Vit morph av signalkräfta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zit
    • January 2011
    • 6

    Vit morph av signalkräfta

    Hej,
    Har fått tag i en vit morph av signalkräfta. Någon som vet hur ovanligt detta är och vad det beror på?
    Det finns ju den röda/oranga morphen som är relativt ovanlig den med. När dom är röda/orange levande så beror det ju på att dom är albinos dvs deras normala blå/bruna/gröna pigment är "sönder".

    Någon som vet vad det beror på när dom är vita då eftersom att röda/oranga är albinos så blir man ju lite nyfiken på hur detta kan uppkomma. Se bild på krabbaten nedan, dock inte världens bästa kvalite.

    Klicka på bilden för större version

Namn: vit signalkräfta jpg1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 15,0 KB
ID: 2182496
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Albinos är djur som har nedsatt förmåga att bilda ett pigment. Kräftor får sin färg av ett rött och ett blått pigment, så en kräfta som har ett fel på genen för det blåa pigmentet blir orange; en kräfta som har fel både på genen för blå färg och för röd färg blir vit. Man kan alltså också hitta helt blå kräftor, dvs såna som har fel på genen för rött pigment.

    Till detta kommer diverse mycket ovanliga varianter som beror på att djuret är djuret är heterozygot för albinism och pigment bildas fläckvis, t.ex. ena kroppshalvan orange, andra vit.

    Kunde kanske vara en idé att odla fram vita, orange, och blå stammar av signalkräfta för akvarieändamål?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • zit
      • January 2011
      • 6

      #3
      Jag har den vita rackaren (som är en hona) och även en orange morph (hane) som är något större i ett akvarium här hemma så planen är att köpa ett akvarium och ställa ut på altanen under hösten med doppvärmare så det kan bli små kräftbebisar . Men flickvännen gillar inte riktigt den idéen. Men jag hoppas jag kan börja odla fram lite så får man se hur stort intresset är.

      Tackar ödmjukast för svaret hittade inget om vita när jag googlade endast om den orange morphen.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Det där att albino är djur med nedsatt förmåga att blida ett pigment är inte alldeles korrekt. Ett albino djur är ett djur som helt saknar förmåga att bilda ett pigment och inte vilket pigment som helst utan svart pigment, melanin. Amelanism är samma sak som albinism, frånvaro av svart pigment.

        Fläckvis reduktion av melanin (eller andra pigment) handlar om leucism vilket också brukar vara recessiva anlag men med andra verkningsmekanismer, för en albino är det bildningen av pigmentet som är utslaget men för leucisten så är det transporten av pigmentet och pigmentceller som är störd. Vita älgar är t ex inte albino utan leucister. Att de är det kan man bland annat konstatera på ögonen, albino däggdjur har röda ögon men de vita älgarna har normalfärgade beroende på att transporten av pigment i ögonen följer andra vägar än den till huden.

        Djur som saknar gult pigment är alltså inte albino, de är xantistiska. Motsvarande gäller för rött, blått och andra pigment.

        Kräftor och liknande brukar ha ett rött och ett blått pigment. Det blå förstörs vid kokning och djuret blir då rött. Det finns också djur som saknar endera pigmentet och då kan vara rött eller blått i levande skick. Se t ex min strandkrabba från västkusten:



        En kräfta som är vit saknar alltså både rött och blått pigment. Det kan antingen vara en mutation som på nåt sätt slagit ut båda pigmenten eller två separata mutationer som slagit ut dem var för sig. Sannolikheten talar för att det är recessiva mutationer, det är nästan alltid det när färgpigment försvinner. Parar man den här kräftan med en normalfärgad och den inte rent händelsevis bär på samma anlag så kommer man då att få enbart normalfärgad avkomma. Parar man i nästa steg den avkomman inbördes så kommer man om det är en mutation att få en fjärdedel vita, om det är två separata en sextondel vita och då även ett antal röda och blå.

        Jag tycker hur som helst det är lite intressant med en vit kräfta. Samtidigt så är det för all del inte helt invändningsfritt att avla på sånt här, risken att det skulle bli som bland vissa arter av ormar att det blir rent löjliga priser och en urspårning intill att det knappt går att hitta normalfärgade djur kanske inte är så stor när det gäller kräftor men men, man vet ju aldrig.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • zit
          • January 2011
          • 6

          #5
          tack för svaret bygert, intressant läsning.

          Eftersom att signalkräftan finns "naturligt" i våra svenska vatten så lär nog dom fortsätta få leva och där klarar inte dom röda/vita sig lika bra. Inte så jättekul med en vanlig signalkräfta i sitt akvarium men en vit en är ganska så fräck och eftersom att alla andra arter än signal- och flodkräftor är olovliga att ha kanske det skulle finnas intresse för dessa färgvarianter dvs vit,röd och blå.

          Hoppas eftersom att jag har en vit och en röd kräfta att de enbart bär på anlag som har problem med korrekta pigment och då bör ju sannolikt chansen att få vita, röda eller röd/vita avkommer öka. (Hoppas jag iaf).

          Häftig krabba btw.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Bygert
            Det där att albino är djur med nedsatt förmåga att blida ett pigment är inte alldeles korrekt.
            Min genetiklärare på universitetet tog det där med leucism etc ur mig med eftertryck: allt är albinism. Det finns varianter av albinism, grader av albinism, partiell albinism, och olika mekanismer för albinism, och alla de här kan ges namn, men alla färgstörningar där ett pigment till betydande del slagits ut är albinism.

            Vill man dela upp det finns det mycket att välja bland - albinism, leucism, xanthism, flavism, vitiligo, piebaldism och fler - och sen kan vardera av dem delas upp i varianter: en vit och döv katt har inte samma typ av albinism som en brunmaskad katt. Sen kan man hänga på ett a- : ett xanthistiskt djur är gult, ett axanthistiskt djur saknar gul pigmentering. Det blir snabbt förvirrat.

            Eftersom jag är lat gör jag därför precis som jag lärt mig: jag betraktar alla typer av nedsatt pigmentering som albinism om det inte finns särskild anledning att skilja de olika typerna åt.


            Ursprungligen postat av zit
            Hoppas eftersom att jag har en vit och en röd kräfta att de enbart bär på anlag som har problem med korrekta pigment och då bör ju sannolikt chansen att få vita, röda eller röd/vita avkommer öka. (Hoppas jag iaf).
            Första generationen kommer antagligen att bli bara röd.
            Senast redigerad av Azur; 04 September 2011, 19:28.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Vad som är albino är inte självklart, för min del lärde jag mig en gång att det betydde total frånvaro av pigment. Följaktligen blev jag förvirrad när folk envisades med att kalla såna här ormar:



              - för albino, den har ju uppenbarligen pigment. Med uppsåtet att klämma till de med ovanan att kalla såna djur för albino sökte jag lite källor för att underbygga min uppfattning och upptäckte då till min förskräckelse att nutida litteratur rakt inte höll med mig, det stor i stället nåt i den här stilen:



              Alltså att albinism är fullständig frånvaro av melanin, svart pigment, varken mer eller mindre än så. Och då fick jag ju motvilligt acceptera att de där gulaktiga ormarna faktiskt mycket väl ligger inom definitionen på albino. När det gäller den här ormen däremot:



              - så kallas den för svart albino och då blir det problem. Svart albino är en ren oxymoron, det går inte ihop. Ormen är anerytristisk, den saknar rött pigment men inte albino eftersom den har svart pigment. I alla fall är det så det står i de definitioner som verkar gälla inom biologin nu och som jag om än som sagt något motvilligt fått acceptera.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              Arbetssätt...