Räkor och kalcium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Räkor och kalcium?

    Jag har läst många gånger att snäckor är bra rumskompisar med räkor. Det ger mig dock huvudbry när det gäller en sak: å ena sidan har jag läst någonstans att räkor är känsliga för kalcium (om jag minns rätt?) från kranvattnet och att man ska köra en syresten genom vattnet i ett par timmar innan man tänker fylla på vid vattenbyte för att lösa det problemet. Å andra sidan behöver snäckor kalcium och jag brukar strö ner en liten näve kalkstenskross lite nu och då i mitt stora kar för snäckornas skull.
    Nu har vi just startat upp dotterns första nano-kar och där hade vi tänkt ha just räkor och snäckor som vi läst så mycket om att man kan ha. Men jag blir som sagt brydd, är räkor känsliga för kalcium som snäckorna behöver?

    Jag undrar också vad ni brukar ge snäckorna för sorts kalk? Har inte hittat nåt på flaska ännu i lokala butiker. Känns lite primitivt med en näve grus
    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    #2
    Har just läst att man ska ge snäckorna kalkrika grönsaker. Jag undrar då om det räcker? Inga andra tillsatser?
    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Jag kör med fryst broccoli som jag först lägger i vatten för att det ska sjunka och av alla metoder jag provat så har broccolin gett bäst resultat på skalen, även räkorna brukar äta på broccolin och fiskar
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Räkor behöver ju också kalk för sina skal.

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          Tack för era svar!
          Aha, jag så klart att räkor också behöver kalk Men stämmer det att man måste bereda vattnet vid vattenbyten?
          Räcker kalken i maten?
          /Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          Arbetssätt...