite äldre bilder från november med så får ni se hur stor skillnad det blivit på två månader. Även om ni inte har EpiWeb så kan jag helt klart rekommendera Dusks mossmix, väldigt snygg mossa.

                              2011-11-13, I princip bara EpiWeb
                              [ATTACH=CONFIG]50660[/ATTACH]

                              2011-11-20, Med mossmix
                              [ATTACH=CONFIG]50661[/ATTACH]

                              Idag
                              [ATTACH=CONFIG]50662[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50664[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]50666[/ATTACH]

                              Jag har inte skaffat några grodor än då jag förfarande har mycket att lära mig. Jag har dessutom väntat på att det ska växa till sig ordentligt innan det kommer i några invånare. På den sista bilden kan ni se nån form av treklöver som bara dykt upp av sig själv. Jag är rätt säker på att det inte är den klassiska treklövern vi har i Sverige, utan nån tropisk variant.
                              snyggt!!! tror det blir perfekt till grodor

                              är ormbunkarna på epiwebben från dusk? dom på långsidan i mitten.
                              har funderat på att köpa men vet inte riktigt..

                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              Härligt
                              Den ser väldigt nice ut! kommer det kunna sätta sej växter i den? typ mossa eller nåt klättrar upp och bildar en "mossmatta"?
                              Hade varit snyggt iaf

                              Jodå, majssormen mår bra, men jag ska ge bort henne.
                              Ormar är superfina och gulliga på alla sett och vis, men jag har inte det engagemanget för orm just nu.
                              Så förhoppningsvis så är det en snubbe som tar hand om henne
                              Han verkar väldigt inne i reptiler och är lite sugen på att skaffa orm och då vet man ju att hon får det bra liksom
                              jodå, det kommer kunna klättra växter på den. har gjort små hål som jag kan plantera i, sen kan klätterväxterna fästa sig i jorden på bakgrunden

                              kul att det gått bra med ormen. hon får det säkert jättebra hos den nya ägaren

                              Kommentar

                              • Fredrik Metcalf
                                • January 2007
                                • 512

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                WOOOOOWWW!! Fan va snyggt!!
                                Tackar

                                Ursprungligen postat av freddi36
                                snyggt!!! tror det blir perfekt till grodor

                                är ormbunkarna på epiwebben från dusk? dom på långsidan i mitten.
                                har funderat på att köpa men vet inte riktigt..
                                Ormbunkarna är från Hornbach, de hade rea på lite växter, fix de för 14kr st. Finns faktisk rätt mycket tropiska växter i "vanliga" butiker.
                                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...