Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    Nu har jag letat som en galning efter en möbel som passar terrariet. Det finns tydligen inga möbler över en meter höga som är djupare än 40cm, och att ha ett överhäng på 10cm är nog inget jag vill ha ens på ett terrarium. Lutar åt att sätta dit en kort bit med köksskåp, även om jag inte är helt förtjust i lösningen så ser jag inte mycket alternativ. Visst, man kan bygga en möbel för en billig slant, men det förutsätter att man har någonstans att arbeta, och det har man inte i en trea när man har både katt och barn.
    Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 22 September 2011, 12:40.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • BengtO
      • May 2005
      • 216

      Kikade på akvarietekniks lista, Där hade de en Geosesarma som de kallade carneval. På bilden såg den ut som spec. Vampyr. Beställde hem några på test,,,, och det var faktiskt spec. Vampyr. Så nu har jag hanar igen.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Ursprungligen postat av BengtO
        Kikade på akvarietekniks lista, Där hade de en Geosesarma som de kallade carneval. På bilden såg den ut som spec. Vampyr. Beställde hem några på test,,,, och det var faktiskt spec. Vampyr. Så nu har jag hanar igen.
        på t.ex youtube så kallar dom vampyrerna för vampire/carnival crab.

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          Oj vad tyst det har varit här nu. Jag har beställt RO filter samt EpiWeb. När EpiWebben väl är monterat ska jag börja möblera i karet. Målet är som sagt att ha ett kar fullt av mossa, ormbunkar, orkidéer och annat tropiskt. Men till att börja med så får man vara nöjd med ett träsk. Får se om jag har råd med både bevattning och belysning nästa månad.

          Jag vill gärna höra lite uppdateringar från er andra, det var ju rätt många som drog igång.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            det är tyst här eftersom nästan alla i denna tråden inte är hemma utan i Tyskland

            får jag fråga vad du ska ha osmosen till? (RO:n)

            själv ska jag börja inhandla saker så jag kan dra igång mitt projekt snart. väntar fortfarande på svar från PWSS angående deras "korkbarksplattor".

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              Eftersom jag vill ha orkidéer så "behöver" jag ett regnsystem för att vattna dem, och även om det är så att både orkidéer och bromelior inte är så förtjusta i salterna som vi har i vårt kranvatten, så är det framförallt för att slippa salt och kalk på glaset (regnsystem skvätter lite).
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                jag har fått tag i några glasskivor med lite konstiga mått. glasskivorna har suttit som hyllor i ett kylskåp tidigare men eftersom kylskåpet gått sönder tog jag skivorna. dom är starka eftersom dom har varit hyllor i kylskåpet.

                sen har jag redan några skivor som har varit ett kar.

                måtten på skivorna från kylen är:
                6 st med måtten 49*33 cm.

                skivorna jag hade har måtten
                1st 50*27
                2st 27*32
                2st 50*32

                om jag får ihop det, kan jag då bygga ett lite större akvarium/terrarium till krabborna genom att blanda skivorna?
                isåfall kommer det att bli skarvar mitt på bakrutan och sen kan jag ha en kant framme med skutdörrar så det blir som ett terrarium. skarvarna på baksidan kan jag sen täcka med korkbark eller slimline.
                det ska inte va något vatten däri så skarvarna kommer nog inte bli ett problem, bara att det ser fult ut om man inte täcker det. eller har jag fel??

                måtten på karet jag vill bygga är 70-80 cm långt, 30 cm djupt och 40 cm högt.

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  Det låter om mycket jobb för liten förtjänst i pengar, ska du ändå bygga är det väl lika bra att beställa glas som är i rätt storlek.
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    Jaha, det här gick ju inte så bra

                    Har haft en så himla klar bild av hur det ska se ut i terrariet, och när jag väl köpt det jag ska ha och haft i allt, så visar det sig att vattnet inte flödar tillbaks till pumpen tillräckligt snabbt för att den inte ska börja dra luft. Det blir till att gräva upp allt, blöt torv, rensa myggnätet som använts för att inte torven ska falla ner i dräneringen som består av biobollar, och tänka om. Men först och främst en bild av vad jag hade hoppats skulle fungera.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2136269

                    Det jag tror jag behöver gör är helt enkelt att höja hela bottnen för att få det mer dränering, samt att koppla filtrests insug till ett bottenfilter.
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      har varit och hämtat lite skogsmossa i skogen idag
                      jädrar vilka snygga mossor det fanns! tar några bilder senare

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,5 KB
ID: 2136616Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 204,6 KB
ID: 2136617Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 214,3 KB
ID: 2136618Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,7 KB
ID: 2136619Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 247,3 KB
ID: 2136620Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,8 KB
ID: 2136621Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 019.jpg
Visningar: 1
Storlek: 220,7 KB
ID: 2136622Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,9 KB
ID: 2136623Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 264,1 KB
ID: 2136624

                        rätt snygga mossor
                        tror inte jag kan ha i allt. jag har iallafall inte brist på mossa

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Najsiga mossor!

