Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av eriahl
    Skummat lite snabbt nu bara. Men har haft rätt bra med lecakulor i botten och jord ovanpå. Sen ett rakt hårt rör till något filter med en luftslang i om det blivit väl mycket vatten på fel sida. Vickat ner röret nästan till botten och sugit igång luftslangen som hävert.
    Jamen... precis så som jag sett det framför mig! Inga problem med andra ord! Sedan skall ju miljön vara redigt fuktig så detta blir nog inga problem. Om det skulle bli ett "vattenstånd" i bottnen på landdelen så kör jag manuell utsugning medelst småskalig slang! Hoho - easy pucks!

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      Nu är det gjort, ett 250l terrarium är införskaffat för att ha krabbor i. Hade nog egentligen velat ha en djupare vattendel, kanten är 7.5cm på det här, vilket ger en möjlig vattenvolym på 37.5l, men man ska nog kunna få till det riktigt snyggt iaf.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,4 KB
ID: 2135608
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        Härligt!!

        Fan vad många det är som skaffar krabbor nu!
        Riktigt bra tycker jag, kan man ta del av allas egna erfarenheter (hittade inte så mkt på nätet)
        Och så får man inspiration av varandra.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          Titta vad jag hittade efter lite sökning på Zoopet, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92655
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
            Nu är det gjort, ett 250l terrarium är införskaffat för att ha krabbor i. Hade nog egentligen velat ha en djupare vattendel, kanten är 7.5cm på det här, vilket ger en möjlig vattenvolym på 37.5l, men man ska nog kunna få till det riktigt snyggt iaf.

            [ATTACH=CONFIG]47218[/ATTACH]

            Det där ser riktigt gôtt ut - rejält med utrymme. Det kommer att bli toppen!

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              Hittade den här tråden, http://www.panzerwelten.de/forum/thread-2744.html, många svar på raken lite längre ner i tråden.

              Tror jag för egen det kommer bygga upp en kant till vattendelen med skiffer (varvat med sphagnum som "kitt"). På botten i vattnet lägger jag antagligen bark om jag kan få det att sjunka. Landdelen grundas med lecakulor, och över det kommer ett tjockt lager med Sphagnum, kanske blandat med bark. Utmed bakgrunden kommer en ganska kraftig bäck att rinna ner till vattnet, förmodligen i en ränna skapad av barkbiten som ni kan se i terrariet på bilden ovan. Bakgrund blir Epiweb, vilken ska fyllas med mossa, ormbunke, orkidé m.m. Kommer förmodligen införskaffa ett regnsystem för att hålla luftfuktigheten och för att vattna växterna. Blir förmodligen även till att använda RO-vatten eftersom orkidéerna verkar föredra det. Det här är iaf min bild av vad jag vill just nu. Den tenderar att ändras konstant, men nästa steg blir att beställa Epiweb, så långt har jag bestämt mig.

              Edit: Nästa steg blir att fixa bänk.
              Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 16 September 2011, 10:19.
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Härligt! Ja, ett rejält terrarium är verkligen något man blir sugen på, så att man kan göra verklighet av de idéer som ploppar upp i skallen. Du får uppdatera hur du gör med ditt projekt, Fredrik!
                Själv tänker jag testköra med det lilla karet jag har har, till en början. Senare kan det nog bli ett större terrarium! Kul detta!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Blev lite besviken på att krabborna gick och gömde sej.
                  Men jag har gjort som max brukar göra - skita i dom
                  I början inredde jag hela burken, sen har jag bara slängt ner lite mat ibland.
                  Men nu idag så fick jag se en hel massa krabbor krypa runt på mossan
                  den stora honan och stora hanen var framme och muckade med varandra - coolt som fan!

                  Om det är att dom känner sej hemmastadda, eller om det är att honan släppt sina ungar och således är redo för ny parning, ja, det vet jag inte, men dom verkar iaf mer aktiva nu vilket är jävligt skoj!

                  Växterna som jag planterat har också börjat visa livstecken, dom skjuter (var det rätt stavat max?) nya skott.
                  Mossorna som jag plockat ute har sträckt upp sej lite mot lampan och fått lite skarpare färger.

