Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Det ser jäklens bra ut annars Mats!
    Ungefär min tänkta lösning med, men med skillnaden att jag tänkte göra en torr ö i mitten och vattnet runt denna för att kunna hålla en lite torrare miljö just där. Det hade varit trevligt ifall man kunde sätta tex orkidéer på bakgrunden, så en lite mindre variant på BTN:s moduler hade varit toppen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      fasiken vad fint max!!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        super Matz!

        Klicka på bilden för större version

Namn: mandarinkrabba.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,2 KB
ID: 2135456
        jag själv ska inte börja med mitt förrän om ca en månad. såhär har jag tänkt
        jag tro jag ska sätta en korkbarksskiva på baksidan. det finns i vissa affärer. sen ska jag på den limma halva korkbarksrör och sätta något stopp i ena änden. sen ska jag fylla röret med Exo-Terra Platationsoil: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=760&page=1. billigt och bra.
        sen kan plantera lite vad växter jag vill i röret. hittade även en rolig mossa. tror det är sån vit-grå som hänger ner från grenar i tropiska junglar :http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=760&page=1

        soilen ska jag nog även ha på marken men sand längst ner mot bottenglaset. det för att när vattnet rinner genom soilen tar det med sig jorden. då hade jag tänkt filtrera bort det med sand längst ner.

        jag ska ha som en "pool" jag med hade jag tänkt pumpen ska jag dölja innuti ett korkbarksrör som har någon typ av raster eller liknande för att vattnet ska komma in.
        från pumpen går en slang (också innuti röret som går enda vägen upp till karets kant) med ett strilrör som vattnet får sippra genom ner i soilen och sen ut i poolen igen genom ett mindre raster eller så gör jag små små hål i poolkanten med en borrmaskin.

        jag vet inte om röret som döljer pumpen ska va löst eller om jag ska dela det i två delar. en lite mindre och en lite större. den större delen limmar jag fast så högt över bottnen som den mindre biten är hög. sen kilar jag fast den mindre deln under den stora så man lätt kan ta bort den ifall man ska kolla till pumpen

        innredningen ska ju inte se ut såhär. det ska va mycket mer löv, pinnar, grenar, andra växter osv.

        tror det va allt. ni ser ju på "bilden" hur jag menar om ni inte förstår hur jag berättar
        Senast redigerad av freddi36; 11 September 2011, 11:20.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det ser jäklens bra ut annars Mats!
          Ungefär min tänkta lösning med, men med skillnaden att jag tänkte göra en torr ö i mitten och vattnet runt denna för att kunna hålla en lite torrare miljö just där. Det hade varit trevligt ifall man kunde sätta tex orkidéer på bakgrunden, så en lite mindre variant på BTN:s moduler hade varit toppen.
          visste att jag glömmde nåt.
          ansjo; du kan ju också göra "korkbarkskrukor" att ha växter i
          då kan du ju bästämma själv hur stora dom ska va osv

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Mycket bra tips Freddi! Man skulle nog behöva ett betydligt större kar för att få plats med alla detaljer - mitt 112-liters känns redan för pluttigt... Men man får ju börja någonstans och det är inget som hindrar att man drar igång ett större kar längre fram.
            Just den där vittrådiga exo-terra har jag till orkidéerna här hemma - funkar svinbra och kommer att tryckas ner på en del ställen i mitt kar också. Bra länkar och, som sagt, tips Freddi!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              ja, jag tror inte jag får plats med allt men det är ju en bra utgångspunkt och man ger andra tips.
              det är inte ofta jag har följt "innredningsplanen" till ett kar helt och hållet. man ändrar alltid på större eller mindre saker.

              jag får se hur det blir. pumpen innuti korkröret ska jag ha iallafall. tycker det är en snygg och bra lösning

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ålrajt, då har jag experimenterat lite med att dela av strålen från pumpen så att det blir stril på bakgrunden och en liten stråle som kan avledas till något litet bäckliknande flöde i karet. Nu har jag bara satt en provisorisk rot för att leda ner vattnet - men här finns oändliga lösningar längre fram när skejpandet har dragit igång - det viktigaste i nuläget är att se till att vattnet funkar. Fula slangstumpar o.dyl. går att dölja senare.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Avundsjuk! jag är så avundsjuuuu-uuuuk
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    Avundsjuk! jag är så avundsjuuuu-uuuuk
                    Oh-alieooh-alieooh-ihh-ihh-ihh-iiiiih!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Hyland: Tralla- lalla-tralla-tralla-tralla-laaaa
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Mats; ska du ha sand eller soil som bottenmatrial?
                        jag tänker att om du ska ha soil så blir det kanske lite blött?
                        bara funderar..

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          Mats; ska du ha sand eller soil som bottenmatrial?
                          jag tänker att om du ska ha soil så blir det kanske lite blött?
                          bara funderar..
                          Jag skall säga ärligt att jag inte riktigt vet men, jag skall sätta singel vid avdelaren, på båda sidorna - alltså med mycket grova korn, nästan småsten. Sedan skall jag fylla på landdelen med sand, upp till typ vattenytan - sedan ovanpå detta skall jag börja bygga upp med någon form av material som kan tjäna som grogrund för mossor och annat. Landdelen blir sålunda högre än vattenytan på pölen.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            jag hade tänkt ha ett lager sand längst ner. typ 3cm eller nåt. sen exo-terras soil på det. det för att jorden inte ska följa med ner i poolen. för att jorden inte ska bli för blöt och sumpig så hade jag tänkt ha slangen/strilröret bara över 2/3 delar av karet så mycket av vattnet åker direkt ner i poolen igen utan att gå genom allt bottenmatrial
                            sen kan man ju leda vattnet med växter eller nåt så det sprids lite mer.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              jag hade tänkt ha ett lager sand längst ner. typ 3cm eller nåt. sen exo-terras soil på det. det för att jorden inte ska följa med ner i poolen. för att jorden inte ska bli för blöt och sumpig så hade jag tänkt ha slangen/strilröret bara över 2/3 delar av karet så mycket av vattnet åker direkt ner i poolen igen utan att gå genom allt bottenmatrial
                              sen kan man ju leda vattnet med växter eller nåt så det sprids lite mer.
                              Det låter som en bra plan!
                              Min sanddel blir ju lite djupare, ungefär som vattendjupet i pölen - en styv decimeter. Jag kommer nog att göra så som du, att lägga exo-terrass fläckvis ovanför sanden och mossor uppe på detta. Just det du säger om att bara strila ner vatten på en liten del av "marken" är det jag har funderat på genom att låta bakgrunden vara "strilområdet". Den lilla bäcken (hur nu den skall utformas) kan man låta rinna över marken och tillbaka ner i pölen, utan att den sugs upp av markmaterialet - så att man får optimal fukt i markdelen.
                              Ja, jädrar - det här är riktigt kul och det kommer att bli massvis av experimenterande innan det blir "klart" - ungefär så som man höll på med burkarna förr i tiden!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                det här var väldigt intressant : http://www.youtube.com/watch?v=iFB9H...eature=related
                                kolla part 3,4 och 5 med

                                Kommentar

                                Arbetssätt...