                          Var också och plockade för nån månad sen!
                          Dessa har sträckt sej mot ljuset, upp, upp och UPP!
                          Ganska coolt faktiskt

                          Vår hund käkade upp yngelmaten, så nu "mortlar" jag vanligt flingfoder, så att småkrabborna får i sej nånting.
                          Dom yrar runt i hela lilla karet och smaskar i sej, men dom är fortfarande små som tändstickshuvuden.

                          När jag fick krabborna så var det 2 honor med rom.
                          Den större honan fick ungar rätt fort (kanske 2 veckor efter att jag fick dom)
                          Hon har för övrigt ömsat.
                          Trodde skalet skulle vara vitt - spökliknande,
                          men det hade samma färg som krabban, var tvungen att leta upp henne, ville inte hitta henne död liksom.
                          Den andra (lite mindre, har inte färgat ut än) bär fortfarande på sina rom:O
                          Vet inte riktigt hur länge dom gör detta - nån som vet?? (Anders vet allt)

                          Matade även med zophobaslarver men dom största larverna kryper än.
                          Verkar som att krabborna inte ens vill försöka att äta dom.
                          Nästa gång jag köper så ska jag garanterat ta tunna (mjölmasktunna) och ljusa (nästan vita, nyömsade)
                          Det blir nog lite lättare för dom.
                          Dessutom ligger dom stora larverna och blir dåliga, krabborna äter inte så mkt inom loppet av 3 dagar.
                          (då larverna blir dåliga, mögliga i mitt kar)

                          En liten update

                          Hur går för resten av krabbgänget???
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av karrokaja

                            Hur går för resten av krabbgänget???

                            Halloj Karro!
                            Mina är ganska skygga! Vampyrerna ser jag inte till så ofta men däremot så är Red Devilkrabborna ganska synliga. Jag har också upplevt att de äter "lite" och jag får ofta ta bort mat som jag lagt för mycket av - så nu lägger jag endast i pyttesmå doser av lite riven morot, fiskmat o.dyl. De vampyrkrabblingar som jag fick med mig i en av burkarna - kan ha varit 10-15 stycken - ser jag ytterst sällan och de är pyttesmå, men de lever och tycks trivas (tror jag). Mossorna som jag plockade ute växer på - sträcker sig uppåt precis som du beskriver. Och den ena orkidéen som jag satte ner har en fin blomranka just nu.
                            Det här är verkligen ett projekt som "tar tid", man får liksom bara låta det puttra på!

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              Jag har förstått att runt tre år tar det för ett Akvaterrarium att nå sin höjdpunkt, så lite längre än vad det tar för ett växtkar. För min del så har det stått rätt still, första upplägget med pump funkade inte, pumpen var för stark för vattenmängden. Så fick gräva upp allt och har nu skaffat en svagare pump, ska få igång det i veckan. På lördag är det Tropikmässa i Malmö, ska se om jag får tag på lite roliga tropiska växter där. Bilder kommer upp efter helgen.

                              Kan ni inte slänga upp lite bilder på era mossor som växt sig upp upp mot ljuset?
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Karro!
                                Mina är ganska skygga! Vampyrerna ser jag inte till så ofta men däremot så är Red Devilkrabborna ganska synliga. Jag har också upplevt att de äter "lite" och jag får ofta ta bort mat som jag lagt för mycket av - så nu lägger jag endast i pyttesmå doser av lite riven morot, fiskmat o.dyl. De vampyrkrabblingar som jag fick med mig i en av burkarna - kan ha varit 10-15 stycken - ser jag ytterst sällan och de är pyttesmå, men de lever och tycks trivas (tror jag). Mossorna som jag plockade ute växer på - sträcker sig uppåt precis som du beskriver. Och den ena orkidéen som jag satte ner har en fin blomranka just nu.
                                Det här är verkligen ett projekt som "tar tid", man får liksom bara låta det puttra på!
                                jag matar med en knivsudd av "morteldamm"
                                strör över hela karet... en speciellt matplats (som jag hade hoppats på) verkar dom inte vänja sej vid.
                                Sen flyger där en massa bananflugor, som går mer än dom flyger, som krabborna sätter klorna
                                (och en salamander som delar paradiset med krabbsen)

                                tycker det är skönt att det går långsamt...
                                Fördelen med detta, jämfört med akvarium, är att det ser snyggt ut typ hela tiden,
                                ett akvarium kan se lite stelt o naket ut i början, när det inte gonat in sej.
                                Men dessa små mosskullar ser lika mysigt ut som Fylke, fattas bara små hobbits
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...