                  Ja... sååå, det händer lite saker, det går åt rätt håll iaf.

                  Den lilla "avdelarglasbiten" som jag skulle limma ner i det lite större karet gick sönder...
                  Jag blev arg för att det inte kom ut nåt silikon ur tuben. Så jag måste ragga silikon och ny glasbit

                  och bilen går bra?
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    Du får lägga in nån bild, eller ännu bättre en liten film, karro.

                    Är det nån mer än jag som gått och ärat ner mig i den lila vampyr varianten? För om jag förstått det rätt så är vampyr bara en variant på mandarinkrabban. Idag har det införskaffats sphagnum och leca, kanske lite fel ordning då jag fortfarande inte har en bänk, men jag var ändå iväg och kulle fixa torkarblad till bilen, och Plantagen låg ju så nära till hands då .
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                      Du får lägga in nån bild, eller ännu bättre en liten film, karro.

                      Är det nån mer än jag som gått och ärat ner mig i den lila vampyr varianten? För om jag förstått det rätt så är vampyr bara en variant på mandarinkrabban. Idag har det införskaffats sphagnum och leca, kanske lite fel ordning då jag fortfarande inte har en bänk, men jag var ändå iväg och kulle fixa torkarblad till bilen, och Plantagen låg ju så nära till hands då .
                      Vampyr och mandarin verkar nämnas som olika sorter.
                      men jag tror att det är i stort sett samma, om inte så gör det inte så mkt, då dom förmodligen har snarlik miljö.

                      Jag fick inte till nån film, men en bild fick jag på en av det små minikrabborna (är det bebiskrabbor som kalla för krabater?)

                      Bebiskrabba, mindre än ett tändstickshuvud.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1130352.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,6 KB
ID: 2135651
                      En hona med ägg på "värmning"
                      Kommer snart en kull till då
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1130353.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,6 KB
ID: 2135652
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        så söt! du kommer ju få riktigt många om det är en ny kull på gång


                        själv har jag varit och kollat lite vad som finns. jag har bestämmt mig för att det blir: korkbark som jag ska ha som bakgrund, exo-terras plantation soil och forrestbark som bottenmatrial, korkbark och träbitar som innredning, lite olika vattentåliga växter, antingen så blir det en liten hörna med vatten och en pump i det för att få lite rörelse eller så köper jag en stor vattenskål från exo-terra för dom är så "naturligt" snygga.

                        när jag endå var i zooaffären så kollade jag ju så klart på fiskarna också
                        dom hade albino ancistrus, helt krit vita! dom brukar väl va lite gula? så nu funderar jag på att sälja den jag har nu som börjar bli lite stor och köpa den vita istället.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          Vampyr och mandarin verkar nämnas som olika sorter.
                          men jag tror att det är i stort sett samma, om inte så gör det inte så mkt, då dom förmodligen har snarlik miljö.

                          Jag fick inte till nån film, men en bild fick jag på en av det små minikrabborna (är det bebiskrabbor som kalla för krabater?)

                          Bebiskrabba, mindre än ett tändstickshuvud.
                          [ATTACH=CONFIG]47267[/ATTACH]
                          En hona med ägg på "värmning"
                          Kommer snart en kull till då
                          [ATTACH=CONFIG]47268[/ATTACH]

                          Härligt med lite bilder Karro! Den lille där är ju för söt alltså!

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            ja den är skitgullig den där lille. Han heter "Nöken" snyggt namn va? kom på det nu
                            Den har inte flyttat sej från det där bladet sen jag "upptäckte" honom igår morse.
                            Skitbra! för då kan man hälla mat på honom så att han äter och blir stor och stark, precis som sin far - han heter Mufasa

                            korkbark är väldigt fint, har ju en massa bitar här som jag ska experimentera med, när "storkaret" kommer igång.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • rexi
                              • July 2011
                              • 106

                              det var allt en söt liten krabat
                              man lär sig så länge man lever

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag tror det är en tjej
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...