Korsningar och framtagande av nya räksorter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Korsningar och framtagande av nya räksorter.

    På ett annat svenskt forum läste jag just om ett odlingsförsök där det korsas blueberry tiger och en cr i bra gradering. Är det ok att korsa 2 hårt framavlade varianter bara sådär för att man känner för det. Jag tycker inte det är ok och inom fisk svängen brukar det ju rekommenderas att man sprider vidare hybrider.

    Så vad tycker ni andra.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att dessa båda sorterna är korsade förutsätter inte att de ska spridas vidare av den personen som odlat fram dem, men det är nog något som man troligen får vänja sig vid. Nu är det bara antaganden från min sida, men räkor och fisk ligger inte riktigt inom samma område och det verkar vara mer legetimt att odla över gränserna när det gäller räkor.
    Räkhållningen är heller inte så stor som den "vanliga" akvaristiken, och det kan vara en annan faktor. Ytterligare en sida är att det är inte de vanliga lite billigare räkorna som korsas på detta viset, utan de som är betydligt dyrare. Om någon skulle börja få fram dåliga ex av tex körsbär, som börjar gå tillbaka mot ursprungsfärgen får dessa personer alltid rådet att inte sprida dem vidare.

    Personligen har jag inget emot det, och frågan är egentligen vad som inte är hårt framavlat inom räkhobbyn?
    Ska du ha tex Sakuraräkor är det urvalsodling som gäller, och då blir dessa ganska hårt odlade för att få fram den färgen som önskas...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Exakt samma sak har varit vanligt förekommande inom akvaristiken sedan länge. Se på alla odlingsvarianter som finns i handeln. Guppy, platy, svärdbärare och molly går knappt att hitta vildformen av. Likadant med scalar och diskus. Finns hur många exempel som helst.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Är det ok att korsa 2 hårt framavlade varianter bara sådär för att man känner för det.
        Ja, det tycker jag. Odlingsformer har inget skyddsvärde i sig, kan man få fram nåt nytt spännande genom att korsa odlingsformer är det väl bara att köra hårt.

        Argumenten mot mellanartshybrider är:
        1) efter ett par generationer ser avkomman oftast ut mest som ena föräldraarten, och hybridursprunget är glömt, dvs nya köpare blir lurade att köpa hybrider som de tror är rena arter. Man får en situation där istället för två rena föräldraarter i handeln har man bara en gråskala hybrider. Det ligger antagligen redan till så med en del malawi och centralamerikanska ciklider.

        2) många, kanske de flesta, av de akvariefiskar vi håller hotas av utrotning (några, som eldstjärt och pakistanbotia, är redan helt utrotade), och man kan teoretiskt tänka sig att i framtiden skulle man kunna återutsätta fiskar som bevarats inom akvariehobbyn. För att kunna göra det måste det vara rena arter.

        Bara argument #1 är tillämpligt på odlingsformer, särskilt räkor som enligt odlarnas egna uppgift oftast redan är mellanartshybrider.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Intressanta synpunkter från er allihopa. Urvalsodling på grund av att förstärka en färg osv tycker jag är en annan femma än att korsa fram nya odlingsformer.Nu läste jag att avkomman i fallet jag läste om skulle korsas tillbaka till föräldra djuren. Så länge djuren stannar i huset så kanske det är ok vad vet jag.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            jag ser väl inget direkt fel i det - men just detta med alla jäkla räkkorsningar (som inte är stabila pga okunniga odlare) som förekommer i handeln och gör att man inte längre vet vad som är vad gör i alla fall att mitt intresse för räkor har minskat rejält.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...