Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    erect-moss växer fort i fuktig miljö
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av karrokaja
      erect-moss växer fort i fuktig miljö
      Ja, det är ju ganska blött där man brukar ha den vanligtvis - under vatten...

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        vilket torrt skämt, hahaha

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          Vi ska snart iväg till mässan, kanske ses där Freddi? Karet är äntligen igång, och den lilla bäcken porlar på nu, måste hålla helt rent från torv i vattendelen, annars sätter den igen med en gång. Fixar upp bilder sen efter mässan, kanske hittar något mumsigt där. Imorgon kanske det blir en vända till parken för se om det kan finnas lite tungmetallsmättad mossa att hitta i "stan". Annars kommer jag köpa lite javamossa, den blir jäkligt snygg när den växer på land. Har ni förresten någon värmare till era kar? Har själv bara ca 24º, men då har det bara varit igång i mindre än ett dygn.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            kanske det? jag ska dock inte åka förrän vid 12:30 så jag är väl där vid 13.

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              Det blev ett par ormbunkar och ett par orkidéer från mässan, blev lite besviken då 50% av allt som såldes var ormar, kul fast enformigt. Något som däremot var häftigt att se var pilgiftsgrodorna, jag visste sen tidigare att de ska ha samma förhållande som krabborna, men jäkla vad snygga de var, och min fru som inte riktigt hajat poängen med krabborna blev helt såld, så för hemfridens skull kommer jag att överge krabblingstankarna den här gången och istället införskaffa grodor. Men eftersom inredning och luftvärdena är desamma så kommer jag hålla mig kvar i tråden då det kanske kan ge tips åt de som vill hålla krabbor.

              Efter mässan drog vi vidare till ytterligare en mässa som tråkigt nog lagts samma helg, nämligen MAFs utställning i Folketspark (som har öppet idag med för er som är intresserade), och wow vilka kar! Framförallt tyckte jag att det vinnande bidraget i biotopkategorin var riktigt häftigt, hoppas man kan få tag på en bild. Det var ett långsmalt kar, fast man kunde bara se in genom ena kortsidan, sen var det mycket utstickande bakgrund utmed långsidorna, vilket bara lämnade en lång trång gång i mitten, som dessutom var krokig, vilket gjorde att man inte kunde se hela vägen bak, som att titta in i en grotta.

              Back to terrariet, lite bilder på hur det ser ut nu.

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01058_EDIT.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,8 KB
ID: 2136954
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01057.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,4 KB
ID: 2136955
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,8 KB
ID: 2136956
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                kul med pilgift!
                det blev ju riktigt bra med växterna!

                själv köpte jag också en ormbunke och en bromelia, tyckte dom var fina och väldigt billiga. 30 och 60 spänn!
                jag har också funderat på om jag inte ska ha grodor istället. igår blev man ju kär i dom där små mjölkgrodorna och "PacMan" grodorna.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Väldigt fint Fredrik! Det där kommer att bli hur häftigt som helst!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Äntligen kommit igång!!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,0 KB
ID: 2137008

                    såhär kommer mitt "terrarie" att se ut ungefär. växterna ska nog inte stå exakt såhär. bakgrunden ska även flyttas in i terrariet
                    nu står den bara lutad mot utsidan för att man ska få en uppfattning om hur det kommer att se ut
                    ska skära till den imorgon.

                    bakgrunden är av kork. jag köpte den på hornbach malmö. inte så dyr, 159 kr. helt ok tycker jag med tanke på att kork kostar 130-170 kr/kg. lägg till lite kostnader för "hantvärket" att sätta ihop den. (den är gjord av många mindre bitar. ca 10*10 cm stora som är limmade på en skiva av ihoplimmat korkflis.)

                    växterna är, från höger, en ormbunke "bunny", skogsmossa, en liten tropisk växt Asplenium nidus, Bromelia, en annan typ av ormbunke som jag köpte på tropikmässan, och en orkidé Dendrobium.

                    sen har jag en till växt som inte är med på bild. en "trumpetväxt". den här långsmala blad och längst ut på bladen en liten stjälk med en "trumpet" på. den lockar ner insekter där och äter upp dom, hehe

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      Ser snyggt ut. Om jag får komma med lite synpunkter så ser orkidén väldigt stor ut, terrariet kan inte vara öppet om du ska ha krabbor i, sen så är nackdelen med en korkbakgrund att den förmultnar med tiden, vilket är väldigt synd då du förmodligen får riva ut den då den är som snyggast. Men en köttätande växt skulle man ha, men den får inte vara stor nog att ta grodorna/krabborna.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        ja orkidén är lite stor. får inte hela plats så får den stora vara ute i rummet och dom små plantorna vara i terrariet.
                        tror det tar rätt lång tid innan bakgrunden multnar. många andra har det ju i terrarium och som bakgrund.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          BTW, tror ni jag kan fästa bakgrunden med dubbelhäftande tejp? den är riktigt stark.
                          bakgrunden ska ju inte va under vatten så det borde väl funka? min BTN slimline i mitt stora terrarium har jag fäst med den tejpen.
                          om jag vill ta ut bakgrunden någon gång så blir det ju enklare med tejp än sillicon.

                          Kommentar

                          • BengtO
                            • May 2005
                            • 216

                            Ska du ha pilgiftsgrodor i ditt terrarie tycker jag inte att du ska limma fast bakgrunden, utan bara luta den mot bakrutan. Grodorna gillar att kunna gömma sig och blir faktiskt mer oskygga om det finns bra med gömställen. Använder själv den metoden i mina + 25 st grodterrarier. Och,,,, det tar väldigt lång tid för korkbark att förmultna. Vi pratar minst 20 år.

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              25 st!!! Att det tar 20 år är ju bra att veta, hade fått för mig att det med den här fukten bara handlade om några få år. Ska själv få igång med ordentligt med växtlighet innan jag köper några grodor, kanske blir nån gång i januari om det sätter fart.

                              @BengtO: Kan inte du lägga upp några bilder på dina grodburkar? Eller kanske länka till nåt forum där du redan har det.
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • BengtO
                                • May 2005
                                • 216

                                Är inte så flitig med att fotografera numera. Har ett gammalt zoonenkonto där jag heter giftgrodan, finns lite grodbilder. Annars kan jag rekommendera pilgift.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...